با تصویب کمیسیون ماده پنج شهر تهران: صنایع پاک با فناوری بالا جایگزین صنایع بزرگ آلاینده می شوند

به گزارش باغ من رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج از تصویب طرح ساماندهی پهنه های صنعت پاک با فناوری بالا در اولین نشست کمیسیون ماده پنج در دوره ششم مدیریت شهری اطلاع داد.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، علی اشراقی رییس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج درباب نخستین جلسه این کمیسیون در دوره ششم مدیریت شهری که به ریاست علیرضا زاکانی شهردار تهران و با حضور مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهردار و سایر اعضا برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم مورد بررسی در این نشست، طرح جایگزینی تدریجی صنایع متوسط و کوچک با فناوری بالا و پاک بجای صنایع بزرگ آلاینده بود که در راهبردهای سند اصلی طرح جامع شهر تهران مورد تاکید قرار گرفته است. وی بیان کرد: علاوه بر تصریح طرح جامع بر این موضوع، در نقشه های طرح تفصیلی شهر تهران نیز محدوده جنوب شرقی منطقه ۴، به وسعت ۱۹۰ هکتار به پهنه صنعتی پاک با فناوری بالا و خوشه های صنعتی (۳۱۱ S) اختصاص داده شده است. اشراقی درباب صنایع با فناوری برتر، توضیح داد: این صنایع دارای نگاهی نوین و حداقل در یکی از سه بستر فرایند، ماشین آلات و تجهیزات، دارای سطح بالای فناوری هستند، محصولات این صنایع نیز تجهیزات و خدمات با فناوری بالا دارند. صنایع الکترونیک، تولید مواد نو، بیوفناوری، صنایع در رابطه با فناوری اطلاعات، صنایع هوا فضا و … از مصادیق صنایع با فناوری برتر هستند. وی افزود: طرح مذکور که در جلسات کارگروه فنی، بعد از انجام اصلاحاتی در ضوابط و مقررات فعالیت و نحوه ساخت و ساز به تأیید رسیده بود، در جلسه کمیسیون ماده پنج بعد از توضیحات تکمیلی مشاور طرح، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب اعضا رسید.

رییس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج در ادامه با اعلان اینکه طرح ایجاد مجتمع تجاری، اداری و خدماتی منطقه ۲۱، در زمینی به وسعت بیش از ۳۰ هکتار واقع در جاده مخصوص کرج، دیگر موضوع مورد بررسی و تصمیم گیری در این نشست بود، اظهار داشت: اجرای این پروژه که در ۲۲ بلوک طراحی شده است، مورد موافقت اعضا کمیسیون قرار گرفت و مقرر شد، مجموع سطوح خدماتی شامل هتل، فضاهای فرهنگی، ورزشی، مذهبی و … در بیش از ۱۱۰ هزار متر مربع راه اندازی و فضای سبز مجموعه، به وسعت ۱۰ هکتار جهت استفاده عموم مردم تجهیز شود، ضمن این که می بایست نگهداری آن به عهده مالکین پروژه باشد. وی ادامه داد: عارضه سنجی ترافیکی، طرح معماری و جانمایی این مجموعه نیز باید به تأیید سازمان ترافیک و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برسد.

منبع: