ماندگاری هوای گرم در کشور

به گزارش باغ من برمبنای اعلام سازمان هواشناسی، هوای گرم تا اوایل هفته آتی در بیشتر مناطق کشور ماندگار است.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، برمبنای نقشه های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی، در شرق و جنوب شرق کشور خصوصاً زابل و شرق کرمان وزش شدید باد و وقوع گرد و خاک پیش بینی می شود. برمبنای اعلام سازمان هواشناسی، هوای گرم تا اوایل هفته آتی در بیشتر مناطق کشور ماندگار است. در ارتفاعات واقع در جنوب کرمان، شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان رگبار پراکنده و رعد و برق پیش بینی می شود. برمبنای اعلام سازمان هواشناسی، دوشنبه و سه شنبه در شمال آذربایجان های شرقی و غربی و ارتفاعات اردبیل شاهد رگبار پراکنده و وزش باد خواهیم بود.

گرم باد چیست؟

گرم باد، پدیدهٔ فون یا باد فون (یا Foehn Wind) گونه‌ای از بادی با دمای به‌نسبت گرم و خشک است که در سمت بادپناه کوهستان، از ارتفاعات بیشتر به نقاط پایین‌دست نزول می‌کند و در طی این نزول دمایش افزایش می‌یابد.
 

دلیل تشکیل گرم باد

هوای مرطوب با برخورد به ارتفاعات مجبور به صعود می‌شود و در طی فرایند صعود با افزایش ارتفاع، دمای هوا کاهش می‌یابد. هنگامی که دمای هوا در حال صعود به میزان معینی کاهش پیدا کرد، بخار آب موجود در هوا به صورت اشباع درآمده و به ابر، مه یا بارش تبدیل می‌شود و به این‌صورت از میزان رطوبت موجود در هوا کاسته می‌شود. هوایی که رطوبت خود را تا حدودی از دست داده، از خط‌الرأس عبور کرده و سپس از دامنه بادپناه کوهستان به ارتفاعات کمتر حرکت می‌کند و در طی این نزول دمایش افزایش می‌یابد. به دلیل نرخ‌های متفاوت نزول آدیاباتیک هوای خشک و مرطوب، دمای هوای خشک نزول‌کننده در دامنهٔ بادپناه، بیشتر از دمای هوا در ارتفاع معادل در دامنه‌ای است که هوای مرطوب از آن صعود کرده بود. نرخ افزایش دما در دامنه‌های بادپناه در حین سرازیر شدن هوا، ۱ درجهٔ سانتیگراد به ازای هر ۱۰۰ متر می‌باشد. با افزایش دما هوا رطوبت نسبی کاهش می‌یابد و جریان هوا به صورت باد گرم و خشک و گاهی پرسرعت بروز می‌کند.

منبع:

برچسب ها:, , ,