میش مرغ در یک قدمی انقراض

مدیر پروژه مشارکتی حفاظت میش مرغ با اشاره به اینکه جمعیت این گونه حتی از یوزپلنگ آسیایی هم کمتر است، اظهار داشت: جمعیت این پرنده در کشور کمتر از ۴۰ بال تخمین زده و در خطر انقراض ترین گونه جانوری ایران به حساب می آید.

مهدی نبی یان در گفت و گو با ایسنا افزود: میش مرغ سنگین وزن ترین پرنده دارای قدرت پرواز در جهان است. جمعیت جهانی آن حدود ۵۰ هزار بال تخمین زده می شود و بیشترین جمعیت آن در کشورهای اسپانیا و پرتغال شناسایی شده است.

وی افزود: برمبنای آخرین سرشماری انجام شده – که مربوط به اسفند سال ۹۹ است – ۱۹ بال میش مرغ در کشور رصد شده و جمعیت این پرنده در کشور کمتر از ۴۰ بال تخمین زده می شود.

این کارشناس ارشد تنوع زیستی در ادامه اظهار داشت: طبق گزارش های موجود ۱۰۰ تا ۲۰۰ بال میش مرغ تا قبل از انقلاب و اوایل انقلاب در بوکان، شمال استان کردستان، قسمت هایی از استان زنجان و استان آذربایجان شرقی زیست می کردند.

وی درباره علل کاهش جمعیت میش مرغ اظهار نمود: تبدیل کشاورزی دیم به کشاورزی آبی موجب از میان رفتن سطح زیستگاه های جوجه آوری این پرنده شده است چونکه میش مرغ ها تنها در اراضی گندم که به روش دیم کشت می شوند، جوجه آوری می کنند و آبیاری بارانی موجب از میان رفتن جوجه و تخم پرنده می شود بدین سبب میش مرغ ها اراضی که بصورت بارانی آبیاری می شود را ترک می کنند.

نبی یان افزود: فعالیت کمباین ها پیش از به قدرت پرواز رسیدن میش مرغ یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده جمعیت میش مرغ است و سبب تلفات بالای جوجه ها می شود.

مدیر پروژه مشارکتی حفاظت میش مرغ با اعلان اینکه جنگ تحمیلی لطمه اساسی به جمعیت میش مرغ زده است، اظهار داشت: شکار بدون مجوز خصوصاً در زمان جنگ و ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و نابسامانی ناشی از جنگ تحمیلی سبب شد بیش از دو سوم از جمعیت میش مرغ از بین برود و به کمتر از ۵۰ بال برسد.

به گفته وی میش مرغ ها در هر فصل جوجه آوری دو تا سه عدد تخم می گذارند و بطور معمول با یک تا دو جوجه دیده می شوند.

مدیر پروژه مشارکتی حفاظت میش مرغ افزود: باتوجه به جمعیت بسیار پایین میش مرغ ها و زندگی در یک زیستگاه در حاشیه شهر بوکان استان آذربایجان غربی لازم است توجه ویژه ای به اینگونه شود.

نبی یان با اعلان اینکه اقدامات مختلفی از حدود شش سال پیش از طرف سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی در قالب اقدام ملی حفاظت از میش مرغ انجام شده است، اظهار داشت: همچون اقدامات می توان به خریداری ۲۳ هکتار زمین در محدوده زیستگاه این پرنده برای حفاظت از میش مرغ اشاره نمود.