تداوم سوختن جنگلها در آتش ناهماهنگی ها و کمبود امکانات

درپی وقوع آتشسوزی های گسترده در مراتع و جنگل های مناطق زاگرس و تداوم چند روزه این آتشسوزی ها و سرایت آنها به مناطق دیگر، یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور ضمن بیان این که سازمان های متولی حفاظت از منابع طبیعی ضعیف شده اند، اظهار داشت: تداوم چندین روزه آتشسوزی ها در مناطق صعب العبور نشان داده است که هماهنگی کافی بین دستگاه ها در زمینه اطفای حریق به وجود نیامده است.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، در سال جاری بارها آتش به جان جنگل های زاگرس افتاده است. آتش سوزی در جنگل های «نارک» نیز که از ساعت ۲۳ پنجشنبه شب (۱۷ تیرماه) و آتش سوزی منطقه حفاظت شده خامی در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد که از ساعت ۱۹ شنبه (۱۹ تیر) شروع شده، همچنان مهار نشده است. با وجود گذشت چند روز از وقوع این آتش سوزی گسترده، از روز گذشته اعزام بالگرد به این منطقه افزایش یافت و امروز نیز محمد محمدی – مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد – به ایسنا اظهار داشت: اکنون یک بالگرد درحال انتقال نیروها به ارتفاعات نارک گچساران برای مهار آتش است و سه بالگرد دیگر از تهران، شیراز درحال اعزام به شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد برای کمک به اطفای حریق جنگل های «نارک» هستند.

احمد رحمانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تاخیر در مهار آتش سوزی های اخیر در جنگلها و مراتع زاگرس اظهار داشت: بطور کلی مهار آتش سوزی های اخیر در مناطق زاگرسی به سبب این که در مناطق صعب العبوری قرار دارند و جاده دسترسی نیز به آن وجود ندارد با تاخیر مواجه می شود این درحالیست که برای مهار آتش سوزی در چنین مناطقی باید از تجهیزاتی مانند هلیکوپتر و هواپیماهای آب بر به حد کافی استفاده گردد اما باتوجه به کمبود امکانات دراین زمینه داوطلبان و نیروهای سازمان های مردم نهاد مجبور هستند وسایل و امکانات همچون بیل و کلنگ و آب را با شرایط دشواری با الاغ به نیروهای اطفای حریق برسانند.

وی در ادامه اشاره کرد: متاسفانه در کشور ما به مسائل مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست توجه کافی نمی گردد. بدین جهت با وجود این که از امکانات و تجهیزات لازم برای مهار آتش سوزی در جنگلها و مراتع و حفاظت از منابع طبیعی برخورداریم اما در وضعیت بحران از آنها محروم می مانیم.

تاخیر در اعزام بالگرد و مهار آتش سوزی در مناطقی از زاگرس در حالیست که ماه گذشته رضا بیانی – جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور- از انتشار نقشه پیش بینی حریق در جنگلها آگاهی داد و گفته بود که تعدادی از نقاط منطقه زاگرس در وضعیت بحرانی به لحاظ ریسک بالای وقوع آتش هستند که ازجمله این مناطق می توان به قسمتی از استانهای کهگیلویه و بویراحمد، فارس خصوصاً قسمت های جنوبی آن، کردستان، لرستان، ایلام خصوصاً مناطق شمالی آن و منطقه کبیر کوه – که نخستین موج گرمایی کشور عراق از این منطقه وارد استان ایلام می شود – اشاره نمود.

رحمانی ضمن بیان این که هدف از تعیین نقاط بحرانی تامین و در دسترس قرار دادن وسایل و امکانات جهت تسریع عملیات اطفای حریق در صورت بروز آتش سوزی است، اشاره کرد: تنها تعیین کردن نقاط بحرانی کفایت نمی کند و لازم است اقدامات لازم دیگر نیز در ادامه تعیین نقاط بحرانی صورت گیرد تا بر طبق پیش بینی های صورت گرفته امکانات لازم جهت اطفای حریق در این مناطق از قبل از وقوع حریق در دسترس باشد.

به گفته این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان های متولی همچون سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط زیست طی سالهای اخیر به لحاظ نیروهای انسانی، امکانات و تجهیزات و مدیریتی ضعیف شده اند و نتیجه آن می شود شرایطی که حالا در جنگلها و مراتع کشور شاهد آن هستیم. حالا داوطلبان، نیروهای سازمان های مردم نهاد و برخی سازمان های دلسوز در کوشش برای اطفای حریق در جنگلها و مراتع هستند اما کافی نیست.

رحمانی با اعلان اینکه سال قبل نیز بر ضرورت افزایش همکاری بین دستگاهها در برای کمک به اطفای حریق در جنگلها و مراتع کشور تاکید شد، اظهار داشت: تداوم چندین روزه آتش سوزی ها در مناطق زاگرسی نشان میدهد که هماهنگی های لازم بین دستگاهها به وجود نیامده است و دستگاهها در اعزام بموقع و به حد لازم بالگرد به مناطق صعب العبور به خوبی عمل نکرده اند این شرایط در حالیست که ستاد بحران باید دراین زمینه ها تصمیم بگیرد. آیا این آتش سوزی ها در جنگلها و مراتع کشور بحران نیست؟