جهان برای گرمای بیشتر آماده شود

باغ من: خراسان رضوی تغییرات آب وهوایی موجب موج گرمای جهانی شده است و کشورها باید به سرعت خودرا با آن سازگار کنند.
به نقل از ویفروم، مدتی است، دانشمندان هشدار داده اند که افزایش دمای کره زمین خطرات هوای گرم را بیشتر می کند و از آنجاکه تعدادی از کشورها فاقد تجهیزات لازم برای مقابله با افزایش دما هستند، این مساله زندگی آنها را به خطر می اندازد. بگفته کارشناسان، کشورهای سراسر جهان باید شدت هوای گرم را بشناسند و اقدامات پیشگیری و آمادگی در مقابل آنرا بهبود بخشند.
گرما واضح ترین نشانه تغییر آب وهواست و گرمای مرگبار طی ۳۰ سال آینده بدتر خواهد شد چون فرکانس و شدت امواج گرما در سراسر جهان به سبب تغییرات آب وهوایی درحال افزایش است.
دانشمندان هشدار دادند که افزایش میانگین دمای جهانی، با افزایش سطح گازهای گلخانه ای در جو، موجب افزایش خطرات هوای گرم می شود. تهدید امواج گرما در صورتیکه سطح گازهای گلخانه ای به انباشته شدن ادامه می دهند، افزایش خواهد یافت.
از آنجا که ۲۰۵۰ نخستین تاریخی است که هم اکنون برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای جهانی به صفر خالص مورد بحث قرار گرفته به این معنا است که آب وهوای شدید، ازجمله موج گرما، حداقل تا ۳۰ سال آینده شدیدتر خواهد شد.
کشورهایی که هم اکنون دماهای بالا را تجربه کرده اند، مجبورند خودرا با دوره های شدیدتر گرما وفق دهند. برخی بیشتر به تلفیقی از گرما و رطوبت توجه کرده اند که مانع از خنک ماندن بدن انسان بوسیله تعریق می شود.
به اصطلاح «دمای حباب مرطوب» معادل ۳۵ درجه سانتی گراد با رطوبت نسبی ۱۰۰ درصد حتی برای افراد سالم نیز گذراندن دوره های طولانی در خارج از منزل را خطرناک می کند، به ویژه اگر درحال انجام کارهای بدنی باشند. دمای حباب مرطوب دمایی است که قسمتی از هوا می تواند داشته باشد اگر با تبخیر آب در آن تا حد اشباع سرد شود و گرمای نهان تبخیر توسط همان بخش از هوا تامین گردد.
حالا خیلی از کشورهای گرم دریافته اند که مردم در گرمای شدید راندمان کمتری دارند بدین سبب افرادی که در بخش هایی مانند ساخت وساز و کشاورزی فعالیت می نمایند از کار بیرون در گرم ترین زمان های روز اجتناب می کنند اما کشورهایی که به گرمای سوزان عادت نکرده اند، در کوشش برای مقابله با آن هستند.
در بریتانیا، صدها نفر در موج گرمای تابستان جان خودرا از دست می دهند. حدودا همه افرادی که جان خودرا از دست می دهند سالخورده و دارای بیماریهای زمینه ای هستند. در نتیجه، تاثیرات امواج گرما بر سلامتی تا حد زیادی پنهان شده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است و اگر توجه بیشتری برای جلوگیری از گرمای بیش از اندازه در خانه ها شود، می توان جان خیلی از افراد را نجات داد.
خیلی از خانه های موجود به بازسازی نیاز دارند تا از گرم شدن خطرناک آنها جلوگیری شود. جلوگیری از گرمای بیش از اندازه به اندازه بهبود عایق کاری و راندمان انرژی مهم می باشد. با این وجود، مردم باید آموزش ببینند تا اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهند، به عنوان مثال بستن پنجره ها و کشیدن پرده ها برای جلوگیری از ورود هوای گرم و آفتاب در گرم ترین بخش های روز می تواند راه حل مناسبی برای کاهش گرما باشد.
خیلی از چالش ها برای شهرهای کشورهای ثروتمند و فقیر مشابه هستند. در سراسر جهان، شرکت ها، شهرها و جوامع باید بدانند که حال وهوای فعلی و آینده ما مانند گذشته نیست و خطرات ناشی از گرمای شدید درحال افزایش است و برای چندین دهه ادامه خواهد داشت.

منبع:

برچسب ها:, , ,