رئیس حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب مطرح کرد اختلاف وزارت نیرو و محیط زیست بر سر حق آبه تالاب هورالعظیم

خوزستان رئیس حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب وزارت نیرو ضمن اشاره به اختلاف وزارت نیرو و محیط زیست بر سر حق به تالاب هورالعظیم اظهار داشت: اعدادی که سازمان حفاظت محیط زیست در مورد حق آبه تالاب ها اعلام نموده را رد نمی نماییم اما باید این مطالعات در اختیار ما قرار بگیرد تا با هماهنگی به این اعداد برسیم سپس وزارت نیرو ملزم به تخصیص این حق آبه است.

شاهپور رجایی اظهار نمود: هیچ ادله ای دال بر خشک شدن تالاب هورالعظیم وجود ندارد بلکه با کم آبی مواجه می باشد. بر مبنای آخرین تصویربرداری در تیرماه سال جاری، حدود ۸۷.۵ درصد بخش آبی در هورالعظیم وجود دارد و ۱۲.۵ درصد آن، بخش خشک است که بخش های قابل توجهی از این میزان حتی در سیلاب قابلیت آبگیری ندارد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: بر مبنای ماده ۲۵ قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است با همکاری وزارت نیرو، نیاز آبی تالاب ها و رودخانه ها را مشخص نماید و وزارت نیرو هم باید متناسب با شرایط ترسالی، عادی یا خشکسالی، آب تالاب را تخصیص دهد.

رجایی اظهار داشت: وزارت نیرو تابحال مطالعات مستندی از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت نکرده است. اعدادی که سازمان حفاظت محیط زیست در مورد حق آبه تالاب ها اعلام نموده را رد نمی نماییم اما باید این مطالعات در اختیار ما قرار بگیرد تا با هماهنگی به این اعداد برسیم سپس وزارت نیرو ملزم به تخصیص این حق آبه است.

رئیس حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب با اشاره به اینکه در مورد کمبود آب نگرانی داریم، خاطرنشان کرد: روند درحال انجام، رو به احیای تالاب است. در خردادماه سال ۹۲، ۵۳ درصد و در خردادماه ۹۵، ۵۷ درصد این تالاب آب داشت ازاین رو حالا شرایط تالاب رو به بهبود است که بخشی از این سیلاب های سالهای ۹۷ و ۹۸ و بخشی از اقدامات برای حفظ و نگهداشت آب بوده است.

وی اضافه کرد: ما یک تخصیص مصوب تالاب و برنامه منابع و مصارف سالانه داریم؛ وزارت نیرو قبلا رسما ۷۳۶ میلیون مترمکعب را بعنوان تخصیص زیست محیطی تالاب هورالعظیم ابلاغ کرده است اما به استناد قانون، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به انجام مطالعات تعیین حق آبه تالاب ها است که تابحال این مطالعات، در مرجع خود تصویب نشده است.

رجایی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در برنامه ریزی آب سد کرخه، سهم زیست محیطی و تالاب را لحاظ کرده است. هیچگاه سهم تالاب هورالعظیم را انکار نکردیم اما در مورد مقدار حق آبه، اختلاف نظر داریم.

وی اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید مطالعات خود در مورد تعیین حق آبه تالاب ها را در ستاد هماهنگی تالاب ها مطرح کند تا بعد از تصویب به ما ابلاغ شود.

رئیس حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب وزارت نیرو ضمن اشاره به کاهش ۳۰ درصدی بارندگی و کاهش ۵۰ درصدی آورد این حوضه، اظهار داشت: از بهمن ماه ۹۹، سازمان آب و برق خوزستان به مقامات در مورد وضعیت آب حوضه کرخه اخطار داده است تا در مورد مصارف سد بازبینی شود. ما مصارف سد و زیست محیطی را بدون تغییر اعمال کردیم اما گفتیم تحت هیچ شرایطی، کشت تابستانه در خوزستان بخصوص حوضه کرخه انجام نشود.

وی اضافه کرد: سازمان آب و برق خوزستان مکلف شده است روزانه ۷۵ مترمکعب بر ثانیه آب از سد کرخه رهاسازی کند که این کار انجام شد. کشت تابستانه در خوزستان و حاشیه رودخانه کرخه ممنوع بوده است اما بیشتر از ۱۰ هزار هکتار شلتوک حتی در بستر تالاب و با برداشت آب از مخزن تالاب، انجام شده است. این مسئله از زمانی که کشاورزان درحال آماده سازی اراضی بودند، به استانداری خوزستان منعکس شد. این مسئله باعث شد آب رهاسازی شده، به تالاب هورالعظیم نرسد.

رجایی اظهار داشت: وزارت نیرو آب مورد نیاز برای کشت پاییزه را بدون محدودیت تأمین کرد اما کشت تابستانه را ممنوع کردیم و صرفاً ۲۰۱ میلیون مترمکعب برای کشت های دائمی و شیلات در نظر گرفته شد. هیچ کشت تابستانه ای نباید در استان خوزستان انجام می شد در حالیکه کشت تابستانه و برنج انجام شد.

وی بیان نمود: هیچ راهکار فنی برای مانع شدن در برداشت وجود ندارد اما راهکارهای مدیریتی گوناگونی وجود دارد که در حال اجرا می باشد. حالا سازمان جهاد کشاوری، متولی دو بازه از رودخانه ها، سازمان آب و برق خوزستان متولی چهار تا پنج بازه از رودخانه ها و سازمان حفاظت محیط زیست هم متولی داخل تالاب برای پیشگیری از برداشت آب شده است.

رئیس حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب وزارت نیرو با اشاره به اینکه تأمین آب تالاب در اولویت و هم رده با آب آشامیدنی است، اظهار داشت: سازمان آب و برق خوزستان مکلف شده است برای آبگیری بهتر تالاب هورالعظیم، در مدت دو هفته این میزان رهاسازی را به ۱۱۰ مترمکعب بر ثانیه افزایش دهد که این کار را از دو روز پیش شروع کرده است.

وی بیان نمود: آب از چند شاخه وارد تالاب هورالعظیم می شود و سازمان آب و برق خوزستان ۶۰۰ هزار مترمکعب از این شاخه ها را لایروبی کرده است تا آب به تالاب برسد.

رجایی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، اضافه کرد: این نگرانی وجود دارد که حتی اگر آبگیری تالاب خوب باشد، دایک مرزی ایران با عراق در تالاب هورالعظیم به خطر بیفتد ازاین رو باید بین مخزن شماره ۱، ۲ و ۳ سازه های کنترلی ایجاد شود.