تشنگی هورالعظیم در بین اختلاف نظر دستگاهها

باغ من: این روزها حال تالاب های کشور خوب نیست و نپرداختن حق آبه زیست محیطی تالاب ها دست به دست کم بارشی داده و شرایط نگران کننده ای را برای تالاب های کشور خصوصاً هورالعظیم ایجاد کرده که در بین اختلاف نظر دستگاهها بر سر میزان حق آبه، روز به روز کوچک تر می شود.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، کاهش بارندگی و افزایش دما طی سال آبی جاری تنش های زیادی را در زمینه آب ایجاد کرده و نفس های تالاب های کشور و زیستمندان آن همچون هامون، هورالعظیم، بختگان و… را به شماره انداخته است.
اختلاف نظر محیط زیست و وزارت نیرو بر سر میزان حق آبه تالاب هورالعظیم
محمدجواد اشرفی- مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان – از تنش زیاد در تالاب هورالعظیم و شرایط نگران کننده زیست آبزیان این تالاب آگاهی داده و تنها راه جلوگیری از این شرایط را اختصاص حق آبه این تالاب توسط وزارت نیرو عنوان کرده است.

بر اساس ماده ۲ قانون حفاظت و احیای تالاب ها، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است نیاز آبی زیست محیطی تالاب ها را تعیین و وزارت نیرو مکلف است ضمن تدوین و اجرای برنامه مدون نسبت به تخصیص و تامین آن اقدام نماید.

اشرفی همین طور گفته است که تعیین حق آبه تالاب ها انجام شده است و سازمان آب و برق خوزستان این اعداد را تایید نموده اند و به کارگروه شورای عالی آب کشور ارجاع داده شده است اما مقاومت هایی در بدنه کارشناسی یا مدیریتی وزارت نیرو در رابطه با این میزان حق آبه وجود دارد.

اما شاهپور رجایی – رییس حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب وزارت نیرو– می گوید: هیچ گاه سهم تالاب هورالعظیم را انکار نکردیم اما درباب مقدار حق آبه ای که سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نموده است، اختلاف نظر داریم. اعدادی که سازمان حفاظت محیط زیست درباب حق آبه تالاب ها اعلام نموده را رد نمی نماییم اما باید این مطالعات در اختیار ما قرار بگیرد تا با هماهنگی به این اعداد برسیم سپس وزارت نیرو ملزم به تخصیص این حق آبه است.

او می افزاید: سازمان حفاظت محیط زیست باید مطالعات خود در مورد تعیین حق آبه تالاب ها را در ستاد هماهنگی تالاب ها مطرح کند تا بعد از تصویب به ما ابلاغ شود.
میزان آبگیری تالاب هورالعظیم مطلوب نیست
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، هم اکنون میزان آبگیری تالاب هورالعظیم ۶۸.۵ درصد است اما به این معنا نیست که در ۶۸ درصد هورالعظیم، آبزیان و زیست مندان زندگی می کنند؛ این آب شاید تنها از منظر کنترل گرد و غبار مفید باشد. او معتقد می باشد که فقط آبگیری تالاب مهم نیست بلکه آبگیر بودن تالاب و کارکرد اکوسیستم تالاب مهمست در صورتیکه حالا در بخش های قابل توجهی از تالاب که تحت عنوان نقاط آبگیر از آنها یاد می شود، عمق آب خیلی کم است و آبزیان نمی توانند در این نقاط زندگی کنند.

اظهارات مشابهی در تیر ماه سال جاری که آب از کرخه رهاسازی شد توسط برخی کارشناسان همچون حسین رفیع عنوان شد که “آب رهاسازی شده خاصیت های آب مطلوب برای تالاب ها را ندارد”.
محیط زیست می گوید بخش هایی از هورالعظیم خشک شده اما وزارت نیرو می گوید، این طور نیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان سوم شهریور ماه اظهار نمود که در کمتر از پنج روز، ۴ درصد از مساحت تالاب هورالعظیم را از دست دادیم اما رییس حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب وزارت نیرو می گوید “هیچ ادله ای دال بر خشک شدن تالاب هورالعظیم وجود ندارد بلکه با کم آبی مواجه می باشد.

در حالیکه مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام نموده که با وجود این که در کارگروه سازگاری با کم آبی با سازمان آب و برق خوزستان توافق شد که از خردادماه تا اختتام شهریورماه، ۲۵۹ میلیون مترمکعب حق آبه تالاب داده شود اما این اتفاق رخ نداده است که رییس حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب وزارت نیرو با استناد به ماده ۲۵ قانون هوای پاک اظهار کرده که سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است با همکاری وزارت نیرو، نیاز آبی تالاب ها و رودخانه ها را مشخص نماید و وزارت نیرو نیز باید متناسب با شرایط ترسالی، عادی یا خشکسالی، آب تالاب را تخصیص دهد.

رئیس حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب وزارت نیرو تقصیر اصلی در نرسیدن آب به هورالعظیم را متوجه کشت تابستانه در خوزستان و حاشیه رودخانه کرخه می داند که با وجود این که در تابستان سال جاری ممنوع شده بود اما بیش از ۱۰ هزار هکتار شلتوک حتی در بستر تالاب و با برداشت آب از مخزن تالاب، انجام شده است. در عین حال مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان این قصور را متوجه وزارت نیرو می داند که باید شرایطی ایجاد می کرد تا برداشت آب به آسانی انجام نشود.

اهمیت پرداخت حق آبه محیط زیست به قدری زیاد است که تعدادی از کارشناسان به سازمان محیط زیست پیشنهاد داده اند از دستگاه های مسئول تامین آب به سبب نپرداختن حق آبه زیست محیطی شکایت کند. محسن موسوی خوانساری ضمن ارائه این پیشنهاد معتقد می باشد که سازمان حفاظت محیط زیست باید از دادستانی و مدعی العموم درخواست احقاق حق کند اما متاسفانه این ضعف از سازمان حفاظت محیط زیست است که چنین اقدامی نمی کند و در نتیجه وزارت نیرو و شرکت های آب منطقه ای نیز حق آبه تالاب ها را پرداخت نمی کنند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، اختلاف بر سر میزان حق آبه تالاب هورالعظیم که از اواخر بهار گرفتار تنش شده است در حالی بین مسئولان دستگاه های مختلف ادامه دارد که بنابر اعلام مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی باید انتظار پاییزی گرم و کم بارشی را داشته باشیم.

منبع: