مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان: پرمنگنات پتاسیم عامل ارغوانی شدن آب کارون بود

به گزارش باغ من مدیرکل محیط زیست خوزستان در مورد لکه ارغوانی رنگ بوجود آمده در رودخانه کارون در محدوده تصفیه خانه شرکت فولاد اظهار داشت: این پدیده بر اثر تخلیه مقداری پتاسیم از این تصفیه خانه رخ داده است.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، محمد جواد اشرفی بیان نمود: سوم مهر جاری این لکه رنگی در رودخانه کارون در محل تصفیه خانه شرکت فولاد خوزستان در ساحل شرقی (بالادست پل ششم) مشاهده شد.
وی اظهار داشت: این شرکت در سالهای قبل مقداری پرمنگنات پتاسیم برای ضدعفونی آب، رنگبری و ضد بو از آب های مصرفی شرکت تهیه کرده بود که به صورت پایلوت از آن استفاده شد و به علت موفق نبودن آن متوقف گردید.
اشرفی اضافه کرد: مقداری از این پرمنگنات پتاسیم در مخازن باقی مانده و به مرور ته نشین و خشک شده بود که اخیرا مسؤلان این تصفیه خانه بدون هماهنگی جهت استفاده از مخازن مبادرت به شستشوی مخازن کردند و پساب حاصل از شستشو به رودخانه کارون تخلیه شد که باعث ایجاد طیف رنگی در رودخانه کارون شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: بر مبنای بررسی میدانی به عمل آمده در طول رودخانه کارون در محدوده تخلیه شده این مواد، هیچ گونه مرگ و میر ماهیان و جانوران آبزی مشاهده نشد.
وی اظهار داشت: نمونه برداری از رودخانه هم توسط آزمایشگاه اداره کل صورت پذیرفت که الان پارامترهای شاخص آلودگی آب بالاتر از استاندارد را نشان نمی دهد.
پرمنگنات پتاسیم یک نمک معدنی است که برای ضدعفونی آب و رنگبری و ضد بو در مخازن تصفیه خانه ها استفاده می شود.
اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به دنبال این اقدام شرکت فولاد خوزستان با صدور اخطاریه ای اعلام نمود: در صورت رعایت نکردن الزامات زیست محیطی پرونده شکایت تنظیم و به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد.

منبع: