گزارش مهر؛ آتش بی اعتنایی به جان نیزارهای گاوخونی

باغ من: بیست روز بعد از تخلیه لجن های نفتی در بستر گاوخونی، نیستان های این تالاب بین المللی به آتش کشیده شد.

رضا خلیلی ورزنه مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط زیست ورزنه در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: حریق در امتداد مسیر زاینده رود و بعد از شهر ورزنه رخ داد و بنظر می رسد این حادثه عمدی بوده است.
وی اضافه کرد: حدود چهار هزار متر مربع از نیستان های گاوخونی در آتش سوزی روز گذشته سوخت.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، پنجم مرداد ماه سال جاری نیز یک تانکر ۱۰ تنی پسماند ویژه، لجن نفتی در ضلع شمالی تالاب بین المللی گاوخونی و در دو کیلومتری کوه سیاه تخلیه شد که با گذشت بیست روز هنوز از بستر تالاب جمع آوری نشده است.
خلیلی ورزنه در این زمینه نیز اظهار داشت: اداره محیط زیست در تامین آهک و شهرداری منطقه خودرو کمپرسی برای جمع آوری، بارگیری و انتقال این پسماندها کمک کردند اما به سبب شرایط جوی تا حالا امکان پذیر نبوده است.
وی افزود: ۱۰ روز است که منتظر هستیم تا آهک پاشی را شروع نماییم اما متأسفانه طوفان قطع نمی گردد و امسال منطقه ما با طوفان درگیر است.
به گفته این فعال محیط زیست، پسماندهای اسیدی خاصیت خورندگی دارد و خاک را به ریزگرد تبدیل می کند و تنفس آن خطرناکست اما به رغم این که این معضل با ادارات مربوطه مطرح شده در ماه های اخیر موارد مختلفی از تخلیه ضایعات نفتی در طبیعت شرق اصفهان تکرار شده است.

تالاب بین المللی گاوخونی با وسعت ۴۷ هزار هکتار در نقطه پایانی زاینده رود در جنوب شرقی استان اصفهان و ۲۰ کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد. روند خشکی تالاب گاوخونی از سال ۱۳۷۸ شروع آغاز شد و در دو دهه اخیر به سبب نبود آب خیلی از زیستمندان تالاب گاوخونی همچون ماهی ها، وُحوش، خزندگان و انواع پرندگان بومی از بین رفته اند.
کام گاوخونی با نفت تلخ تر شد
کارشناسان و دانشگاهیان همیشه نسبت به تبعات خشکی تالاب گاوخونی هشدار می دهند برای اینکه اگر تالاب گاوخونی کامل خشک شود به کانون خطرناک ریزگردهای سمی تبدیل خواهد شد که تا شعاع ۱۰۰۰ کیلومتری و ۱۰ استان کشور را درگیر خواهدنمود. با توجه به این ها گاوخونی همچنان پنجه در پنجه بی تدبیری چشم در انتظار آب است.

بگفته حسین اکبری معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان به جز مقدار بسیار ناچیز ۴۱ میلیون متر مکعب در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ تقریباً در دو دهه اخیر، هیچ حقابه ای به تالاب گاوخونی داده نشده و در روند توسعه ناپایدار و بارگذاری های بیش از اندازه ظرفیت حوضه آبی زاینده رود، امروز شاهد خشکی این تالاب بین المللی هستیم و اکنون صد در صد این تالاب خشک است.

منبع: