رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد ریزگرد یکی از ۱۱ مخاطره اصلی کشور

باغ من: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ریزگردها یکی از ۱۱ مخاطره اصلی کشور است، اظهار داشت: دشمن درحال برنامه ریزی برای ایجاد نارضایتی عمومی از بروز ریزگردها است.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا علی سلاجقه در دومین جلسه ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار که قبل از ظهر امروز (۲۸ فروردین) در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اضافه کرد: همه شاخص ها حکایت از آن دارد که پدیده تغییر اقلیم در کشور ما اتفاق افتاده است ازاین رو لزوم دارد که کشور با در نظر گرفتن شرایط جدید اداره شود.

وی با اشاره به اینکه ما در نامه ای به رئیس جمهوری پیشنهاد کردیم که شورایعالی محیط زیست به شورایعالی محیط زیست و تغییر اقلیم تغییر نام یابد، اظهارکرد: فرهنگ ما وابسته به طبیعت است و بر اثر تغییر طبیعت، فرهنگ هم گرفتار دگردیسی می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست پناهندگی محیط زیستی را یکی از نتایج تغییرات اقلیمی برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه مردم در بعضی از مناطق کشور به آستانه ها رسیده اند و مجبورند برای حفظ حیات خود جا به جا شوند.

سلاجقه با تکیه بر لزوم حل مسایل زیست محیطی همچون موضوعات حق آبه ها و ریزگردها با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: انتظار مردم از ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت گرد و غبار بسیار بالاست ازاین رو باید وظایف دستگاههای مختلف عضو این ستاد دقیقا مشخص و عملکرد آنها راستی آزمایی شود.

به گفته وی، دشمن درحال برنامه ریزی برای ایجاد نارضایتی عمومی از بروز ریزگردها در کشور است.
وزارت نیرو موظف به تأمین حق آبه تالاب ها است
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تکیه بر ضرورت تأمین حق آبه تالاب ها و رودخانه های کشور اظهار داشت: ما تأمین حق آبه تالاب ها و رودخانه ها را در سه سناریوی کم آبی، میان آبی و پرآبی به وزارت نیرو ارائه کردیم و این وزارت خانه موظفند برای تأمین این حق آبه تلاش کنند.

وی ضمن اشاره به توانمندی علمی و اطلاعاتی متخصصان ایرانی در زمینه ریزگردها، بر آموزش نیروهای کشورهای همسایه برای مدیریت کانون های گرد و غبار در این کشورها تصریح کرد.

سلاجقه ضمن اشاره به تأثیر نامطلوب ریزگردها بر سلامت جامعه اظهار داشت: خسارت های ناشی از پدیده گرد و غبار ۲۰ فروردین از نظر بهداشتی بسیار عجیب بود.

وی ارزیابی عملیات دستگاههای مختلف در زمینه مدیریت ریزگردها را برای پای کار آوردن آنها ضروری دانست و تصریح کرد: متاسفانه جلسه ستاد خیلی دیر تشکیل شده است و می بایست علاج واقعه را پیش از وقوع کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سلاجقه در انتها اظهار داشت: جلسات ستاد می بایست از این بعد به صورت مستمر و هفتگی برگزار گردد.

منبع: