رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: تامین آب آشامیدنی اصفهان در اولویت است

به گزارش باغ من اصفهان_ رییس سازمان صیانت از محیط زیست اظهار داشت: تامین آب آشامیدنی استان اصفهان، اولویت نخست این استان بوده، بسته کاملی برای تامین منابع آبی زاینده رود پیش بینی شده است.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، علی سلاجقه، رییس سازمان محیط زیست که در جریان سفر رییس جمهور و هیئت دولت به اصفهان، به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور در شهرستان های لنجان و مبارکه حاضر است، در جمع خبرنگاران گفت: تامین آب آشامیدنی استان اصفهان، اولویت نخست این استان است. پیگیری مشکلات مربوط به محیط زیست، کشاورزی و صنعت در اولویت های بعدی قرار دارد و برای حل این مشکلات لازم است که طرح جامعی برای حوضه آبریز زاینده رود ارائه شود.
وی با اشاره به موضوع بازچرخانی آب افزود: خوشبختانه صنایع اصفهان به سمت بازچرخانی حرکت کرده اند، بطوریکه برخی از صنایع کاملاً آب را بازچرخانی و مورد استفاده قرار می دهند که این مهم باری را از زاینده رود برمی دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره چاه های غیر قانونی اشاره کرد: پلمب چاه ها یکی دیگر از برنامه ها برای تامین منابع آبی است، زمانی که از زاینده رود استفاده می شود، نباید از آب چاه بهره برد چونکه سفره های زیرزمینی با مشکل مواجه است؛ از طرف دیگر با بحث فرونشست زمین در شهر اصفهان مواجهیم و باید این مساله مدیریت شود.
سلاجقه اضافه کرد: آبی که در زاینده رود جاری است فقط باید برای حقابه خود این معبر عبوری از شهر اصفهان و رسیدن به تالاب گاوخونی مدیریت شود. از وزارت جهاد کشاورزی خواسته ایم که در قالب الگوی کشت، کشت مناسب این مناطق را معرفی نماید. ۶۰ کیلومتر از رودخانه زاینده رود در شهرستان لنجان جریان داشته که با مشکلات پیش آمده، کشاورزان در مضیقه هستند.
وی با اعلان اینکه «کشاورزانی که سالهای طولانی در این شهرستان مشغول به کشاورزی بوده اند، متأسفانه با چالش روبه رو شده اند» اشاره کرد: از جهاد کشاورزی خواسته ایم که کشاورزی هوشمند در دستور کار قرار بگیرد و کشت متناسب با کاهش نزولات باشد. انتخاب کشت مناسب سبب می شود که کشاورز در مرحله بازاریابی موفق عمل کند و بازار مناسبی داشته باشد. باید به شکلی عمل شود که کشاورز احساس کند با کاهش و افزایش آب از نظر مالی با مشکل مواجه نمی گردد. کشاورز باید بر طبق میزان آبی که آزادسازی می شود، کاملاً در قالب کشاورزی هوشمند کشت خودرا انجام دهد.
رئیس سازمان صیانت از محیط زیست اضافه کرد: بسته کاملی برای تامین منابع آبی زاینده رود پیش بینی شده است. بعد از سفر وزیر نیرو به استان اصفهان و بازدیدهای صورت گرفته، کار شروع شده و چندین اقدام اساسی دراین زمینه انجام شده است.
سلاجقه درباره تالاب گاوخونی اشاره کرد: باید توجه داشته باشیم که رفع مشکلات زیست محیطی در یک بازه کوتاه یک تا پنج ساله امکان پذیر نیست؛ بدین جهت پیش بینی شده که تا ۱۰ سال آینده حداقل منابع و مصارف به نحو مطلوب مدیریت و سهم هر بخش دیده شود؛ چونکه تامین حقابه محیط زیست، طراوت و شادابی زاینده رود را برای مردمی که سال ها با این رود خاطره دارند به دنبال دارد.

منبع: