ازن آلاینده شاخص بیشتر روزهای آلوده تهران در تیر و مرداد

به گزارش باغ من مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار نمود: کیفیت هوای پایتخت طی دو ماه نخست تابستان امسال در مجموع ۱۹ روز بالاتر از حد مجاز قرار داشت که طی این روزهای آلوده، «ازن» ۱۵ روز و «ذرات معلق» چهار روز آلاینده شاخص هوا بودند.

محسن روشنی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این که کیفیت هوا طی دو ماه نخست تابستان امسال نسبت به سال قبل در وضعیت بهتری قرار داشته و از تعداد روزهای آلوده شامل روزهای ناسالم برای گروه های حساس و همه افراد جامعه کاسته شده است، اظهارکرد: کیفیت هوای تهران در تیر ماه سال قبل ۱۱ روز و در مرداد ماه همان سال ۱۷ روز در وضعیت قابل قابل قبول قرار داشت، در صورتیکه تعداد روزهای قابل قبول هوای تهران طی تیر ماه امسال به ۱۷ روز و در مرداد ماه به ۲۶ روز رسیده است.

وی در ادامه اظهار نمود: طی تیر و مرداد ماه سال ۹۹ کیفیت هوای پایتخت در مجموع ۳۴ روز فراتر از حد مجاز بود که از این تعداد ۳۲ روز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و دو روز در محدوده ناسالم برای همه افراد جامعه قرار داشت و آلاینده شاخص طی این مدت «ازن» بود این در حالیست که تیر و مرداد ماه سال جاری کیفیت هوای پایتخت در مجموع ۱۹ روز بالاتر از حد مجاز بود که از این تعداد تنها یک روز در محدوده ناسالم برای همه افراد جامعه قرار داشت.

به گفته روشنی، کیفیت هوای پایتخت طی تیر و مرداد ماه سال قبل ۵۵ درصد روزها فراتر از حد مجاز بود که این میزان طی امسال به ۳۰ درصد کم شد یعنی تعداد روزهای آلوده طی دو ماه نخست تابستان امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل ۲۵ درصد کمتر شد.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این که «ازن» آلاینده ثانویه ای است که تحت تاثیر برخی واکنش ها و پارامترهای محیطی همچون دما و میزان نور و تشعشع خورشید بر سطح زمین تولید می شود، اشاره کرد: از آنجا که آلاینده های دیگری همچون ترکیبات آلی فرار و اکسیدهای نیتروژن پیش سازهای آلاینده ازن و پارامترهای دیگری مانند دما نیز در تشکیل آن دخیل هستند، تحلیل و بررسی علت کاهش یا افزایش آلاینده ازن امری پیچیده است که نمی توان یک عامل مشخص را برای آن تعیین کرد. با این وجود طی دو ماه نخست تابستان امسال هم به لحاظ غلظت و هم در فاکتورهای محاسبه شده شاهد کاهش میزان آلاینده ازن نسبت به زمان مشابه سال قبل بوده ایم.

روشنی در آخر اظهار داشت: بر طبق تجربه سالهای قبل از شهریور ماه تعداد روزهای آلوده ناشی از افزایش غلظت آلاینده ازن کم یا شاید حتی به صفر برسد و هرچه به روزهای سرد سال به ویژه فصل زمستان نزدیک می شویم، شاهد افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق خواهیم بود. بدین جهت لازم است که مردم میزان استفاده از وسایل نقلیه شخصی را به حداقل برسانند و حتما رانندگان وسایل نقلیه خصوصاً وسایل نقلیه قدیمی و فرسوده که از تکنولوژی قدیمی استفاده می نماید معاینه فنی را جدی بگیرند چونکه این ها فاکتورهایی هستند که در مجموع موجب کاهش آلایندگی شهرها می شود.

منبع:

برچسب ها:, , ,