درخواست سلاجقه از وزرای محیط زیست آسیا برای نجات زمین

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بحران کمبود آب بعنوان معضلی جهانی به راهکارهای هم افزایی کشورها برای حل این بحران پرداخت و دراین زمینه به برخی اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با خشکسالی همچون احیای دریاچه ارومیه اشاره نمود.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، دکتر علی سلاجقه بامداد امروز در چهارمین مجمع وزیران و مراجع محیط زیستی آسیا و اقیانوسیه که بصورت ویدئوکنفرانس و به میزبانی سوون در کشور کره جنوبی برگزار شد، اظهار داشت: در منطقه آسیا و اقیانوسیه، با مسائل و مشکلات فشرده نوظهور زیست محیطی روبرو می باشیم که روز به روز درحال افزایش و تشدید است. کمبود آب یکی از با اهمیت ترین آنهاست که خیلی از کشورها در تلاش هستند تا با این چالش کنار بیایند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار نمود: برای مواجهه با چالش های زیست محیطی و دستیابی به نتیجه ای بهتر برای نجات زمین باید کوشش های خودرا هم افزا نماییم. بدین منظور ما باید از سیاسی شدن محیط زیست اجتناب نماییم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: کشورهای توسعه یافته بایستی به تعهدات خود در خصوص تامین ابزارهای اجرائی مانند کمک های مالی و انتقال فناوری متعهد باشند و کشورهای درحال توسعه نیز بایستی از این منابع به بهترین نحو استفاده کنند.
وی افزود: اکنون توسعه پایدار در مرکز تلاشهای سازمان ملل متحد قرار دارد. با این وجود، ما بایستی در نظر داشته باشیم که توسعه نمی تواند بعنوان یک راهکار جهانی متناسب با سیاستهای ملی و بومی تجویز شود.
معاون رییس جمهوری با اشاره به اعمال تحریمهای یکجانبه مقابل برخی کشورها همچون ایران اظهار داشت: این تحریم ها مانع مهمی برای گرفتن کمک های مالی توسط این کشورها برای حفظ سرعت حفاظت از طبیعت است.
ایشان سپس به یکی از اقدامات محیط زیستی ایران اشاره و اظهار نمود: همچون اقدامات موفقیت آمیز جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر، احیای دریاچه ارومیه بعنوان دریاچه ای وسیع است که با حمایت و همکاری کشورهای دوست انجام شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: جمهوری اسلامی ایران همین طور می خواهد طرح های پایدار برای حفاظت از طبیعت مناطق خشک و نیمه خشک بوسیله به کارگیری راهکارهای مبتنی بر طبیعت و درس های آموخته شده در برخورد با تغییرات اقلیمی ومقابله با طوفان های گرد وغبار را اجرا نماید.
وی با اشاره به معضل گرد و غبار اشاره کرد: در حوزه کاهش اثرات گرد وغبار در منطقه، بطور قطع به حمایت کشورهای دارای تجربه و فناوری همین طور کشورهای لطمه پذیر و برنامه محیط زیست ملل متحد و سایر سازمانهای بین المللی در رابطه با گرد و غبار، بوسیله سرمایه گذاری و استفاده از داده های علمی و تعامل میان علم و سیاست نیاز داریم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست سلاجقه در آخر اظهار داشت: به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، بعنوان رهبر و مبتکر در مقابله با طوفانهای گرد و غبار در غرب آسیا، دستان خودرا برای دستیابی منطقه و فراتر از آن برای مقابله با طوفان های گرد و غبار در منطقه آسیا و اقیانوسیه دراز می کنم.