تغییرات اقلیمی عامل مهم حوادث جوی در 2022

تغییرات اقلیمی وقوع گرمای شدید و سیلاب را در سال ۲۰۲۲ به دنبال داشته است.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، حوادث شدید آب و هوایی طی سال جاری از موج گرمای طاقت فرسا گرفته تا بارش شدید باران، سبب ناآرامی های گسترده در سراسر جهان شده و هزاران کشته و میلیون ها آواره بهمراه داشته است.
طی سه ماه گذشته، بارش بارانهای موسمی سیل های فاجعه باری را در بنگلادش به راه انداخت و موج گرما بخش هایی از جنوب آسیا و اروپا را فراگرفت. همچنین، خشکسالی طولانی، میلیونها نفر از ساکنان شرق آفریقا را در آستانه قحطی قرار داده است.
کارشناسان براین باورند که بخش قابل توجه این شرایط آن چیزی است که از تغییرات آب و هوایی انتظار می رود.
گروهی از متخصصان علوم آب و هوایی در یک بررسی، نقش تغییرات آب و هوایی را در حوادث جوی طی دو دهه گذشته به دقت مورد مطالعه قرار دادند.
این یافته ها هشدارهایی را در این مورد که چگونه گرمایش جهانی دنیا را تغییر می دهد، تایید و روشن می کند که چه اطلاعاتی از دست رفته است.
لوک هرینگتون، یکی از نویسندگان این مطالعه از نیوزیلند اظهار داشت: در مورد موج گرما و بارندگی شدید، متوجه شدیم که از چگونگی تغییر شدت این رویدادها به سبب تغییرات آب و هوایی درک و شناخت بسیار بهتری داریم. با این وجود، چگونگی تأثیر تغییرات آب و هوایی بر حریق ها و خشکسالی کمتر شناخته شده است.
به گزارش یو اس نیوز، در این بررسی متخصصان از صدها مطالعه یا تحقیق استفاده کردند که هدف آن محاسبه چگونگی تأثیر تغییرات آب و هوایی بر یک رویداد شدید با بهره گیری از شبیه سازی کامپیوتری و مشاهدات آب و هوایی است. به قول متخصصان، شکاف های عظیم داده ای در خیلی از کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​وجود دارد که درک آنچه در این مناطق اتفاق می افتد را دشوارتر می کند.
موج گرما
به احتمال زیاد تغییرات آب و هوایی موج گرما را تشدید می کند. بن کلارک، یکی از نویسندگان این مطالعه در دانشگاه آکسفورد اظهار داشت: حدودا همه امواج گرما در سراسر جهان به سبب تغییرات آب و هوایی شدیدتر و محتمل تر شده اند.
به صورت کلی، موج گرمایی که قبل از این احتمال وقوع آن یک در ۱۰ بود، حالا حدودا سه برابر بیشتر احتمال دارد که رخ دهد. به عنوان مثال، موج گرمای آوریل سبب شد در هند و پاکستان سطح جیوه دماسنج ها به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد برسد که تغییرات آب و هوایی موج گرما را ۳۰ برابر بیشتر کرده است.
بارش باران و وقوع سیل
هفته گذشته، به دنبال باران های شدید، چین شاهد وقوع سیلاب گسترده بود. در همان زمان، بنگلادش هم درگیر سیل شد. به صورت کلی، دوره های بارندگی شدید، معمول تر و شدید تر شده است چونکه هوای گرمتر، رطوبت بیشتری را در خود نگه می دارد و بارندگی شدیدتری به همراه دارد.
خشکسالی
کارشناسان در درک و شناخت این مساله که چگونه تغییرات آب و هوایی بر خشکسالی تأثیر می گذارد، کار سخت تری دارند. بعضی از مناطق، گرفتار خشکی مداوم شده اند. به صورت مثال، در این مطالعه آمده است دمای گرمتر در غرب ایالات متحده، برف را سریعتر ذوب کرده و سبب تبخیر می شود و در حالی که خشکسالی های شرق آفریقا هنوز مستقیم با تغییرات آب و هوایی مرتبط نیست اما کارشناسان براین باورند که کاهش فصل بارش در بهار با آب های گرمتر در اقیانوس هند مرتبط می باشد. این مساله سبب می شود تا پیش از رسیدن به شاخ آفریقا، باران با سرعت بیشتری روی اقیانوس ببارد (و در نتیجه خشکی ها از بارش بی بهره بمانند).
آتش سوزی جنگلی
موج گرما و شرایط خشکسالی، حریق های وسیع جنگلی را هم تشدید می کنند مانند “اَبَر حریق”هایی که بیشتر از ۴۰ هزار هکتار از اراضی را از بین برده است.

منبع:

برچسب ها:, , ,