سرشماری بوکه کانیله در زیستگاه های کردستان

به گزارش باغ من کردستان رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان اظهار داشت: تا حالا سرشماری ۲ گونه سمندر موجود در استان در ۱۰ زیستگاه آن انجام شده است.
حیدر ویسی با اشاره به این که سرشماری سمندر در کردستان از اویل خرداد ماه سال جاری شروع شده و تا اختتام این ماه ادامه دارد، اظهار نمود که ۲ گونه سمندر شامل سمندر آتشین و خال زرد یا همان کوهستانی کردستان در این استان شناسایی شده است.
وی با اشاره به این که زیستگاه اینگونه ها در استان بیشتر در منابع آبی شهرستان های مریوان، سروآباد، کامیاران، بانه، سقز و سنندج است، افزود که بر طبق برآوردهای انجام شده تا حالا سمندر که یکی از گونه های درحال خطر انقراض است، وضعیت مناسبی در استان دارد.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان اشاره کرد که سه اکیپ از کارشناسان این اداره کل مشغول سرشماری گونه های سمندر در استان هستند و تا حالا این کار در ۱۰ زیستگاه اینگونه انجام شده است.
وی عنوان نمود که از شهروندان درخواست داریم در صورت مشاهده سمندر به هیچ وجه آن را از زیستگاه خود جدا نکنند چونکه امکان زیست آن در استخر و فضای محدود وجود ندارد و اینگونه جانوری نیاز به زیست در آب های جاری دارد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست کردستان؛ حیدر ویسی بر جلوگیری از ورود مواد شوینده و زباله به زیستگاه سمندر اصرار کرد و ادامه داد که کمبود آب و خشکسالی و تخریب چشمه ها و تغییر کاربری اراضی از عوامل تهدیدکننده اینگونه بشمار می رود.
او در آخر تصریح کرد که سمندرها تخم های خودرا به شاخ و برگ و ریشه گیاهان درون آب می چسبانند و لایه روبی چشمه ها سبب از میان رفتن تخم اینگونه می شود بدین سبب از مردم درخواست می شود که از لایه روبی مسیر جویبارهای کوهستانی اجتناب کنند.
سمندر از راسته دوزیستان دُمدار و خانواده سالاماندریده (سمندرها) بوده که در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به شدت در معرض خطر انقراض طبقه بندی شده و زیستگاه آن چشمه سارها، جویبارها و آب های روان و زلال است.
اینگونه دارای سر پهن، طول سر با عرض آن تقریباً برابر، پوزه گرد، چشم های برجسته، بدن و دم قوی، فاقد تاج پشتی و به رنگ سیاه براق همراه با لکه های زرد رنگ روشن به اشکال حلقه ایی، قلابی و نیم دایره است و خال های زرد اینگونه بطور غیر منظم در پشت بدن قرار دارند.
در اصطلاح محلی به اینگونه جانوری «بوکه کانیله» و «کانی بوک» گفته می شود که به مدلول عروس چشمه است و این نامگذاری حاکی از آنست که تنها در چشمه های با آب روان و صاف قابل مشاهده می باشد.
تاکنون، هفت گونه سمندر به اسامی سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین، سمندر تاج دار جنوبی و سمندر جویباری ایرانی در کشورمان شناسایی و نامگذاری شده است.
کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی وچندین منطقه شکار ممنوعست که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه های جانوری و گیاهی قرار داده است.

منبع: