مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست: وزارت نفت برای رفع مشکلات محیط زیستی خارک عزم جدی ندارد

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: نبود عزم و اراده جدی در مجموعه وزارت نفت برای رفع مشکلات محیط زیستی جزیره خارک هیچ نوع ارتباطی با مسائلی نظیر تحریم ندارد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به این که تحریم های ظالمانه دشمنان در تاخیر ساماندهی و ترمیم خطوط لوله و سکوهای نفتی دخیل بوده اند، اظهار داشت: نبود عزم و اراده جدی در مجموعه وزارت نفت برای رفع مشکلات محیط زیستی این جزیره که هیچ نوع ارتباطی با مسائلی نظیر تحریم ندارد، کاملاً مشهود است.

وی اضافه کرد: جزیره خارک با ۲۰ کیلومتر مربع مساحت در خلیج فارس به لحاظ دارا بودن اکوسیستم های باارزش همچون آبسنگ های مرجانی بی نظیر است. از سویی این جزیره کوچک محل استقرار شرکت های بزرگی نظیر شرکت های پتروشیمی خارک، فلات قاره و پایانه های صادراتی است که خدمات شایان توجهی را به اقتصاد مملکت ارائه می کند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: عمده صادرات نفتی کشور سالهای مدید و حتی در جنگ نابرابر و تحمیلی بوسیله جزیره خارک به نقاط مختلف دنیا انجام می شود اما باوجود همه فواید اقتصادی که این جزیره برای کشورمان دارد، متاسفانه بسیار مورد بی مهری به ویژه در زمینه محیط زیست قرار گرفته است.

لاهیجان زاده افزود: در جلسه ای که با حضور مدیران منطقه ای شرکت های فلات قاره و پایانه های نفتی و رئیس HSE شرکت ملی نفت ایران تشکیل شد، تصمیمات خوبی اتخاذ و قرار شد تا ۱۵ اسفند ماه امسال خطوط جدید جایگزین خطوط نفت فرسوده ابوذر شود. این اقدام می تواند قسمتی از آلودگی ناشی از خط فرسوده ابوذر را حذف کند اما این به مدلول رفع کامل مشکل آلودگی ناشی از نشت نفت در منطقه نخواهد بود برای اینکه تعداد زیادی از خطوط فرعی که از میدان های فروزان ابوذر و درود نفت را به خط اصلی ابوذر منتقل می کنند، فرسوده اند و می توانند کماکان سبب آلودگی شوند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از انعقاد قرارداد تعویض خط لوله ابوذر و قسمتی از خطوطی که از پلت فرم های سرچاهی نفت را منتقل می کنند آگاهی داد و اضافه کرد: این پروژه طی بازه سه ساله اجرائی می شود که تاثیر به سزایی بر کاهش آلودگی های ناشی از نشت نفت دارد.

لاهیجان زاده افزود: قرار شد که بمنظور آمادگی نیروهای مقابله با آلودگی در منطقه هر چهار ماه یک دفعه یک مانور مشترک از طرف یکی از شرکت های نفتی اجرا شود تا آمادگی کامل در این زمینه حاصل شود.

ایشان سپس اظهارکرد: اصلاح و مدیریت پساب انسانی کمپ یکی از دکل های شرکت ملی حفاری به تصویب رسید و قرار شد ظرف مدت ۱۰ روز با همکاری شرکت های فلات قاره و ملی حفاری ایران به سرعت از ورود پساب به دریا ممانعت به عمل آید و نسبت به تصفیه اولیه و هدایت آن به سمت تصفیه خانه موجود بوسیله نصب پمپ و خط لوله اقدام گردد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به پیت نفتی که از دیگر مسائل محیط زیستی جزیره خارک است، اشاره نمود و اظهار داشت: دستورات لازمی داده و تصمیمات مناسبی درباره پیت نفتی اتخاذ شده است.

لاهیجان زاده با قدردانی از عزم و اهتمام عباس رزمی – رییس شرکت ملی نفت ایران – و همکارانش اظهارکرد: تمامی جزایری که کارهای نفتی در آنها انجام می شود با جزئیات بیشتری مورد بازدید و بررسی قرار گیرد و مسائل محیط زیستی منطقه عسلویه و میدان های غرب کارون و شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران باید مشخص شود و برنامه زمان بندی رفع مشکلات و آلودگی های ناشی از کارهای آنها تعیین شود و در برنامه اجرائی و اولویت غربالگری وزارت نفت قرار گیرد.

مسئول پیگیری سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست اشاره کرد: وزارت نفت در بیشتر بندهای ابلاغیه سیاست های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری دارای نقش اساسی بوده است و سهم به سزایی در توجه به این سیاست ها و رفع آلودگی های ناشی از کارهای توأم با آلودگی دارد.

بگفته لاهیجان زاده، وزارت نفت یکی از دستگاه های اجرائیست که در حوزه تغییر اقلیم و صیانت از آب، خاک و هوا نقش محوری دارد و باید در اسناد و برنامه های بالادستی تامین اعتبار مورد نیاز پیش بینی و در این زمینه توجه ویژه ای شود.

وی اشاره کرد: هفته آتی با حضور علی سلاجقه – معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – و مقامات ارشد وزارتخانه های اصلی و تاثیر گذار در زمینه محیط زیست جلسه ای درباره پیگیری سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست تشکیل خواهد شد و وظایف دستگاهها و اقدام های مربوطه مورد تاکید و تصویب قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، برمبنای دستور معاون اول رییس جمهوری به دستگاه ای اجرائی در بخشنامه ۶ دی ماه ۱۴۰۰ تمامی دستگاهها و وزارتخانه ها مکلف به همکاری و اجرای سیاست های ابلاغیه محیط زیست شده اند و سازمان حفاظت محیط زیست سالانه گزارش عملکرد دستگاه های اجرائی را به هیئت دولت ارائه خواهدنمود.