معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست تاکید کرد وضعیت به شدت بحرانی یوزپلنگ آسیایی

باغ من: معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست اظهار داشت: وضعیت یوزپلنگ آسیایی به شدت بحرانی است. هم اکنون تعداد یوزهای بالغ کشور۱۲ قلاده است که سه قلاده ماده هستند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا حسن اکبری در نشست خبری که امروز به صورت برخط در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ضمن اشاره به اقدامات معاونت منابع طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: یکی از اقدامات ما سرشماری پستانداران و پرندگان بوده است. مهاجرت پرندگان به دلیل وضعیت عرض های بالایی مقداری کم شده ولی گونه کمیابی مانند غاز پیشانی سفید کوچک افزایش مطلوبی داشته و به عدد ۵۰۰۰ بال رسیده است. وضعیت میش مرغ هم بهتر شده است.

وی درباره وضعیت شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کشور اظهار داشت: تعداد کانون های بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کشور به علت شرایط خشکسالی و حضور دام در زیستگاه ها بیشتر شده است. در دشت ناز ساری بیماری برای گوزن ها مشاهده شده اما وضعیت الان پایدار می باشد.

اکبری در مورد خسارات شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک اظهار داشت: برای مشخص شدن خسارات دقیق این بیماری باید صبر نماییم تا نتایج سرشماری ها مشخص شود اما به نظر می آید ۱۰ درصد از جمعیت به دلیل طاعون کاسته شده است. سرشماری حیات وحش تا اسفندماه طول می کشد.

اکبری ضمن اشاره به الگوی مدیریتی سازمان حفاظت محیط زیست در پارک ملی گلستان اظهارکرد: ما توانسته ایم الگوی مثبتی در پارک ملی گلستان بعنوان الگوی مشارکتی اجرا نماییم که افزایش دوبرابری گونه های برجسته را به دنبال داشته است. این الگو در صورت تکامل می تواند در دیگر مناطق کشور هم ترویج پیدا کند. مشارکت مردمی در اجرای این سیاست ها بسیار موثر است.
نگرانی های محیط زیست
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست ضمن اشاره به اصلی ترین چالش ها اظهار داشت: چند نگرانی برای سازمان و معاونت منابع طبیعی وجود دارد. مهم ترین دغدغه ما نبود پول و اعتبار است. ۱۰ ماه از سال قبل ولی نقدینگی نداشته ایم. بخش زیادی از فعالیتهای ما وابسته به فصل است یا مانند پیشگیری از شیوع بیماری ماهیت مقابله ای و آنی دارد. هیچ داروخانه ای هم داروی مجانی در اختیار ما قرار نمی دهد. سرشماری هم که در اواخر فصل ها انجام می شود، نیازمند اعتبار است. ما برای کنترل مواردی مانند اسیر شدن و زخمی شدن حیوانات هم نیازمند اعتبار لحظه ای هستیم.

اکبری افزود: با دست خالی نمی توان همه نقص ها را پوشش داد. هرسال این مشکلات برای ما وجود دارد. در صورت تأمین نشدن اعتبارات ما، نباید انتظاری برای مدیریت همه چالش ها داشت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست تصریح کرد: دغدغه دیگر ما درباره یوزپلنگ آسیایی است که وضعیت آن به شدت بحرانی است. تعداد افراد بالغ هر گونه جمعیت واقعی آنرا نشان داده است و هم اکنون تعداد یوزهای بالغ ما ۱۲ قلاده است که سه قلاده، ماده بالغ هستند. این شرایط بسیار حاد است.

وی ضمن اشاره به دیگر چالش های پیش روی معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در منطقه «توران» اقدامات خوبی برای محافظت از یوز مانند ایمن سازی و کاهش سرعت در جاده ها انجام شده اما این اقدامات کافی نیست. این گونه گرفتار فشارهای درون جمعیتی است و به سمت انقراض می رود. گوزن زرد ایرانی هم نیم قرن است که در اسارت به سر می برد. مراکز تکثیر این گونه هم با مشکل مواجهند.

اکبری درباره برنامه سازمان حفاظت محیط زیست برای ایجاد اصلاحات در قانون شکار اظهارکرد: قانون شکار در سال ۱۳۴۶ تصویب شده است. ما با همکاری مرکز پژوهش های مجلس درحال انجام اصلاحاتی روی این قانون هستیم و امیدواریم مجلس شورای اسلامی به مرتفع ساختن ضعف قوانین کمک نماید.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اکوتوریسم اظهار داشت: اکوتوریسم در شرایط فعلی به جای منفعت برای سازمان هزینه و زیان داشته است.
مقابله با چرای بی رویه دام مستلزم همکاری همه دستگاه ها
اکبری ضمن اشاره به معضل چرای دام اظهارکرد: چرای بی رویه و کمبود نیروها و محیط بانان سبب شده تا کنترل این مشکل سخت شود. مقابله با چرای بی رویه دام بستگی به همکاری دیگر دستگاه ها دارد همینطور جلب مشارکت مردم در قرق های اختصاصی می تواند عصای دست سازمان حفاظت محیط زیست باشد.

وی درباره گردشگری در محیط زیست اظهار داشت: متاسفانه اکوتوریسم به جای داشتن منفعت و سود برای سازمان حفاظت محیط زیست، بیشتر وقت و انرژی ما را می برد و نیروی ما صرف حل مشکلات مربوطه می شود. ما باید زیرساخت حقوقی مناسب را فراهم نماییم تا گردشگری بتواند به اقتصاد محیط زیست کمک نماید.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تأمین تجهیزات محیط بانان افزود: بیشتر از ۱۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت برای ماموران ما تأمین شده این در حالیست که پیش از این کل تجهیزات کشور ۱۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت بود و هم اکنون حدودا دوبرابر شده است.

وی با تکیه بر ضرورت همکاری با مردم برای محافظت از زیستگاه ها و گونه های موجود در آن اظهار داشت: ما باید با مردم همکاری نماییم تا بتوانیم از گونه ها و زیستگاهشان حفاظت نماییم. اعتبارات واقعا محدود است و نمی توانیم از تنوع زیستی کشور به تنهایی حفاظت نماییم. بخش خصوصی باید در این حوزه مشارکت کند.
بررسی درخواست های ایجاد قرق اختصاصی
اکبری ضمن اشاره به مبحث قرق های اختصاصی در کشور اظهارکرد: اگر استان ها درخواست داشتن قرق اختصاصی کنند، آنرا در دستور کار قرار می دهیم. بعضی از این درخواست ها هم اکنون درحال بررسی در کمیته هستند تا بعد از هماهنگی با سازمان جنگلها در شورایعالی محیط زیست مطرح و تصویب شوند. این فرآیند پیچیده و زمان بر است اما درحال پیشرفت است.

وی درباره صدور مجوز شکار در قرق های اختصاصی اظهار داشت: کل پروانه هایی که سال جاری در قرق ها برای شکار صادر شده به تعداد ۸۱ راس بوده است. این عدد در دفتری تخصصی بعد از جمع بندی و تحلیل بر مبنای اطلاعات سرشماری تعیین شده است و توانسته بعضی از هزینه ها را جبران کند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به موزه تاریخ طبیعی و وضعیت فعالیت آن اظهار داشت: با عنایت به کنترل نسبی وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ بازدید از موزه مانعی ندارد و برای دانش آموزان هم مجانی است اما به دلیل ریشه کن نشدن قطعی کرونا هنوز امکان بازدید گروهی وجود ندارد و محدودیت هایی وجود دارد.
وضعیت تالاب میانکاله پیچیده شده است
اکبری ضمن اشاره به وضعیت تالاب میانکاله اظهار نمود: وضعیت این منطقه به شدت پیچیده شده و دلیل مشخصی برای مرگ و میر پرندگان و انتقال بیماری در آن مشخص نشده است. گردش ناکافی آب و پسرفت دریا هم مزید بر علت شده اند تا شرایط را وخیم تر کنند. معاونت دریایی بررسی هایی انجام داده و لایروبی انجام شده تا ارتباط خلیج گرگان با دریای خزر برقرار شود.

وی اضافه کرد: یکی از ایرادات گرفته شده این است که مواد غذایی در بستر رسوب کرده و امکان دارد لایروبی با از بین بردن آنها وضعیت را بدتر کند. ورود مواد غذایی باید به تالاب محدود و فاضلاب های صنعتی و کشاورزی هم مدیریت شود. در کل تلاشهای سازمان در این حوزه نتیجه ای نداشته است.

اکبری ضمن تاکید بر ضرورت توجه به ظرفیت های اکولوژیک هر منطقه اظهار داشت: حل این مشکلات مستلزم عزم جدی است همینطور اعتبارات مطلوبی نیاز دارد در حالیکه ما هنوز درگیر مشکلات مالی هستیم. متاسفانه وقتی مشکلی در کشور پیش می آید و بعد از پنج سال خویش را نشان داده است حل آن سال ها زمان می برد و حل آن یا غیر ممکن یا دشوار می باشد.

وی همینطور درباره بهره برداری از منابع زیستی منطقه فریدونکنار اظهارکرد: چاره ای برای قطع فعالیت بهره برداران نیست. ما باید به توان اکولوژیک و زیستی پهنه ها دقت نماییم. در این سال ها به دلیل توجه صرف به توسعه و اشتغال، صدمه غیرقابل جبرانی به محیط زیست زده ایم اما فاکتور دیگری مانند معیشت مردم هم وجود دارد و نمی توان آنرا نادیده گرفت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برداشت پرندگان در فریدونکنار به شکل سنتی انجام می شود که تحت شرایطی مشخص مانعی ندارد. مشکل فعلی برداشت بیش از اندازه است که تبدیل به یک چالش اجتماعی شده است. برای حل این مشکل میزان جدیت نهادها اهمیت دارد. ما اگر مجبور شویم برای برخورد با متخلفان از دستگاههای قضایی استفاده می نماییم.

اکبری ضمن اشاره به سه عامل تخریب کننده زیستگاه ها اظهارکرد: این عوامل شامل جاده ها، معدن و حیات وحش مهاجم می شود. متاسفانه بیشتر عرصه های طبیعی ما دارند صدمه جدی می بینند و ما هم توانایی مدیریت آنرا نداریم همینطور تغییر اقلیم باعث تشدید صدمه شده است. گونه های زیست محیطی ما به دلیل پروژه های صنعتی منزوی و جزیره ای شده اند چون زیرساخت قانونی برای مقابله با وزارت راه برای ما وجود ندارد، زورمان به آنها نمی رسد.

وی درباره مساله چرای کنترل نشده دام اظهار داشت: در مناطق حفاظت شده هم چرای غیرقانونی وجود دارد. به دلیل پیچیدگی موجود در دستگاه قضایی برخورد با متخلفان این زمینه دشوار می باشد. مطالبه گری برای حل این چالش باید از همه دستگاه ها دیده شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به صدمه هایی که گردشگری به محیط زیست وارد می کند، تصریح کرد: هم اکنون تفریحاتی مانند «آفرود» به محیط زیست صدمه می زند همینطور در گردشگری کنترل نشده در غارها سبب شده است تا خیلی از زیست مندانی که در این محیط زندگی می کنند، در خطر قرار بگیرند. بستر این غارها که طی میلیونها سال تشکیل شده بسیار صدمه پذیر است.
سازمان حفاظت محیط زیست انرژی لازم برای پرداختن به همه سوژه ها را ندارد
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: ظرفیت سازمان حفاظت محیط زیست برای پرداختن به همه موضوعات محدود است.

حسن اکبری با تکیه بر مسئولیت همه دستگاه ها برای حفاظت از منابع طبیعی اظهار نمود: اگر حفاظت از منابعت طبیعی بر عهده یک دستگاه بود، می شد همه مطالبات را از آن داشت اما محافظت از منابع طبیعی وظیفه چندین دستگاه و نهاد است. ما خارج از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست نمی توانیم ورود نماییم. این یکی از حوزه هایی است که ما به کمک دیگر دستگاه ها نیاز داریم البته وضعیت در مناطق حفاظت شده به مراتب بهتر است.

وی درباره کنترل صید و گردشگری در میانکاله اظهار داشت: صیادی و گردشگری در گستره حفاظت شده این منطقه کنترل می شود ولی وقتی اندکی دورتر می رویم، می بینیم که صید و گردشگری بدون نظارت انجام می شود. همه نهادها باید برای حل این مشکل همکاری کنند. ما هر هفته با گردشگران درگیری داریم در حالیکه باید این برخورد به شکل مناسب صورت گیرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تکیه بر ظرفیت محدود سازمان حفاظت محیط زیست برای ایفای نقش در همه زمینه ها اظهار داشت: سازمان ظرف انرژی محدودی دارد. وظایف ما گسترده و سنگین است در حالیکه پتانسیل ما اندک است. سازمان حفاظت محیط زیست با ۲۵۰۰ محیط بان چقدر می تواند انرژی بگذارد؟ اگر همین انرژی محدود هم صرف دیگر مسائل کوچکتر شود، حفاظت گونه هایی که درحال انقراض هستند و دیده نمی شوند، مغفول می ماند. گونه هایی مانند میش مرغ، گربه پالاس و گربه مصری از همین گونه ها هستند. ۱۰۰ گونه مهره دار خاص در کشور ما وجود دارد که شامل خزندگان و جوندگان می شود و سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می کند انرژی خویش را صرف آنها کند.

اکبری در انتها ضمن اشاره به وضعیت تغییرات اقلیمی در مناطق شرقی کشور اظهار داشت: تغییر اقلیم در کشور ما تاثیرات خویش را نشان داده و خشک شدن جنگل های بادام کوهی، کاهش بارش و در نتیجه تمام شدن آستانه تحمل محیط زیست نشان دهنده تاثیرات تغییرات اقلیمی است. ما طرفدار توزیع علوفه نیستیم ولی بنابراین برای عبور از بحران مجبور به انجام آن شده ایم. این خشکسالی سبب تلف شدن بیشتر از ۱۰۰ راس کل و بز پیر شد و در این شرایط سخت موفق شدیم علوفه رسانی را با تأمین یک میلیارد تومان اعتبار اجرا نماییم. خشکسالی در اغلب نقاط کشور دیده می شود اما برخی جاها بیشتر است و جمعیت گونه ها در آستانه بحران قرار گرفته است.