شاخص هوای اصفهان بر مدار نارنجی آلودگی

کارشناس امور آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: شاخص کیفی هوای این کلانشهر امروز با میانگین ۱۱۲ وضعیت ناسالم برای گروههای حساس (نارنجی) را نشان میدهد.

محمود مزارع در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: کیفیت هوا بر طبق اطلاعات ایستگاه های پایش فعال در خیابان احمدآباد با شاخص ۱۴۳، استانداری با شاخص ۱۱۱، باهنر با شاخص ۱۱۲، پروین با شاخص ۱۲۱، جِی با شاخص ۱۱۳، خرازی با شاخص ۱۱۰، فیض با شاخص ۱۰۶، کاوه با شاخص ۱۱۳، میرزا طاهر با شاخص ۱۰۷ و ورزشگاه میثاق با شاخص ۱۴۸ در وضعیت ناسالم برای گروههای حساس (نارنجی) است.
وی اضافه کرد: شاخص کیفی هوا در ایستگاه خیابان انقلاب و فرشادی با شاخص ۹۵ و رهنان با شاخص ۸۷ وضعیت قابل قبول را نشان میدهد.
کارشناس امور آزمایشگاه های حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: امروز هوای شهر سجزی با شاخص ۸۸، شاهین شهر با شاخص ۹۵ و مبارکه با شاخص ۷۴ در وضعیت قابل قبول (زرد) ثبت شده ضمن این که ایستگاه های دولت آباد، خمینی شهر، نجف آباد و کاشان همچنان قطع است.
بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان به جهت استقرار جوی آرام و پایدار در سطح استان، غلظت آلاینده های جوی خصوصاً در مناطق مرکزی و صنعتی همچون کلانشهر اصفهان بالا رفته است.
شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروههای حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناکست.
شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

برچسب ها:, , ,