گزارش باغ من؛ ایستگاه پر ترافیک وعده های پسماندی مسؤلان گیلان

به گزارش باغ من پسماند و دفن و دپوی غیراصولی زباله به معضلی زیست محیطی در گیلان تبدیل گشته که تا به امروز هم وعده های مسؤلان برای حل مشکل در همان ایستگاه وعده متوقف مانده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: چند سالی است که در گوشه گوشه استان گیلان به جای سبز شدن درخت، زباله سر از زمین بیرون می آورد. یک روز صحبت از سراوانی است که در ۳۰ سال قبل به محلی برای دپوی غیر بهداشتی زباله تبدیل و امروز ارتفاع زباله ها در این منطقه به حدود ۱۰۰ متر می رسد.
در همه این سال ها شاهد وعده های مسئولانی بودیم که می گفتند این معضل را حل می کنند در حالیکه نه تنها این مشکل حل نشد بلکه ویروس واگیردار زباله از سراوان به سایر نقاط استان گیلان هم منتقل شد و امروز دیگر نه کوه و جنگل و مرتع و دریا از انباشت زباله مصون نیست و هر جا که سر بلندی می کنید با دپوی از زباله مواجه شوید.
هفته گذشته مجمع نمایندگان و استانداران سه استان شمالی با رئیس جمهور نشستی داشتند که به قول «اسدالله عباسی» استاندار گیلان مدیریت پسماند و حل معضل زباله یکی از مهم ترین بحث های انجام شده در این جلسه بوده است.
۲۰ مهر ماه بود که گزارشی با عنوان «کشل آزاد سرا» آستانه اشرفیه سراوانی دیگر / وعده ها عملی نشد» در خبرگزاری مهر منتشر گردید که به مبحث آن هم دپوی ۳۰ ساله زباله در کنار محل سکونت اهالی یکی از روستاهای شهرستان آستانه اشرفیه بود اما امروز قسمت جدید سریال زباله در گیلان به ساحل قروق شهرستان تالش رسیده و روزانه ۱۲۵ تن زباله به این منطقه منتقل می شود.

وعده هایی که چهار ساله شد
یکی از اهالی این منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که از حدود ۳۰ سال پیش دپوی زباله در این منطقه شروع شده و همچنان ادامه دارد، اظهار نمود: فاصله منازل مسکونی مردم با محل دپوی زباله تنها ۵۰ متر است.
وی با اشاره به اینکه زندگی در این منطقه سخت و غیر قابل تحمل شده است، اضافه کرد: متأسفانه مسؤلان هر بار از این منطقه بازدیدی کرده و وعده هایی می دهند که هیچکدام عملی نمی گردد.
این شهروند به وعده هایی حل ۹ ماهه این مشکل از جانب فرماندار سابق تالش اشاره و افزود: متأسفانه امروز چهار سال از آن وعده های می گذرد و وضعیت ساحل قروق تالش همانند گذشته است.
وی با اشاره به اینکه به قول همین مسئول یک شرکت سرمایه گذار برای ساخت کارخانه کمپوست در این منطقه مراحل قانونی را طی کرده بود، اظهار داشت: اما نمی دانیم چرا هنوز پس از چهار سال این مراحل قانونی تمام نشده تا این شرکت فعالیت خویش را آغاز و ما را از سر این زباله ها خلاص کند.
این شهروند ضمن اشاره به آلودگی های زیست محیطی که وجود زباله در این منطقه برای مردم بوجود آورده است، اضافه کرد: بوی بد زباله، جمع شدن حشرات، رها کردن دام ها برای چرا، آلوده شده زمینهای کشاورزی اطراف این منطقه و همینطور آب های زیر زمینی در تمام این سال ها زندگی را برای مردم این منطقه سخت کرده است.
قروق نقطه سیاه در تالش
یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه این محل نقطه سیاهی برای تالش به حساب می آید، اظهار داشت: چندین سال است که این مشکل وجود دارد و هیچ اقدام اساسی برای حل آن صورت نگرفته است.
وی ضمن اشاره به این که شیرابه های این میزان زباله به آب های زیر زمینی و حتی دریای خزر هم وارد شده است، افزود: این شیرابه ها از راه همین آب ها وارد چرخه غذایی مردم این منطقه می شوند.
ساحلقروق که می توانست در این سال ها به محلی برای کسب درآمد از گردشگران و مسافران تبدیل گردد امروز جز تلی از زباله و بوی متعفن آن و بیماری های پوستی چیزی برای مردم این منطقه نداشته است
این شهروندان با در خواست از مسؤلان استان برای حل این مشکل، خاطرنشان کرد: ساحل زیبای قروق که می توانست در این سال ها به محلی برای کسب درآمد از گردشگران و مسافران تبدیل گردد امروز جز تلی از زباله و بوی متعفن آن و بیماری های پوستی و غیر قابل استفاده شدن زمینهای کشاورزی چیزی برای مردم این منطقه نداشته است.

توقف اجرای پروژه کمپوست با دستور دستگاه قضا
فرماندار تالش در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که خاک پاشی بر روی زباله های دپو شده در ساحل قروق مساله را حل نمی کند، اظهار نمود: باید کارخانه کمپوست تالش فعال شود.
محمد حسین شاهکویی در ادامه به پیشرفت حدود ۴۰ درصدی ساخت کارخانه کمپوست تالش اشاره نمود و اضافه کرد: ساخت این کارخانه با دستور مقام قضایی در یک سال قبل متوقف شده است ساخت کارخانه کامپوست با دستور مقام قضایی در یک سال قبل متوقف شده است.
وی با اشاره به اینکه با توقف اجرای این پروژه شهرستان تالش از جذب اعتبارات دولتی هم محروم شده است، افزود: با سال قبل حدود پنج میلیارد تومان اعتبارات دولتی برای اجرای این پروژه از دست دادیم.
فرماندار تالش نداشتن سند را یکی از علل دستگاه قضایی برای توقف پروژه عنوان و خاطرنشان کرد: سند این ملک دریافت شده و مجوز محیط زیست هم برای اجرای این پروژه صادر گردیده است.
این در حالی است که «احمد آقایی» معاون جلوگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در گفتگویی ضمن اشاره به گلایه های مردم ساکن اطراف این منطقه از وجود زباله، اظهار نمود: در صورتیکه متولیان امر در شهرستان تالش نتوانند رضایت ساکنان را جلب کنند دستگاه قضایی اجازه فعالیت به این پروژه را نمی دهند.

رفع موانع اجرای پروژه کمپوست تالش
معاون عمرانی استانداری گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که طرح جامع مدیریت پسماند استان در سال ۹۸ تصویب گردید، اظهار نمود: مدیریت پسماند استان گیلان به هفت پهنه تقسیم شده است.
عباس صابر با اشاره به اینکه منطقه قروق تالش در پهنه دو مدیریت پسماند استان گیلان قرار دارد، اظهار داشت: در تالش دو مبحث کارخانه کمپوست در منطقه جوکندان و محل دفن زباله در منطقه قروق مورد بحث و بررسی است.
وی ضمن اشاره به تعریف دو طرح برای مدیریت پسماند در پهنه تالش، افزود: اجرای پروژه کمپوست که یکی از این طرح ها است هم اکنون بیشتر از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا به امروز بیشتر از ۱۰ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.
صابر افزود: پروژه قروق که محل دفن زباله بود و ریجکت کارخانه کمپوست باید در این منطقه دفن شود در مرحله طرح مطالعاتی برای ساماندهی زباله ها قرار دارد.
پروژه قروق که محل دفن زباله بود و ریجکت کارخانه کمپوست باید در این منطقه دفن شود در مرحله طرح مطالعاتی برای ساماندهی زباله ها قرار دارد
وی با اشاره به اینکه کارخانه کمپوست به علت مشکلات سند مالکیت و معارضین توسط دستگاه قضا متوقف شده بود که هم اکنون مشکلات این پروژه حل شده است، اظهار داشت: سند به نام دولت صادر و درحال انتقال به شهرداری تالش است.
معاون عمرانی استانداری گیلان با تاکید بر این که سعی شده در حوزه اعتبارات نگاه ویژه ای این طرح و منطقه شود، خاطرنشان کرد: ساماندهی این پروژه در دستور کار سال جاری و سال آینده است.
وی همینطور به اقداماتی که در کوتاه مدت می تواند بخشی از مشکلات این منطقه و مردم آنرا حل کند هم اشاره و افزود: انجام پوشش خاکی برای روکش کردن زباله ها و محصور کردن محل دفن زباله برای پیشگیری از ورود احشام برای کوتاه مدت در حال انجام می باشد اما تا وقتی که پروژه کمپوست اجرایی نشود نمی توانیم شاهد اتفاقات خوب و تأثیرگذار در حل این معضل باشیم.
حال باید منتظر ماند و دید تا چه زمانی این وعده های مسؤلان گیلان درباره ساماندهی به وضعیت پسماند و زباله در مناطق مختلف این استان جامعه عمل پوشیده و تا حدودی این معضل و مشکل حل می شود.

منبع: