مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری اعلام کرد؛ خرید و توزیع آبگرمکن های خورشیدی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از خرید و توزیع آبگرمکن های خورشیدی در استان اطلاع داد و اظهار داشت: خانوارهای جنگل نشین در این طرح زیر پوشش قرار داده می شوند.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، سید اسماعیل صالحی ظهر پنج شنبه در آیین افتتاح و بهره برداری پروژه نصب آبگرمکن خورشیدی (طرح جایگزینی سوخت فسیلی) عنوان کرد: روستای «سرپیر» بخش گندمان تنها روستای جنگلی شهرستان بروجن و یکی از روستاهای هدف برای توزیع و نصب آبگرمکن خورشیدی در جهت حفاظت و احیای منابع طبیعی و پیشگیری از قطع درختان است.
وی اظهار داشت: در این روستا ۶ دستگاه آبگرمکن نصب شده که تقریباً آب گرم ۱۲ خانواده را تأمین می کنند.
صالحی عنوان کرد: بر مبنای تحقیقاتی که انجام شده به صورت متوسط در سال، هر خانوار حدود ۲۰ مترمکعب چوب موردنیاز خویش را از جنگل های استان تأمین می کند که معادل ۱۲ اصله درخت است که با اجرای طرح توزیع و نصب آبگرمکن های خورشیدی این خانواده ها از راه انرژی خورشید آب گرم موردنیاز خویش را تأمین می کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ضمن اشاره به این که ارزش هر درخت ازنظر زیست محیطی بالای یک میلیارد تومان است اضافه کرد: برای تأمین این آبگرمکن های خورشیدی یک میلیاردریال اعتبار هزینه شده که با تخصیص این اعتبار سطح تحت حفاظت استان و احیای مناطق جنگلی ۹۰۰ هکتار افزایش می یابد.
صالحی افزود: ازجمله کارهایی که مورد تاکید و هدف این اداره کل است تأمین اعتبار، خرید و توزیع بیشتر آبگرمکن ها و پوشش بیشتر خانوارهای جنگل نشین در این خصوص است.
استفاده از انرژی خورشیدی بسترساز حفاظت از منابع طبیعی
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی هم در آیین افتتاح و بهره برداری طرح جایگزینی سوخت فسیلی و توزیع و نصب آبگرمکن خورشیدی در روستای جنگلی «سرپیر» اظهار داشت: در یک سال قبل اقدامات بسیار خوبی در این عرصه از جانب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان صورت گرفته است.
حجت الاسلام امیرقلی جعفری اظهار داشت: توزیع آبگرمکن خورشیدی و استفاده از انرژی پاک خورشیدی در مناطق جنگلی منجر به حفاظت از منابع طبیعی و پیشگیری از قطع درختان جنگلی خواهد شد.
وی اظهار داشت: امیدواریم این گونه اقدامات در جهت حفاظت از عرصه های طبیعی ادامه پیداکرده تا درنهایت شاهد حفظ این منابع خدادادی و رسیدن به توسعه پایدار در استان باشیم.
این مراسم با حضور نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، فرماندار بروجن و رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شهرکرد، مسؤلان استانی و مردم محلی برگزار شد.
«سرپیر» روستایی از توابع بخش گندمان شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری در فاصله ۱۲۰ کیلومتری مرکز استان است.