سازمان هواشناسی هشدار داد گرد و غبار در نقاط مختلف کشور

به گزارش باغ من سازمان هواشناسی با صدور دو اخطار از تشدید فعالیت سامانه بارشی، وزش باد شدید موقت و خیزش گرد وخاک، افزایش ارتفاع موج و فعالیت سامانه بارشی اطلاع داد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور اخطار نارنجی رنگ از تشدید فعالیت سامانه بارشی، همراه با رشد ابرهای همرفتی و رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک از یکشنبه تا دوشنبه( ۲۲ تا ۲۳ خرداد) اطلاع داد.

این شرایط جوی روز یکشنبه در شمال خراسان رضوی، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال آذربایجان غربی، دامنه و ارتفاعات شرقی هرمزگان و دوشنبه در مرکز و جنوب سیستان وبلوچستان مورد انتظار است و آب گرفتگی و جاری شدن روان آب به شکل محلی، صاعقه، در نواحی مستعد بارش تگرگ، صدمه به سازه های موقت همچون تابلوهای تبلیغاتی، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، شکستن درختان فرسوده و نهال ها، احتمال پرتاب اشیاء از ساختمان های نیمه کاره و احتمال تاخیر در پروازها را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش صدمه های احتمالی عدم اتراق در کنار رودخانه ها، عدم تردد از حاشیه مسیل ها، اجتناب از چرای دام، استقامت سازه های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره و عدم پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک را سفارش می کند.

سازمان هواشناسی با صدور اخطار نارنجی رنگ دیگری از افزایش ارتفاع موج و سرعت باد و وزش باد شدید جنوب شرقی و افزایش ارتفاع موج تا ۲ متر و در شرق دریای عمان تا ۲.۵ متر از یکشنبه تا سه شنبه (۲۲ تا ۲۴ خرداد) در شرق خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان و هرمزگان اطلاع داد.

این مخاطره جوی احتمال صدمه به قفس ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در فعالیتهای دریایی را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش صدمه های احتمالی ممنوعیت شنا، احتیاط در ترددهای دریایی بخصوص تردد با شناورهای سبک و قایق های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی را سفارش می کند.

این سازمان در ادامه با صدور هشداری زرد رنگ از وزش باد شدید در نقاط مستعد و خیزش گردوخاک از یکشنبه تا چهارشنبه(۲۲ تا۲۵ خرداد) اطلاع داد. این مخاطره دوشنبه و سه شنبه (۲۳ و ۲۴ خرداد) به شکل نفوذ گردوخاک از کشور عراق به مناطقی از غرب و شمال غرب کشوربه ویژه در استانهای مرزی مورد انتظار است.

این شرایط جوی روز یکشنبه درشرق خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، نیمه شرقی اصفهان، شمال مرکزی، قم، جنوب تهران، جنوب سمنان و غرب خوزستان، دوشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، قزوین، زنجان، همدان، سمنان، تهران، قم، البرز، کرمانشاه و شرق و شمال اصفهان، سه شنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم و سمنان و چهارشنبه در همدان، زنجان، قزوین، البرز، سمنان، قم و تهران پیشبینی می شود.

در اثر این مخاطره احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال صدمه به سازه های موقت، احتمال تاخیر در پروازها، کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، پرتاب اشیاء از ساختمان های نیمه کاره و احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد.

به سفارش سازمان هواشناسی احتیاط در تردد بخصوص در جاده های بیابانی، استقامت سازه های موقت، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره، عدم حضور افراد صدمه پذیر در فضای بازدر دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی در ادامه از فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی بخصوص در ساعات بعدازظهر و اوایل شب و رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک از یکشنبه تا سه شنبه (۲۲ تا ۲۴ خرداد) اطلاع داد.

این مخاطره روز یکشنبه در آذربایجان شرقی، اردبیل، شرق خراسان شمالی، دامنه و ارتفاعات کرمان و ارتفاعات در مازندران، تهران و سمنان، دوشنبه در اردبیل، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، دامنه و ارتفاعات کرمان، شمال خراسان رضوی و شرق هرمزگان و سه شنبه در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی پیشبینی می شود و احتمال صاعقه، احتمال آب گرفتگی و جاری شدن روان آب به شکل محدود و محلی، احتمال صدمه به تابلوهای تبلیغاتی و سازه های موقت و شکستن نهال ها و درختان فرسوده، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا و احتمال پرتاب اشیاء از ساختمان های نیمه کاره را به همراه دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش صدمه های احتمالی عدم اتراق در کنار رودخانه ها، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل ها، احتیاط در فعالیتهای کوه نوردی و جابجایی عشایر کوچ رو، احتیاط در چرای دام و استقامت سازه های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره را سفارش می کند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، در اخطار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیشبینی می شود که پدیده ای جوی اثرات منفی به همراه داشته باشد و خسارت های احتمالی را سبب شود. اخطار نارنجی برای آماده باش دستگاههای مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت زا صادر می شود. اخطار زرد رنگ به معنای این است که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که امکان دارد در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد نماید. این اخطار برای آگاهی مردم صادر می شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از طرف دیگر مسؤلان هم در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع:

برچسب ها:, , ,