رییس سازمان جنگل ها تاکید کرد برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی و صنعتی

به گزارش باغ من رئیس سازمان جنگلها به برداشت غیرمجاز برخی گیاهان دارویی و صنعتی از جنگلها و مراتع اشاره نمود و اظهار داشت: متاسفانه این گیاهان به صورت فله ای به خارج از کشور صادر می شود.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا مسعود منصور صبح امروز در مراسم رونمایی از یادمان شهدای منابع طبیعی که همزمان با فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی و به منظور گرامیداشت یاد و خاطره جان نثاران عرصه های منابع طبیعی با حضور سردار علی مویدی – رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز – برگزار شد، اظهار داشت: شهدای منابع طبیعی در دفاع از انفال و امنیت زیستی جان خویش را از دست داده اند و این یادمان و ارج نهادن به مقام شهدا حداقل کاری است که ما انجام می دهیم.

وی اضافه کرد: برای دستیابی به امنیت زیستی و امنیت غذایی کشور، حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی لزوم دارد و سازمان برای محافظت از این منابع پرارزش اعتقاد دارد که منابع طبیعی باید دارای طرح و مجری باشد تا در چارچوب طرح و برنامه مورد حفاظت قرار گیرد.

رییس سازمان جنگلها ساماندهی نیروهای حفاظتی، هوشمندسازی حفاظت و تأمین تجهیزات و امکات حفاظتی را از دیگر نگاههای مهم منابع طبیعی برشمرد و خاطرنشان کرد: هدف این است با به کارگیری از تجهیزات و امکانات پیشرفته حفاظتی بتوانیم از تخلفات و دست اندازی به منابع طبیعی بخصوص قاچاق چوب و قطع درختان جنگلی جلوگیری نماییم.

وی همینطور خاطرنشان کرد: صادرات خاک جنگلی، مرتعی و کشاورزی ممنوع و برداشت خاک جنگلی و مرتعی تخلف است. آنچه از کشور صادر می شود، خاک صنعتی است. باید صدمه شناسی شود تا در پوشش خاک صنعتی، خاک جنگلی و مرتعی از کشور صادر نشود.

رییس سازمان جنگلها به برداشت غیرمجاز برخی گیاهان دارویی و صنعتی از جنگلها و مراتع اشاره نمود و اظهار داشت: متاسفانه این گیاهان به صورت فله ای به خارج از کشور صادر می شود که سازمان صنعت و معدن باید در زمینه صادرات نظارت داشته باشد تا این محصولات به صورت فرآوری شده صادر شود و برای کشور ارزآوری داشته باشد.

منصور همینطور اظهارکرد: برای ارج نهادن به مقام جنگلبانان و ایثارگران منابع طبیعی از آغاز سالجاری تابحال ۱۱۵ خیابان در شهرستان ها به نام جنگلبان نامگذاری شده و همچنان هم ادامه دارد.

وی افزود: از سه دهه قبل پست سازمانی جنگلبان حذف شده و چنین پستی در ساختار سازمانی منابع طبیعی وجود نداشته است اما حالا با پیگیری انجام شده ۱۳۶۰ پست سازمانی به جنگلبان، سرجنگلبان و جنگلبان راننده تغییر نام پیدا کرده است.

منصور در ادامه به ایجاد خانه جنگلبان برای بازنشستگان و ایجاد موزه منابع طبیعی در سازمان جنگلها اشاره نمود و اظهار داشت: پیشینه یک قرن منابع طبیعی و جنگلبانی و مأموریت سازمانی در این موزه به نمایش در آمده است.
جنگلبانان جهادگران عرصه های منابع طبیعی هستند
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مراسم رونمایی از یادمان شهدا و ایثارگران منابع طبیعی اظهار داشت: جنگلبانان جهادگران واقعی عرصه های منابع طبیعی هستند و دشمن امروز با راه اندازی جنگ تمام عیار اقتصادی منابع و سرمایه طبیعی مردم و کشور را هدف قرار داده است.

سردار علی مویدی با اشاره به اینکه در منابع طبیعی نگاه باید پیشگیرانه و صیانتی باشد، اظهارکرد: کشورهای توسعه یافته دنیا برای دستیابی به توفیقات در حوزه های اجتماعی و اقتصادی به مشارکت مردمی روی آورده اند و روی مشارکت جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد سرمایه گذاری می کنند که البته در منابع طبیعی برای دستیابی به توفیقات باید از نقش و مشارکت مردم بهره مند شویم.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه اظهار داشت: جایگاه منابع طبیعی برای ما پرارزش است. کار ما در ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز ایجابی و بسترسازی است که فعل قاچاق انجام نشود. به همین خاطر همکاری تنگاتنگی با سازمان جنگلها داریم.

وی افزود: همه کسانی که در راه حفظ انفال و مبارزه با قاچاق چوب جان خویش را از دست داده اند از نظر ما جهاد گر واقعی و شهید محسوب می شوند و ما برای شهدا برنامه خدماتی داریم. اگر شهیدی را بنیاد شهید تایید کند، جزء شهدای امنیت اقتصادی قرار می گیرد البته ما خودمان راسا خدمات دیگری هم عرضه می دهیم. تا سال قبل ۵۰ میلیون تومان به خانواده شهدا می دادیم که سال جاری این رقم به ۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. به جانبازان هم به نسبت درصد جانبازی، ارقامی را پرداخت می نماییم. این اعداد غیر از بیمه و سایر خدمات عرضه شده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگلها، منابع طبیعی و آبخیزداری، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مدیران همراه این حوزه سرانجام بعد از شرکت در مراسم رونمایی از یادمان شهدای منابع طبیعی از سامانه های پایش منابع طبیعی بازدید نمودند.

منبع: