مدیر کل میراث فرهنگی گیلان: ثبت جهانی کاروانسراها فرصت مناسب برای احیای برنده جاده ابریشم است

به گزارش باغ من مدیر کل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به بازدید نماینده یونسکو از کاروانسرای تی تی در سیاهکل، اظهار داشت: ثبت جهانی کاروانسراها فرصتی مناسب برای احیای برنده جاده ابریشم است.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، مسعود حلاج پور در حاشیه بازدید نماینده سازمان جهانی یونسکو از کاروانسرای تی تی شهرستان سیاهکل، اظهار داشت: در این سفر نماینده سازمان جهانی یونسکو از کاروانسرای تاریخی تی تی سیاهکل بمنظور ثبت جهانی کاروانسراهای جاده ابریشم که توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دست اقدام است بازدید به عمل آورد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اضافه کرد: ثبت جهانی مجموعه کاروانسراهای کشور فرصت ارزشمندی در راه احیای برند جاده ابریشم و معرفی ظرفیت های فرهنگی تاریخی استان گیلان در سطح بین المللی است.
حلاج پور با اشاره به جایگاه این کاروانسرا در مبادلات تجاری قرون گذشته، افزود: این کاروانسرا از قدیمی ترین بناهای شهرستان سیاهکل محسوب شده و در راه راه کاروانی دیلمان به لاهیجان قرار داشته که بعنوان مسیر تجاری منطقه شرق گیلان به بخش مرکزی ایران مورد استفاده قرار می گرفت.
وی افزود: بنا بر پژوهش های انجام شده این کاروانسرا به دستور تی تی خانم، همسرش احمد دوم، آخرین پادشاه کیایی گیلان در ۱۲ کیلومتری شهر سیاهکل با نقشه ای مربعی شکل راه اندازی شده که همچون خاصیت های معماری این اثر می توان به خاصیت درون گرا بودن اثر بمنظور جلوگیری از حمله سارقین اشاره نمود.
حلاج پور با اشاره به اهمیت فرهنگی و تاریخی این بنا، اظهار داشت: در سالهای اخیر و بعد از خریداری این بنا توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از مالک خصوصی، این اثر فاخر و باارزش مورد اقدامات حفاظتی و مرمتی قرار گرفته است و امیدواریم با ثبت جهانی این کاروانسرا بعنوان یکی از کاروانسراهای مجموعه راه ابریشم شاهد رقم خوردن افتخاری دیگر برای استان گیلان باشیم.
لازم به ذکر است کاروانسرای تی تی شهرستان سیاهکل با شماره ۱۷۸۴ در سال ۱۳۵۳ در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: