تخریب منابع طبیعی علت وقوع سیل

به گزارش باغ من یک استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران ضمن بیان این که توسعه کشاورزی بدون در نظر گرفتن منابع طبیعی بی فایده است، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی باید با استفاده از دیدگاه های کارشناسان، دانشگاهیان و طبق ضوابط مرسوم و به روز دنیا برنامه های علمی و کاربردی برای بخش کشاورزی در نظر گیرد.

دکتر حسن احمدی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: ما در ایران ساختار کاربردی در بخش کشاورزی و برنامه ای به جهت اینکه با عنایت به شرایط اقلیمی و اکولوژیک چه محصولاتی را در چه مناطق کشت نماییم، نداریم. ما خواستار خودکفایی از راه افزایش تولیدات کشاورزی هستیم در حالیکه تمام کشورهای دنیا هم تولیدات داخلی دارند و هم برخی محصولات کشاورزی را وارد می کنند.

وی افزود: زمانی با عنایت به شرایط اقلیمی و اکولوژیک کشور توسعه بر اساس کشاورزی امکان پذیر بود اما با ورود بی برنامه صنایع به کشور و افزایش جمعیت طی چند دهه گذشته هم صنایع به علل مختلف جایگاه اصلی خویش را از دست دادند و هم افزایش نیاز غذایی مردم منجربه به این شده که هرچقدر فعالیتهای کشاورزی را افزایش دهیم تنها سبب تخریب اراضی، کاهش منابع طبیعی و در نتیجه تخریب سرزمین شود.

احمدی با تکیه بر این که برنامه های توسعه باید بر اساس داشته ها باشد، اظهار نمود: در ایران هر بخش و نهادی جداگانه فعالیت می کند و همبستگی بین بخش های مختلف حتی بین ارکان مختلف وزارت جهاد کشاورزی نیزوجود ندارد و نبود همبستگی بین سازمان های مختلف بزرگترین مشکلی است که در بخش کشاورزی نمایان می شود و سبب تخریب منابع طبیعی شده است.

این استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بستر منابع طبیعی زیرساخت کشاورزی است، اظهار داشت: سیل های سال ۹۸ براثر تخریب منابع طبیعی همچون جنگلها و مراتع در بالادست به وقوع پیوست که به اراضی کشاورزی یا چراگاه تبدیل گشته بودند این در حالیست که این سیل ها اراضی کشاورزی در پایین دست را هم از بین برد ازاین رو درصورتی که منابع طبیعی حفظ شود کشاورزی هم حفظ خواهد شد.

به گفته احمدی، حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن خاک کشور سالانه تخریب و از دسترس خارج می شود که نتیجه سیل هایی است که براثر از بین رفتن پوشش گیاهی و منابع طبیعی رخ می دهد.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید با استفاده از دیدگاه های کارشناسان، دانشگاهیان و طبق ضوابط مرسوم و به روز دنیا برنامه های علمی و کاربردی برای بخش کشاورزی در نظر گیرد تا علاوه بر این که محصولات بنا بر نیاز آبی مختلف در مناطق مناسبی کشت شوند برنامه ای برای میزان تولید محصولات کشاورزی برای تأمین نیاز داخلی و درصورت ضرورت صادرات مازاد تولیدات داشته باشد.

این استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: ۹۲ درصد آب استحصالی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود اما با این راندمان کشاورزی پایین است. لازم است وزارت جهاد کشاورزی با یک برنامه اصولی راندمان کشاورزی را بر اساس میزان آب موجود افزایش دهد. وزارت جهاد کشاورزی در دوره های ترسالی یا زمان هایی که بارندگی مطلوب است سطح زیر کشت را زیاد می کند در حالیکه ایران کشوری با اقلیم خشک و نیمه خشک است. در این شرایط میزان بهره برداری را باید بر واحد سطح افزایش دهیم و نه این که سطح کشت را گسترش دهیم و سبب تخریب مراتعی شویم چونکه با حاکمیت خشکسالی این اراضی رها و در مناطق خشک براثر وزش باد و در مناطق نیمه خشک براثر سیل تخریب می شوند.

احمدی در انتها با اشاره به اینکه توسعه کشاورزی بدون در نظر گرفتن منابع طبیعی بی فایده است، اظهار داشت: کارشناسان زبده ای در بخش های مختلف حوزه آب و خاک داریم که متاسفانه از آنها به درستی بهره گرفته نمی شوند همینطور قوانینی برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست در کشور وجود دارد اما این قوانین اجرا نمی گردد و دستگاههای متولی حفظ منابع طبیعی و محیط زیست از قدرت کافی نسبت به سایر نهادها و دستگاههای اجرایی برخوردار نیستند.

منبع:

برچسب ها:, , ,