گزارش مهر از خوزستان تا سمنان؛ مشکلات درشت ریزگردها در سرتاسر ایران

استمرار حضور ریزگردها مشکلات بزرگی در استانهای مختلف کشورمان رقم زده است، آمار رفتن به مراکز درمانی افزایش داشته و گردوغبار سبب غیرحضوری شدن مدارس در بعضی شهرستان ها شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: همچنان دهه پایانی فروردین ماه در غرب و جنوب کشور گردوغبار میهمان آسمان استانهای مختلف کشور است، مدارس غیرحضوری شده است و رجوع بیماران به مراکز درمانی افزایش نشان داده است.
بنا بر اعلام سازمان هواشناسی ابتدا نوار غربی کشور شامل استانهای کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و بوشهر با پدیده گردوغبار روبرو خواهند شد و به تدریج استانهای داخلی در نیمه غربی و مرکزی ازجمله استانهای آذربایجان شرقی و غربی، همدان، مرکزی، لرستان، قم، تهران، قزوین، البرز، سمنان، اصفهان، فارس و بخش هایی از استانهای کرمان و یزد هم با گردوخاک مواجه می شوند.

همچنین وزش باد نسبتاً شدید در این مناطق، خیزش گردوخاک در مناطق مستعد داخلی را بخصوص در بخش های مرکزی تقویت خواهد نمود.
علی محمد طهماسبی دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور اظهار نمود: از یک سال و نیم پیش نسبت به تهیه یک برنامه عمل منطقه ای و همینطور دو برنامه عمل زیرمنطقه ای برای مدیریت کانون های گردوخاک در خارج از مرزهای کشور اقدام شد و از راه کشورهای همسایه با وزارت امور خارجه به اشتراک گذاشتیم.
از هشت کانون بزرگ گردوخاک به وسعت حدود ۲۷۰ میلیون هکتار در اطراف ایران، پنج کانون در کشورهای همسایه و غیر همسایه حاشیه خلیج فارس قرار دارند وی ادامه داد: با عنایت به این که بیشترین پدیده های گردوخاک در کشورهای عراق و سوریه رخ می دهند و استان خوزستان و برخی نواحی غربی کشور از آنها تاثیر می پذیرند، کارگروه تخصصی ملی با رویکرد نحوه همکاری با این کشورها برگزار شد.
طهماسبی اظهار داشت: از هشت کانون بزرگ گردوخاک به وسعت حدود ۲۷۰ میلیون هکتار در اطراف ایران، پنج کانون در کشورهای همسایه و غیر همسایه حاشیه خلیج فارس قرار دارند که در گام اول با عنایت به روابط دیپلماتیک خوبی که با بعضی از این کشورها داریم، مقرر شد با یک دستور کار سه جانبه شامل کشورهای ایران، عراق و سوریه کارهای مقابله با این پدیده را آغاز نماییم.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور به صدمه شناسی اقداماتی که بیشتر از یک دهه انجام داد بود، اشاره نمود و اظهار داشت: در این حوزه دو مساله موردتوجه قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که وجود سازمان های بین المللی متولی و همینطور وجود یک ساختار مالی مشخص سبب شده مسائل برون مرزی را با چالش مواجه و از رسیدن به نتیجه مطلوب جلوگیری نماید.

این مقام مسئول افزود: بر طبق این کارگروه مقرر شد کنوانسیون های زیست محیطی بخصوص کنوانسیون مقابله با بیابان زایی و تنوع زیستی برای رفع مشکل گردوخاک همکاری کنند.
طهماسبی اضافه کرد: مذاکره ای با نماینده مقیم سازمان ملل در ایران انجام و مقرر شد آنها بعنوان چتر، نقش بین المللی خویش را در زمینه مقابله با پدیده گردوغبار ایفا کنند، ضمن این که جمهوری اسلامی ایران در سه سال متوالی این مورد را به سازمان ملل پیشنهاد کرده و مورد تصویب مجمع عمومی هم قرارگرفته است.
آخرین وضعیت گردوغبار در استانهای کشورمان
مراجعه بیماران قلبی به بیمارستان های خوزستان ۳۲ درصد افزایش داشت

حبیب حی بر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز قبل از ظهر امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به آماده باش کامل بیمارستان های خوزستان به دنبال وقوع گرد و غبار در ایام اخیر اظهار نمود: به دنبال وقوع گرد و غبار تعداد رجوع کنندگان با عارضه تنفسی و قلبی به بیمارستان ها بیشتر شده و برخی از این بیماران در بیمارستان ها بستری شده اند.
وی اضافه کرد: در سه روز خاکی خوزستان (روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه) میزان رجوع بیماران تنفسی به بیمارستان های خوزستان نسبت به مدت مشابه پارسال ۹ درصد و میزان رجوع بیماران قلبی ۳۲ درصد افزایش پیدا کرده است.
دکتر حی بر بیان نمود: از مردم بخصوص گروههای حساس می خواهیم در این روزها کمتر از منزل بیرون بروند و در صورت خروج از منزل و تردد در فضای باز حتما از ماسک N ۹۵ استفاده کنند.
بنابراین گزارش، میزان گردوغبار در آبادان ۱۷۸ و در خرمشهر ۲۴۴، میکروگرم بر متر مکعب اعلام شده است. این یعنی میزان آلاینده های گردوخاک در خرمشهر از دوبرابر حد استاندارد هوای پاک هم فراتر رفته است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان به خبرنگار مهر اظهار داشت: از اواخر امشب شاهد تشکیل توده گرد و خاک در خوزستان خواهیم بود.
محمد سبزه زاری اضافه کرد: این شرایط تا پس از ظهر روز چهارشنبه در مناطق بر روی کشور عراق و تاثیر آن ابتدا بر مناطق غرب و سپس مناطق مرکزی، شمال، جنوب غرب و جنوب استان تداوم دارد و سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا و افزایش غلظت آلاینده های گرد و خاک می شود.
وی اظهار داشت: بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان از تردد غیر ضروری اجتناب کنند و مسؤلان هم تمهیدات لازم را به کار بگیرند.
کمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت در صورت ضرورت تشکیل می شود

محسن منصوری عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران از تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران اطلاع داد.
منصوری ضمن اشاره به اعلام سازمان هواشناسی در خصوص افزایش غلظت گرد و غبار در تهران اضافه کرد: با اهتمام به این مورد فردا سه شنبه مطالعات اولیه تصاویر هواشناسی و ماهواره ای در جلسه عمرانی که ذیل جلسات استانداری است، بررسی خواهد شد.
استاندار تهران عنوان داشت: بر مبنای بررسی هایی که صورت خواهد گرفت در صورت نیاز کمیته اضطراری تشکیل می شود و درباره تعطیلی تهران تصمیم گیری و اطلاع رسانی می شود.
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا الان شاخص آلودگی هوای پایتخت روی عدد ۱۰۱ یعنی بازه ناسالم قرار دارد.
در ۲۴ ساعت گذشته هم این شاخص روی عدد ۱۰۰ یعنی در بازه قابل قبول قرار داشت. بر طبق این گزارش پایتخت از آغاز سال تابحال ۱۶ روز هوای قابل قبول، یک روز هوای ناسالم (برای تمام افراد)، دو روز هوای ناسالم (گروه های حساس)، یک روز هوای خطرناک و دو روز هوای پاک داشته است.
کیفیت هوای مرکز و جنوب آذربایجان غربی ناسالم شد

سعید موسوی معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بر اثر ورود پدیده گرد و خاک از کشورهای همسایه کیفیت هوای ارومیه و شهرهای جنوب استان ناسالم می باشد، اضافه کرد: بر مبنای اطلاعات دریافت شده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای سطح شهر ارومیه وضعیت کیفیت هوا ناسالم برای گروههای حساس است.
وی افزود: با عنایت به ورزش باد و خیزش گرد و غبار در کشورهای همسایه و ورود این توده به غرب کشور وضعیت کیفیت هوا در جنوب استان ناسالم برای تمامی گروه ها است و آلاینده معیار ذرات معلق کوچک تر از ۱۰ میکرون است.
موسوی سفارش کرد: افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیتهای خارج از منزل اجتناب کنند و افراد دیگر باید از فعالیتهای طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
وی اظهار داشت: کاهش فعالیتهای بدنی بیماران قلبی و ریوی مبتلا به آسم، بخصوص در فضای باز و خودداری از خروج غیرضروری از منزل هم برای سالمندان و کودکان، لازم است و باید جزو اولویت شهروندان سردشتی و بوکانی در روز جاری قرار گیرد.
هم حالا ۱۰ ایستگاه سنجش آنلاین آلودگی هوا در شهرستان های مختلف آذربایجان غربی راه اندازی شده و فعال است.
از این ایستگاه های سنجش آلودگی هوا، پنج ایستگاه در شهر ارومیه قرار دارد و در شهرهای خوی، سلماس، بوکان و سردشت هم هر کدام یک ایستگاه دایر شده و یک ایستگاه سنجش هم در حاشیه دریاچه ارومیه نصب شده است.
نفوذ گرد و غبار به استان ایلام / آلودگی هوا تا فردا ادامه دارد

مجتبی میهن پرست در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: بر مبنای پیشبینی هواشناسی استان ایلام، توده گرد و غبار به صورت رقیق به آسمان استان الان وارد شده است.
وی اظهار داشت: گرد و غبار در نواحی جنوبی استان از غلظت بیشتری برخوردار می باشد.
وی اضافه کرد: انتظار داریم هر چه به ساعات پایانی روز پیش برویم به غلظت گرد و غبار افزوده شود و از عصر و غروب آسمان استان تحت تأثیر کامل این پدیده قرار بگیرد.
وی افزود: گرد و غباری که وارد استان شده به غلظت گرد و غبار قبلی نیست، علاوه بر این هم اکنون توده ای بر روی کشور عراق و سوریه شکل گرفته که حرکت این توده هم جزو بازده اخطار است.
وی اظهار داشت: انتظار داریم طی امروز و فردا این توده در آسمان استان داشته باشیم، اما به تدریج از فردا از غلظت گرد و غبار کم می شود.
حسن بهرام نیا استاندار ایلام هم بامداد سه شنبه در نشست با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با عنوان این مطلب که ایلام در خط مقدم هجوم ریزگردها در کشور است، خواهان توجه بیشتر سازمان برای مهار گرد و غبار شد و خاطرنشان کرد: ریزگردها در استان مشکلات فراوانی برای مردم استان بوجود آورده و ظرف یک هفته گذشته ده ها نفر را روانه بیمارستان ها نموده و این نیازمند رسیدگی فوری و عاجل دارد.
وی در ادامه ضمن اشاره به این مهم که طبق بررسی های انجام شده ۷۰ درصد منشأ ریزگردها در خارج از استان و ۳۰ درصد در استان است، بیان نمود: همانطور که رئیس جمهور دستور دادند لازم است برای مهار ریزگردها با منشاء خارجی این مورد از راه دیپلماسی و سازمان های مرتبط تحت پیگیری جدی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: برای مهار ریزگردها با منشاء داخلی هم لازم است سازمان منابع طبیعی توجه بیشتری نسبت به استان ایلام در بحث بیابان زدایی داشته باشد.
جید بیگلریان مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام هم بامداد امروز سه شنبه با بیان این خبر اظهار داشت: باتوجه به اخطار سطح زرد و ورود توده گردوغبار به استان و غلظت و تراکم آن در شهرستان های مهران، دهلران، آبدانان و دره شهر و قرار گرفتن در سطح آلودگی هوای غیرمجاز، فعالیت مدارس این شهرستان ها در تمامی مقاطع تحصیلی شیفت پس از ظهر روز سه شنبه تعطیل اعلام می شود.
قصرشیرین ایستاده در غبار / وضعیت هوای کرمانشاه استاندارد است

احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: بر مبنای اطلاعات به دست آمده از ایستگاه های پایش کیفی هوا در ایستگاه های استان کرمانشاه، هوای قصرشیرین در وضعیت بحرانی و خطرناک قرار دارد.
وی اضافه کرد: عدد شاخص لحظه ای کیفیت هوا در ایستگاه قصرشیرین ۵۰۰ و در بالاترین سطح خطر آلودگی قرار دارد و وضعیت کیفی هوا در شهرستان قصرشیرین در سطح بحرانی است.
سرپرست محیط زیست کرمانشاه خاطرنشان کرد: بر مبنای اطلاعات به دست آمده از ایستگاه های پایش کیفیت هوا و عدد شاخص لحظه ای کیفی، هوای سایر شهرستان های کرمانشاه در وضعیت استاندارد است.
جلیلیان ضمن اشاره به عدد شاخص لحظه ای کیفیت هوا در ایستگاه های استان تصریح کرد: عدد شاخص لحظه ای کیفیت هوا در ایستگاه اسلام آبادغرب ۶۷، پاوه ۷۷، زیبا پارک کرمانشاه ۶۸، کرمانشاه شهرداری مرکزی ۵۶ و کنگاور ۹۹ است و همگی در شرایط استاندارد قرار دارند.
امیر ظهرابی هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: با عنایت به نفوذ ذرات گرد و غبار در جو استان کرمانشاه بر مبنای تصمیم کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا و تاکید استاندار کرمانشاه در خصوص اتخاذ تمهیدات لازم برای حفظ سلامت دانش آموزان امروز سه شنبه ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ تمام مقاطع تحصیلی مدارس در سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب در نوبت پس از ظهر تعطیل می باشد.
وی اضافه کرد: به مردم سفارش می شود مبتلایان به بیماری های ریوی، قلبی، سالمندان و کودکان تا حد امکان از منزل خارج نشوند و فعالیتهای خویش را در فضای باز به حداقل برسانند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: سایر افراد هم می بایست از فعالیتهای طولانی و سنگین و ورزش در خارج از منزل اجتناب کنند.
هوای شهرهای سنندج، سقز و بانه در وضعیت ناسالم قرار گرفت

اقبال حمیدی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار نمود: در یک وضعیت نادر و از هفته گذشته شاهد ورود ریزگردها به استان هستیم.
وی اضافه کرد: گرد و غبار شدید در فروردین ماه تابحال در استان کردستان سابقه نداشته و همین مساله باعث بروز مشکلاتی برای بیماران و افراد حساس در نقاط مختلف استان شده است.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان اعلام نمود: بر مبنای پیشبینی ها از پس از ظهر امروز وضعیت هوا بدتر هم خواهد شد.
حمیدی تصریح کرد: در سه سال قبل در این موقع از سال کردستان با مشکل گردو خاک مواجه نبوده است و متأسفانه وضعیت هوا در این چند روز از ناسالم برای گروههای حساس تا خطرناک را سپری کرده است.
وی از سالمندان، افراد دارای ناراحتی های قلبی و تنفسی، کودکان و افراد دارای ناراحتی چشمی خواست من از تردد در هوای آزاد پرهیز کنند.
گرد و خاک هوای البرز را آلوده می کند

آرش بهارونداحمدی در گفتگو با خبرنگار مهر به پیشبینی شرایط جوی استان البرز پرداخت و اظهار نمود: تحلیل الگوهای پیش یابی حاکی از تداوم فعالیت سامانه تندری طی عصر و شب امروز تا فردا یکشنبه ظهر در منطقه البرز مرکزی است.
وی بیان نمود: به باعث آن وزش باد شدید و گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا، بعضی ساعات رگبار پراکنده و رعد و برف و تگرگ مورد انتظار است.
مدیرکل هواشناسی البرز با اشاره به اینکه آسمان امروز البرز قسمتی ابری تا نیمه ابری و در عصر در پاره ای نقاط همراه با وزش باد شدید و گرد و غبار و احتمال است، خاطرنشان کرد: امروز بیشترین دمای هوا در این استان ۲۶ درجه سانتی گراد و کمترین دمای هوا ۱۶ درجه سانتی گراد بوده و بیشینه باد ۲۰ متر بر ثانیه است.
وی تصریح کرد: بر مبنای بررسی و تحلیل نقشه های پیش یابی و تصاویر ماهواره های هواشناسی فردا آسمان البرز کمی ابری تا نیمه ابری و در عصر در پاره ای نقاط همراه با وزش باد شدید و گرد و غبار و احتمال است.
بهارونداحمدی به پیشبینی دمای هوای فردا پرداخت و متذکر شد: فردا بیشینه دما ۲۸ درجه سانتی گراد و کمینه دما ۱۳ درجه سانتی گراد بوده و بیشینه باد ۲۰ متر بر ثانیه است.
هواشناسی زنجان اخطار زرد صادر کرد

محمدرضا رحمان نیا در گفتگو با خبرنگار مهر به وضعیت جوی استان زنجان طی چند روز آینده اشاره نمود و اظهار داشت: آسمان استان ابری بوده و از پس از ظهر بر پوشش ابرها افزوده می شود.
وی با اشاره به اینکه وزش باد شدید استان زنجان را فرا می گیرد، عنوان کرد: سومین اخطار زرد توسط اداره کل هواشناسی استان صادر گردیده است چون که شاهد نفوذ توده گرد و غبار به استان خواهیم بود و تا روز پنجشنبه میهمان زنجانی ها خواهد بود که در این میان شهروندان در حد ممکن در بیرون از خانه تردد نکنند.
مدیرکل هواشناسی استان زنجان اظهار داشت: با عنایت به وقوع وزش باد وجود مخاطرات در استان وجود دارد و کشاورزان و دامداران تمهیدات حفاظتی را مد نظر قرار دهند.
رحمان نیا تصریح کرد: طی چند روز آینده هم هوای استان روند افزایشی داشته و هوا گرم می شود.
الناز هاشمی کارشناس بررسی آلودگی هوای محیط زیست استان زنجان هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هوای استان زنجان برای همه ناسالم می باشد، اظهار داشت: شاخص کیفیت هوای استان زنجان در وضعیت بسیار ناسالم می باشد.
وی با اشاره به اینکه شاخص کیفیت هوا به عدد ۲۱۵ رسیده است، اظهار نمود: عامل آلودگی هوا در زنجان ذرات کوچک به قطر کمتر از ۱۰ میکرون و منشا آن کشور عراق و بخشی به علت وزش باد شدید می باشد.
وزش باد شدید و خیزش گردوغبار در لرستان / افت کیفیت هوا و کاهش دید

بهروز مرادپور در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به صدور اخطار هواشناسی سطح زرد در استان عنوان کرد: وزش باد شدید، تندبادهای لحظه ای و خیزش گرد و غبار پیشبینی می شود.
وی زمان شروع این پدیده را سه شنبه ۲۳ فروردین ماه اعلام نمود و اظهار داشت: منطقه اثر این پدیده های جوی همه نقاط استان خواهد بود و تا آخر چهارشنبه ۲۴ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.
مدیرکل هواشناسی استان لرستان افزود: احتمال صدمه به تأسیسات سبک شهری، روستایی و کشاورزی، صدمه به سرشاخه درختان و نهال های جوان، افت کیفیت هوا و کاهش دید افقی پیشبینی می شود.
مرادپور خاطرنشان کرد: سفارش می شود شهروندان از تردد و توقف در زیر درختان خشک و کهنسال و ساختمان های درحال ساخت اجتناب کنند.
وی با تکیه بر ضرورت پرهیز از قرار گرفتن در محل های با خطر سقوط اشیا، بیان نمود: همینطور مردم و بخصوص کودکان، سالخوردگان و بیماران تنفسی در هنگام بروز گردوغبار از تردد غیر ضرور در فضای باز اجتناب کنند.
مدیرکل هواشناسی استان لرستان خاطرنشان کرد: ماندگاری شرایط ناپایدار مذکور تا ساعاتی از روز پنجشنبه هم بسیار محتمل است.
علی سالاروند هم امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به آخرین وضعیت پدیده گرد و غبار در استان لرستان عنوان کرد: هم اکنون هوای اغلب شهرهای استان لرستان ۱.۵ تا سه برابر حد مجاز است.
وی اظهار داشت: بر این اساس وضعیت کیفی هوای شهرستان پلدختر در شرایط ناسالم قرار دارد اظهار داشت: همینطور وضعیت هوای شهرستان های خرم آباد، بروجرد، کوهدشت، رومشکان، چگنی، سلسله، دلفان و دورود در شرایط ناسالم برای گروههای حساس و وضعیت هوای شهرستانهای ازنا و الیگودرز در شرایط قابل قبول قرار دارند.
مدیرکل محافظت از محیط زیست لرستان افزود: پدیده گرد و غبار کماکان با شدت و ضعف در همه نقاط استان وجود دارد که در صورت تغییر اطلاع رسانی می شود.
وی اضافه کرد: تا امروز نهمین روز آلوده در سال ۱۴۰۱ در استان لرستان به ثبت رسیده است.
غبار باردیگر به استان سمنان بازگشت / وزش باد شدید در ۲۴ ساعت آتی

نگاهی به نقشه های هواشناسی نشان داده است که از امروز مجدداً غبار و آلاینده ها که به جهت وارونگی هوا و مسائل در رابطه با خشکسالی و ریزگردها پدید آمده، میهمان استان سمنان خواهند بود و به سرعت شهرهای این استان را فرا می گیرد.
هم حالا آلاینده ها در گرمسار استقرار پیدا کرده اند و به سمت دیگر شهرهای استان سمنان پیش می آیند در نتیجه دست کم تا ۲۴ ساعت آتی آسمان استان مجدداً مانند روزهای ابتدای هفته، غبار آلود خواهد بود. غباری که بعد از بارش روزهای قبل اندکی فروکش کرده بود اما از امروز باردیگر به استان وارد شده است.
پیش بینی هواشناسی برای امروز مرکز استان آسمان کمی ابری تا قسمتی ابری گاهی باد، گرد و خاک غلیظ است بیشینه و کمینه دمای هوای سمنان برای امروز ۲۹ و ۱۶ درجه بالای صفر است و پیشبینی می شود گرد و غبار تا روز چهارشنبه حداقل در این شهرستان مستقر باشد از طرفی نقشه های هواشناسی نشان می دهند که از شنبه هفته آتی سامانه کم فشار بارشی وارد استان سمنان شده و در مرکز استان برای روز یکشنبه، بارش و رگبار پراکنده پیشبینی می شود.
در شاهرود وضعیت کمی متفاوت می باشد هنوز غبار و خاک به این شهرستان نرسیده و بیشینه و کمینه دمای هوا ۲۷ و ۱۳ درجه بالای صفر گزارش می شود همینطور ورود سامانه کم فشار بارشی به این شهرستان از روز شنبه سبب بارش باران در ایام یکشنبه و دوشنبه خواهد شد برای امروز و فردای شهرستان شاهرود هم وزش باد شدید پیشبینی می شود.
دامغانی ها هم باید از اواخر امروز شاهد ورود غبار و آلاینده ها باشند که الان بر روی شهرهای غربی استان استقرار پیدا کرده است بیشینه و کمینه دمای هوای دامغان برای امروز ۲۸ و ۱۳ درجه بالای صفر و سرعت باد هشت کیلومتر بر ساعت گزارش می شود در این شهرستان هم از روز شنبه و یکشنبه هفته آتی افزایش ابر و بارش باران پیشبینی می شود.
در گرمسار استقرار سامانه غبار آلود و آلاینده ها را شاهد می باشیم آسمان صاف است و خبری از ابرها نیست و تنها پدیده قابل ذکر هواشناسی دیگر در کنار غبار و خاک معلق در هوا، وزش باد ۱۶ کیلومتر بر ساعتی است که مانند آن در ایوان کی و آرادان هم به صورت مشابه دیده می شود.
در نهایت باید گفت یک مرتبه دیگر استان سمنان از امروز سه شنبه میزبان غبار و آلاینده ها شده است این آلاینده ها امروز و فردا در استان خواهند بود و از روز شنبه با استقرار سامانه کم فشار بارشی امید است که به صورت کلی شاهد خروج سامانه غبار و آلاینده ها باشیم برای اغلب شهرهای استان سمنان در ایام یکشنبه و دوشنبه هفته آینده بارش پراکنده باران پیشبینی می شود.
هواشناسی استان سمنان برای ساعات آینده، افزایش گرد و غبار و وزش باد شدید را پیشبینی و درباره خسارات ناشی از وزش باد، اخطار زرد صادر کرده است مطابق پیشبینی ها این شرایط از امروز تا بعدازظهر پنج شنبه بر آب و هوای استان حاکم خواهد بود.
افزایش گرد و غبار/ آخر هفته طوفانی در کرمان

مریم سلاجقه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: امروز مهم ترین پدیده جوی، افزایش میزان گرد و غبار در استان می باشد.
وی اضافه کرد: هرچند در ساعات بعداز ظهر از غلظت غبار کاسته خواهد شد، اما این شرایط به صورت متناوب طی روزهای آتی ادامه خواهد داشت. ازاین رو وجود غبار خصوصاً در ساعات صبحگاهی در مناطقی از شمال و غرب استان دور از انتظار نیست.
سلاجقه اضافه کرد: روز چهارشنبه مجدداً بر میزان سرعت وزش باد در استان افزوده خواهد شد.
وی افزود: همینطور افزایش پوشش ابر آسمان تا سه روز آینده در سطح استان پیشبینی می شود.
استان کرمان طی ماه گذشته به صورت مکرر با ریزگردها و گرد و غبار مواجه بوده است.
هوای اصفهان برای گروههای حساس ناسالم است

محمود مزارع کارشناس امور آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: کیفیت هوا در ایستگاه های پایش آنلاین در خیابان های استانداری با شاخص ۱۳۱، انقلاب با شاخص ۱۱۳، باهنر و جِی با شاخص ۱۲۵، پروین با شاخص ۱۱۸، بزرگراه خرازی با شاخص ۱۴۰، رودکی با شاخص ۱۲۴، رهنان با شاخص ۱۱۱، فیض با شاخص ۱۳۰، کاوه با شاخص ۱۱۹ ورزشگاه میثاق با شاخص ۱۰۶ در وضعیت (نارنجی) ناسالم برای گروههای حساس است.
وی افزود: شاخص کیفی هوا همینطور در ایستگاه خیابان احمدآباد با میانگین ۹۶، خیابان فرشادی با ۹۳ و میرزا طاهر با ۷۹ AQI وضعیت (زرد) قابل قبول را نشان داده است.
کارشناس امور آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان اصفهان، اضافه کرد: امروز وضعیت کیفیت هوای شهر صنعتی سگزی با شاخص ۱۳۸ ناسالم برای گروههای حساس و شاهین شهر با شاخص ۹۴ و مبارکه با شاخص ۷۵ در وضعیت قابل قبول ثبت شده ضمن این که ایستگاه های منطقه صنعتی دولت آباد، خمینی شهر، نجف آباد و کاشان دائم قطع است.
بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان امروز هم به جهت وزش باد به نسبت شدید و فعال شدن کانون های داخلی گردوغبار کماکان شاخص کیفی هوا در مناطق مرکزی و شرق استان در شرایط ناسالم می باشد و در مناطق پر تردد و صنعتی در شرایط ناسالم برای عموم گروههای جامعه قرار می گیرد.
در این شرایط به شهروندان بخصوص گروههای صدمه پذیر همچون سالمندان، افراد دارای مشکلات تنفسی، قلبی و بیماری زمینه ای، زنان آبستن و کودکان سنین کمتر از پنج سال سفارش می شود که از تردد غیر ضرور و فعالیت در فضای باز بپرهیزند.
کیفیت هوای مشهد برای گروههای حساس ناسالم است

بر اساس داده های جمع آوری شده از ایستگاه های سطح شهر، شاخص کلی وضعیت کیفیت هوای شهر مشهد طی ۲۴ ساعت منتهی به سه شنبه ۲۳ فروردین ماه بر روی عدد ۱۱۷ قرار گرفت تا نشانگر، وضعیت هوای ناسالم برای گروههای حساس را نشان دهد؛ شاخص لحظه ای هم بر روی عدد ۱۰۹ در وضعیت هوای ناسالم برای گروههای حساس قرار دارد.
بیشترین بار آلودگی از ایستگاه واقع در بولوار شهید آوینی با عدد شاخص ۱۴۹ در شرایط ناسالم برای گروههای حساس به ثبت رسیده است.
امروز نسبت به روز گذشته از شدت آلودگی و گرد و خاک در مشهد کاسته شده است.
احتمال بروز علایم تنفسی در افراد حساس، احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در بیماران قلبی و سالمندان همچون عوارض بهداشتی وضعیت کیفیت هوا است، که لازم است شهروندان در کاهش رفت و آمد غیر ضروری از منزل مدنظر داشته باشند.

منبع: