فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان تهران خبرداد کشف بیشتر از 24 تن چوب تاغ در شهریار

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان تهران با اشاره به اینکه زغال تاغ از بهترین انواع زغال است از کشف یک محموله چوب تاغ در شهریار به میزان ۲۴ تن و ۶۰۰ گرم برای تولید زغال اطلاع داد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، به علت ارزش بالای گونه های گیاهی همچون تاغ و گز افراد سودجو همواره برای منفعت بیشتر به قاچاق چوب روی می آورند. در خیلی از مواقع عده ای با ماشین سواری، زراعت و شخم زنی چوب قاچاق می کنند و چیزی در کف جنگل باقی نمی ماند و در نهایت هم درختان گرفتار ضعف فیزیولوژیک می شوند. اغلب این بهره برداری های چوبی از درختان تاغ که گونه مناسبی برای تولید زغال هستند انجام می شود.

درختچه های تاغ نقش بسزایی در بیابان زدایی و کنترل گرد و خاک و تثبیت ماسه های روان دارند و با عنایت به این که این گونه از درختان سازگار با آب و هوای خشک و نیمه خشک در بخش های عظیمی از استانهای دارای بیابان و مجاورت کویر مرکزی ایران است و توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای مقابله با گسترش بیابان ها و پیشگیری از پدیده ریزگرد در شهرها و روستاهای این مناطق در سالهای گذشته کاشته شده اند.

قطع این گونه های پرارزش توسط افراد سودجو و قاچاقچیان چوب و تبدیل آن به زغال، علاوه بر از بین رفتن سرمایه های ملی و تضییع بیت المال، باعث تخریب محیط زیست و گسترش عرصه های بیابانی کشور خواهد شد.

سرهنگ احمد ناصری نیکو در گفت و گو با ایسنا از کشف یک محموله چوب تاغ در شهریار اطلاع داد و درباره جزئیات این مورد اظهار نمود: یک محموله چوب تاغ در شهریار به میزان ۲۴ تن و ۶۰۰ گرم کشف شده که یکی از بزرگترین محموله های چوب در سالهای اخیر است.

وی اضافه کرد: با عنایت به این که زغال تاغ بهترین نوع زغال است، افراد قاچاقچی با هدف تولید زغال این درختان جوان، صدها اراضی ممنوع القطع را قطع کردند. این محموله چوب از سمت اصفهان و قم وارد تهران و در این انبار ذخیره شده بود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان تهران درباره تخلفاتی که در سالهای اخیر به میزان بالایی کشف شده اند، اظهار نمود: تخلفات زمین خواری و دست درازی به اراضی ملی جزو بیشترین تخلفاتی است که کشف شده و پرونده های ستاره دار ما را می سازند. این پرونده ها درباره تصرف اراضی ملی در هکتارهای بسیار زیاد است و پرونده های بالای ۱۰ هکتار جزو پرونده های بسیار مهم تلقی می شوند.

وی با اشاره به اینکه این تخلفات طی سه سال قبل روند کاهشی داشته است، اظهار داشت: طی سه سال قبل این تخلفات بین ۲۵ تا ۳۰ درصد روند کاهشی داشته است. در این کاهش چشم گیر تخلفات، اقدامات دستگاه قضایی و یگان ویژه حفاظت اثرگذار بوده است.

ناصری نیکو در ادامه ضمن اشاره به این که جنگل بانان نقش بسزایی بر کاهش و جلوگیری از جرایمی همچون قاچاق چوب دارند، اظهار داشت: تجهیزات جنگل بانان محدود است و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری هم بودجه ای در این خصوص پیشبینی نکرده است تا بتوان تجهیزات بیشتری تهیه کرد. تجهیزاتی که در اختیار جنگل بانان قرار دارد، تجهیزات انفرادی همچون گاز اشک آور، شوکر، دستبند و… است که به کمک آنها هم از خود دفاع می کنند و هم مأموریت خویش را به خوبی انجام می دهند. به صورت کلی با همین امکانات اندک، مأموریت ها به خوبی انجام می شود.

وی درانتها در مورد خصوص تعداد جنگلبانان و توانایی آنها در انجام امور حفاظتی اظهار نمود: تعداد نیروهای به کارگیری شده در استان تهران، یک سوم تعداد پیشبینی شده توسط رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و مراتع است ولی با همین تعداد حداقلی به بهترین نحو ممکن انجام وظیفه کرده ایم.

منبع: