مدیرکل محیط زیست اردبیل: اردبیل در ۳۰۰ روز گذشته پاک ترین هوا را داشت

به گزارش باغ من مدیرکل محیط زیست استان اردبیل اظهار داشت: هوای استان اردبیل پاک است و هیچگونه آلودگی در هوای استان اردبیل در ۳۰۰ روز گذشته گزارش نشده است.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، سعید شهند در سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه شهر اردبیل و در گرامیداشت هفته هوای پاک اظهار نمود: سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان یک دستگاه حاکمیتی وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات زیست محیطی را دارد.
وی تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی را بعنوان اصل مترقی بسیار ضروری خواند و اشاره کرد: در این اصل بر چهار شاخص توجه به نسل امروز و آینده، حیات اجتماعی، وظیفه عمومی و صیانت از سرمایه های زیست محیطی تاکید شده و تلاش بر این است تا با همراهی همه نهادهای دولتی و غیردولتی زمینه صیانت از این سرمایه ها فراهم آید.
مدیرکل محیط زیست استان اردبیل با اعلان اینکه محیط زیست در کنار توسعه است و منعی در این راه به شمار نمی رود، اظهار داشت: در حقیقت این سازمان ریل توسعه را روغن کاری و تسهیل کرده و به بهبود فرآیندها کمک می نماید.
شهند سه دشمن اصلی محیط زیست را جهل و نادانی، فقر و بیکاری اعلام نمود و اضافه کرد: برای جلوگیری از لطمه های این دشمنان محیط زیست باید اشاعه فرهنگ زیست سالم و پرهیز از رفتارهای تهدیدآمیز را در این عرصه مورد توجه قرار دهیم.
وی اهمیت رعایت مسائل زیست محیطی را در رسیدن به توسعه پایدار تصریح کرد و بیان کرد: در دنیا پنج شاخص در این عرصه هدفگذاری شده تا جوامع بتوانند با رعایت آن به مرز توسعه پایدار برسند.
مدیرکل محیط زیست استان اردبیل شدت انرژی، مدیریت منابع آب، توجه به امنیت غذایی و کشاورزی، تنوع زیستی و ژنتیکی و نحوه مدیریت پسماند را پنج شاخص مهم در راه اعتلای توسعه پایدار اعلام نمود.
شهند با گرامیداشت هفته هوای پاک از ۲۲ تا ۲۹ دی ماه اظهار داشت: شعار امسال این هفته «هوای پاک، اراده ملی و حقوق عامه» است که به همین مناسبت روز ۲۹ دی ماه برنامه های گرامیداشت در سطح ملی و استانی و حتی شهرستانی انجام خواهد شد.
وی افزایش آگاهی عمومی را در حفاظت از محیط زیست تصریح کرد و بیان کرد: داشتن هوای پاک و عاری از هرگونه آلودگی نیازمند اراده ملی و مشارکت عمومی است.
مدیرکل محیط زیست استان اردبیل اظهار نمود: توجه به این امر حقوق عامه و حق الناس بشمار می رود و همه وظیفه دارند تا این حقوق را مراعات کنند.
شهند اشاره کرد: در سال ۹۶ قانون هوای پاک بعنوان قانون جامع در ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره در مجلس به تصویب رسیده و وظیفه همه دستگاهها در این عرصه مشخص است.
وی وظیفه سازمان محیط زیست را نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات با همراهی سایر دستگاهها و نهادهای عمومی اعلام نمود و اظهار داشت: عمده آلودگی هوا در کلانشهرها مطرح است که ۷۶ درصد آلودگی هوا مربوط به وسایط نقلیه می باشد.
مدیر کل محیط زیست استان اردبیل افزود: ۱۲ درصد آلودگی مربوط به صنایع و ۲۲ درصد نیز مربوط به پسماندسوزی و تولید گردوغبار طبیعی است که باید به منشأ آلودگی هوا توجهی جدی داشته باشیم.
شهند ضرورت استفاده از خودرو های عمومی را در کاهش آلودگی هوا تصریح کرد و بیان کرد: وزارت نفت موظف به ارائه سوخت پاک بوده و در کنار آن معاینه فنی خودرو ها نیز در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: ۲۹ دی ماه امسال برمبنای مصوبه کشوری و استانی در ۱۴ مرکز معاینه فنی خودروی استان خدمات ارائه شده با ۵۰ درصد تخفیف هم راه است.
مدیرکل محیط زیست استان اردبیل در آخر اظهار داشت: وضعیت کیفی هوای استان مطلوب بوده و هیچ نوع آلودگی در هوای اردبیل وجود ندارد و امیدواریم با همراهی شهروندان ادامه این شرایط مناسب آب و هوایی را شاهد باشیم.

منبع: