مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران: تجزیه پسماندهای پلاستیکی ۳۰۰ سال زمان می برد

به گزارش باغ من مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران بر ضرورت آگاه سازی شهروندان از مخاطرات محیط زیستی استفاده از کیسه های پلاستیکی اصرار کرد و اظهار داشت: برای حفظ سلامت ومحیط زیست، می بایست مصرف کیسه های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف را کم کرد و از کیسه های پارچه ای و جایگزین های پایدار استفاده نمود.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا شینا انصاری در آیین «هفته زمین پاک » که بامداد امروز با حضور مسعود رنجبریان – شهردار منطقه ۶ – در بوستان لاله برگزار شد، با تاکید بر این که نیمی از پسماندهای پلاستیکی فقط یک بار مصرف شده اند، اظهار داشت: پسماندهای پلاستیکی برای زمین غیرقابل هضم هستند چونکه زمان بسیار زیادی (بالغ بر ۳۰۰ سال) برای تجزیه آنها نیاز است.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به نقش آموزش و فرهنگسازی دراین زمینه اشاره نمود و اظهار داشت: فعالیت کانون های محیط زیستی، خانه های محیط زیست و تشکل های مردم نهاد دراین زمینه بسیار اثرگذار و سازنده است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اعلان اینکه باید پیش از هر چیز از نظر فرهنگی تلاش نماییم تا مصرف پلاستیک های یک بار مصرف کاهش پیدا کند، اظهارکرد: عمر هر کیسه پلاستیکی فقط ۱۲ دقیقه برآورد شده است و هر خانواده ایرانی بطور متوسط روزانه سه تا پنج کیسه پلاستیکی وارد چرخه مصرف می کند که نیمی از آنها فقط یک دفعه مورد استفاده قرار می گیرد و در صورتیکه وارد خیابان و انهار شهری نشود به مکان های دفن انتقال پیدا می کنند.

وی با اشاره به این که حجم زیادی از پسماندهای شهری را پلاستیک ها می سازند، اظهار داشت: آنالیز فیزیکی پسماندها در شهر تهران، از برتری دو تا سه برابری وزن و درصد پسماندهای کیسه های پلاستیکی در مقایسه با پسماندهای فلزات، چوب و شیشه حکایت دارد.

انصاری با اشاره به سیاست های ملی سایر کشورها در مدیریت پسماندهای پلاستیکی اظهار داشت: خیلی از کشورها در برخورد با پسماندهای پلاستیکی تلاش نموده اند مصرف پلاستیک ها را در کشورهای خود محدود کنند. اقداماتی چون ممنوعیت مصرف کیسه های پلاستیکی یکبارمصرف، جایگزینی کیسه های پارچه ای با هدف کاهش آلودگی پلاستیک ها همچون این اقدامات بوده است و در کشور ما تهیه بخشنامه اجرائی کیسه های پلاستیکی یک بار مصرف در دست اقدام است که امیدواریم باتوجه به هزینه هایی که مصرف بی رویه این محصولات بر مدیریت اجرائی پسماندها در شهرها و خصوصاً شهر تهران ایجاد می کند، شاهد اقدامات در سطح ملی با بهره بردن از ابزارهای تشویقی و بازدارنده در این خصوص باشیم.

لازم به ذکر است در ادامه برنامه تقدیر از پاکبانان منطقه ۶، تقدیر از دانش آموز فعال محیط زیستی، معرفی ساختمان دوستدار محیط زیست منطقه و پاکسازی محور خیابان کارگر تا میدان انقلاب صورت گرفت.
ارزیابی زیست محیطی شش پروژه عمرانی شهر تهران
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا شینا انصاری در جلسه رونمایی از سامانه ارزیابی اثرات محیط زیستی پروژه های عمرانی شهر تهران که با حضور محمد منان رئیسی – رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران – برگزار شد، با اشاره به تعداد پروژه های عمرانی مشمول مطالعات زیست محیطی شهر تهران در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: ۸۶ پروژه معرفی گردید و شش پروژه مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به چالش های موجود در ارزیابی اثرات محیط زیستی به روش های گذشته اشاره نمود و زمان بر بودن پروسه معرفی و بررسی پروژه ها، فقدان آمار و اطلاعات دقیق، عدم دسترسی جامع اطلاعات در سطوح مدیریتی و نتایج مطالعات برای عموم شهروندان را همچون چالش ها برشمرد.

وی با اشاره به اسناد بالادستی و ضرورت انجام مطالعات محیط زیستی پروژه های شهرداری تهران اظهار داشت: دستیابی به توسعه شهری پایدار در قالب برنامه های توسعه هماهنگ با اصول محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی، تصمیم سازی و تصمیم گیری با نگاه به آینده در توسعه کالبدی شهری، بهبود وضعیت محیط زیست و در نتیجه ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان از دیگر ضرورت های راه اندازی سامانه ارزیابی اثرات محیط زیستی پروژه های عمرانی است.

انصاری اشاره کرد: تسریع در روند انجام و اجرای پروژه های عمرانی و مطالعاتی، احصای طرح های پروژه های عمرانی و الزام انجام مطالعات محیط زیستی، گردآوری بانک اطلاعات جامع و کامل از پروژه های شهری، شفافیت در اجرای پروژه ها و در دسترس پذیری نتایج و از بین بردن امکان اجرای پروژه های بدون انجام مطالعات محیط زیستی را همچون اهداف راه اندازی این سامانه است.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در آخر اظهارکرد: تفکیک کمیته محیط زیست از خدمات شهری در مجموعه مرکز مطالعات، اتفاق خوبی است و فرصتی را فراهم ساخته که با اهتمام بیشتری به موضوعات محیط زیستی شهر نگاه شود.

به گزارش اداره کل محیط زیست شهرداری تهران، محمد منان رئیسی نیز با اعلان اینکه آلودگی هوا با اهمیت ترین مشکل محیط زیستی شهر تهران است و ترافیک نیز از دیگر مسایلی است که شهروندان از شهرداری تهران تقاضای پیگیری و رفع آن را دارند، اظهار داشت: متناسب با اهمیت این دو مسئله از طرف شهروندان، مدیریت شهری هم باید در تخصیص اعتبارات به پروژه های عمرانی شهر، مطالعات محیط زیستی را مورد تاکید قرار دهد.

منبع: