در گزارش باغ من عنوان شد؛ صدور سند حدنگار برای 9 و چهار دهم میلیون هکتار اراضی ملی اصفهان

به گزارش باغ من مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه مالکیت ۱۰۰ درصد اراضی ملی استان امسال تثبیت شده، اظهار داشت: اسناد کاداستری برای ۹.۴ میلیون هکتار از اراضی استان صادر شد.

محمدعلی کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از ۱۰.۷ میلیون هکتار وسعت استان اصفهان ۹.۵ میلیون هکتار عرصه های طبیعی است، عنوان کرد: خیلی از تعارضاتی که با اداره منابع طبیعی وجود دارد در حوزه زمین است که اقدام شاخصی که سالجاری در حوزه امور اراضی استان با همکاری اداره ثبت اسناد شد، صدور اسناد کاداستر یا حدنگار بوده که ریاست قوه قضاییه بر آن تاکید داشته است.
وی ضمن اشاره به این که صدور اسناد حدنگار برای اراضی ملی در قانون برنامه ششم توسعه تکلیف شده بود، اضافه کرد: ازاین رو تا قبل از سال ۱۳۹ در این حوزه کارهایی انجام داده بودیم اما در دو سال قبل با پیگیری که شد موفق به دریافت سند تک برگ برای ۳.۵ میلیون هکتار در سال ۱۳۹۹ و حدود ۴.۵ میلیون هکتار امسال شدیم.
۱۰۰ درصد اراضی ملی استان تثبیت مالکیت شد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ضمن اشاره به این که در مجموع ۱۰۰ درصد اراضی ملی (۹.۵ میلیون هکتار) این استان تثبیت مالکیت شد، افزود: برای ۹.۴ میلیون هکتار از این اراضی سند تک برگی به نام دولت جمهوری اسلامی و اداره کل منابع طبیعی استان صادر شده و تا آخر سال جاری صدور اسناد حد نگار اراضی ملی استان هم ۱۰۰ درصد انجام می شود.
کاظمی با اشاره به اینکه پیشبینی ما این بوده که تا آخر سال اسناد کاداستری برای تمام اراضی ملی استان صادر شود، تصریح کرد: برخی اختلافات مرزی و تعارضات با استانهای مجاور وجود دارد که از راه تقسیمات کشوری در وزارت کشور درحال پیگیری است و با استانهای مجاور مقرر شده که مِلاک تعیین مرزها تقسیمات کشوری باشد.
وی با اشاره به اینکه اصفهان در صدور و دریافت اسناد کاداستری جزو استانهای پیشرو بوده است، در پاسخ به این که چرا تعیین تکلیف اراضی ملی و صدور سند برای آنها سال ها طول کشید، اظهار داشت: کاداستربندی امری تخصصی است در حالیکه در این سال ها شرکتهای مشاوره ای توانمندی در این حوزه وجود نداشت و تنها شماری کارشناس محدود به این علم آشنایی دارند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان دومین مانع طولانی شدن صدور اسناد کاداستر برای اراضی ملی را محدودیت منابع اعتباری دانست و اضافه کرد: قوه قضاییه در دو سال قبل از محل درآمدهایی که داشت اعتباری را به ادارات کل ثبت در کشور تخصیص داد و این ها شرکتهای مشاوره ای را انتخاب کردند واین مهم برون سپاری شد در حالیکه اگر دولت می خواست با کارکنان منابع طبیعی و ادارات ثبت این کار را دنبال کند شاید تا ۱۰ سال دیگر هم انجام نمی شد.
هدف ما از کاداستر اراضی بستن گلوگاه های فساد است
کاظمی خاطرنشان کرد: یکی از علل موفقیت برون سپاری کار به شرکت هایی مشاوره ای متخصص بود که اداره ثبت برای آن بسیار هزینه کرد و دومین دلیل اجبار و تکلیف دو دستگاه دولتی سازمان جنگلها و ثبت و برنامه ریزی آنان بود که همه موظف شدند تا آخر سال ۱۴۰۰ مبحث کاداستر اراضی ملی به پایان برسد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه هدف ما بستن گلوگاه های فساد است، اظهار داشت: یکی از گلوگاه های فساد در زمین خواری و تصرف اراضی ملی است؛ پیشتر ما را در محاکم قضایی محکوم می کردند و خیلی از این محاکم نمی توانستیم دفاع مؤثری داشته باشیم، سندهای معارضان سبب محکومیت ما می شد و سال ها یک پرونده طول می کشید؛ ازاین رو صدور کاداستر که برپایه نقاط UTM و شمیم مشخص و پیاده می شود، اقدام مهمی بود و دیگر سند دفترچه ای نیست.

وی تصریح کرد: با صدور کاداستر نقاط شفاف شده و حسن دیگر آن پاسخگویی به استعلامات در کمترین زمان ممکن است؛ کاداستر بستری برای مشخص شدن محدوده اراضی مردم و دولت، درون حریم شهرها و خارج از آن است.
۸۸۴۴ هکتار زمین حریم شهری به راه و شهرسازی تحویل شد
کاظمی ضمن اشاره به این که در حوزه اراضی با اداره راه و شهرسازی تداخلاتی داشتیم، اضافه کرد: با تعیین تکلیف اراضی ملی تنها طی ۳۵ فقره در ۶ ماه دوم سال جاری ۸ هزار و ۸۴۴ هکتار اراضی داخل حریم شهری به اداره کل راه و شهرسازی تحویل گردید و ۳ هزار و ۸۸۱ هکتار از اراضی خارج از حریم شهری هم به اداره کل منابع طبیعی استان بازگشت و سند به نام سازمان جنگلها شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با تکیه بر لزوم محافظت از عرصه های طبیعی عنوان کرد: به جز نیروهای یگان حفاظت با ۱۱۱ نفر شامل نیروهای رسمی و شرکتی، گروههای حفاظتی تشکیل دادیم که این بلوک ها به صورت فیریکی در امر حفاظت فعال می باشند.
انجام ۵۲۰۰ هکتار مبارزه با آفات در جنگل های دست کاشت استان
کاظمی با اشاره به اینکه سالجاری در سطح ۵۲۰۰ هکتار مبارزه با آفات در جنگل های دست کاشت استان انجام شد، افزود: همه جنگل های دست کاشت را پایش کردیم و برای مقابله با آفات در بهار و تابستان سال آینده آمادگی داریم.
وی با اشاره به اینکه برای مراقبت جنگلها و پیشگیری و کنترل حریق تجهیزاتی برای نیروهای یگان امسال خریداری شده است، اضافه کرد: تجهیزاتی مانند خودرو و لوازم اطفا حریق برای مقابله با حریق تا آخر سال جاری به نیروها تحویل می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره تجهیز یگان حفاظت منابع طبیعی به بالگرد آبپاش، اظهار داشت: سازمان جنگلها و مراتع در این حوزه قرار داد مستقیم دارد و در صورتیکه احتیاج به اعزام بالگرد باشد، بالگرد به استان اعزام می شود.
کاظمی با اشاره به اینکه حریق در مراتع اصفهان تابحال به اعزام بالگرد نیاز نداشته است، اظهار داشت: شمار و سطح آتشسوزی ها در استان در یک سال گذشته کاسته شده که به یکی از علل آن مدیریت و نظارت بر مناطق است و دیگری کاهش پوشش گیاهی بر اثر خشکسالی بوده است.
اطفای ۶۴۱ آتشسوزی در ۱۸۰ هکتار از مراتع اصفهان
وی خاطرنشان کرد: امسال ۶۴۱ آتشسوزی در ۱۸۰ هکتار از مراتع استان اطفا شد و موردی از آتشسوزی در جنگل های استان نداشتیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه علل آتش شوزی ها هم عمدی و هم سهوی است، تصریح کرد: برخی آتشسوزی ها به صورت طبیعی رخ می دهد و برخی هم عمدی است که بیشتر شناسایی نمی شوند چون یا گردشگرند یا دامدار اما به ندرت امکان دارد به علت اختلافات بین دو فرد یا دو روستا اراضی مورد اختلاف خویش را آتش بزنند که به مراتع صدمه برساند.

منبع:

برچسب ها:, , ,