صدمه های ناشی از تغییرات آب وهوایی در خاورمیانه نمایان شد

خراسان رضوی درجه دما در خاورمیانه بسیار سریعتر از میانگین جهان در سه دهه گذشته افزایش پیدا کرده، بارندگی کاسته شده است و کارشناسان پیشبینی می کنند خشکسالی با فراوانی و شدت بیشتری همراه خواهد بود.
به نقل از یاهو نیوز، خاورمیانه یکی از صدمه پذیرترین مناطق جهان در مقابل تاثیرات تغییرات آب وهوایی است و هم اکنون اثرات آن دیده می شود.
در عراق، طوفان های شدید شن امسال بارها و بارها شهرها را درنوردیده و کسب و کار را تعطیل و هزاران نفر را روانه بیمارستان ها کرده است. افزایش شوری خاک در دلتای نیل مصر، زمینهای کشاورزی حیاتی را از بین می برد. در افغانستان، خشکسالی به ترغیب جوانان به مهاجرت از روستاهایشان و جستجوی شغل کمک کرده است. در هفته های اخیر، دمای هوا در بعضی از این مناطق به ۵۰ درجه سانتی گراد (۱۲۲ فارنهایت) رسیده است.
کنفرانس سالانه تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد امسال معروف به COP۲۷، در ماه نوامبر در مصر برگزار می گردد و توجهات را به منطقه جلب می کند. دولت ها در سرتاسر خاورمیانه متوجه خطرات تغییرات اقلیمی، بخصوص صدمه هایی هستند که هم اکنون به اقتصادشان وارد می شود.
لاما ال هاتو، مشاور تغییر اقلیم محیطی که با بانک جهانی کار کرده و متخصص در خاورمیانه و شمال آفریقا اظهار داشت: ما به معنای واقعی کلمه اثرات را درست در مقابل خود می بینیم. این تاثیرات چیزی نیست که ۹ یا ۱۰ سال بعد به ما صدمه بزند.
وی ادامه داد: «دولت های بیشتری آغاز به درک این مورد می کنند که باید اقدام کرد».
مصر، مراکش و سایر کشورهای منطقه، ابتکارات خویش را برای انرژی پاک افزایش داده اند اما اولویت اصلی آنها در COP۲۷ کوشش برای بودجه بین المللی بیشتر است تا به آنها برای مقابله با خطرات ناشی از تغییرات آب وهوایی که با آن روبرو هستند، کمک نماید.
یکی از علل صدمه پذیری خاورمیانه این است که با تسریع افزایش دما، هیچ ضمانتی برای کاهش صدمه بر میلیونها نفر وجود ندارد، این منطقه هم اکنون دارای دمای بالا و منابع آب محدود حتی در شرایط عادی است.
صندوق بین المللی پول طی گزارشی در اوایل سالجاری اشاره نمود که دولت های خاورمیانه هم توانایی محدودی برای سازگاری دارند. اقتصاد و زیرساخت این کشورها ضعیف هستند و مقررات اغلب اجرا نمی شوند. فقر گسترده است و ایجاد شغل را نسبت به حفاظت آب وهوایی در اولویت قرار می دهد. دولت هایی مانند مصر جامعه مدنی را به شدت محدود می کنند و مانع از مشارکت مردم در مسائل زیست محیطی و آب وهوایی می شوند.
در عین حال، کشورهای درحال توسعه به کشورهای خاورمیانه و جاهای دیگر فشار می آورند تا انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند حتی اگر خودشان به تعهداتشان پایبند نباشند.

تهدیدهای وحشتناک
از آنجاییکه منطقه گرم تر و خشک تر می شود، سازمان ملل اخطار داده است تا سال ۲۰۲۵ تولید محصولات کشاورزی خاورمیانه امکان دارد ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. بر مبنای پیشبینی های بانک جهانی انتظار می رود این منطقه تا سال ۲۰۵۰ به علت کمبود آب، ۶ تا ۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خویش را از دست بدهد.
طبق گزارش بانک جهانی، میزان بارندگی مصر در ۳۰ سال قبل ۲۲ درصد کاسته شده است.
پیشبینی می شود خشکسالی ها بیشتر و شدیدتر شود. به قول ناسا، مدیترانه شرقی اخیرا شاهد بدترین خشکسالی خود در ۹۰۰ سال قبل بوده که ضربه سنگینی به کشورهایی مانند سوریه و لبنان که کشاورزی متکی به بارندگی دارند، وارد کرده است. تقاضا برای آب در اردن و کشورهای حوزه خلیج فارس فشار ناپایدار بر سفره های آب زیرزمینی وارد می نماید. در عراق، افزایش خشکی سبب افزایش طوفان های شن شده است.
در عین حال، گرم شدن آب وهوا سبب می شود که رویدادهای آب وهوایی شدید و اغلب مخرب مانند سیل های مرگبار که بارها سودان و افغانستان را درنوردیده اند، تکرار شوند.

پیامدهای اجتماعی خسارات خطرناک آب وهوایی
کریم الگندی، یکی از کارکنان در چتم هاوس اظهار داشت: خیلی از کسانی که وسیله معاش خویش را در کشاورزی یا گردشگری از دست می دهند، برای یافتن شغل به شهرها نقل مکان می کنند. چتم هاوس (Chatham House) بعنوان موسسه سلطنتی امور بین الملل هم شناخته می شود، یک موسسه سیاستگذاری مستقل در لندن که مأموریت اعلام شده آن عرضه تفسیر در مورد رویدادهای جهان و عرضه چاره برای چالش های جهانی است.
الگندی، محقق غیرمقیم در موسسه خاورمیانه اظهار داشت که این شاید بیکاری شهری را افزایش دهد، خدمات اجتماعی را تحت فشار قرار دهد و می تواند تنش های اجتماعی را افزایش دهد و بر امنیت تأثیر بگذارد.
صندوق بین المللی پول تخمین می زند که تطبیق زیرساخت ها و اقتصاد برای مقابله با صدمه ها بسیار پرهزینه و معادل ۳.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه در ۱۰ سال آینده خواهد بود. این هزینه ها باید به سمت همه چیز از ایجاد سیستم های کارآمدتر استفاده از آب و روش های کشاورزی جدید گرفته تا ایجاد محافظت از سواحل، تقویت شبکه های ایمنی اجتماعی و توسعه کمپین های آگاهی هدایت شود.
ازاین رو یکی از اولویت های اصلی خاورمیانه و سایر کشورهای درحال توسعه در کنفرانس طرفین سال جاری این است که ایالات متحده، اروپا و دیگر کشورهای ثروتمندتر را تحت فشار قرار دهند تا به تعهدات بلندمدت خود در خصوص تأمین میلیاردها بودجه برای آب وهوا عمل کنند.

تابحال کشورهای توسعه یافته از این وعده ها اهمال کرده اند همچنین، بیشتر پولی که آنها فراهم نموده اند صرف کمک به کشورهای فقیرتر برای پرداخت هزینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به تعبیر سازمان ملل متحد، بعنوان کاهش و نه سازگاری شده است.
برای کنفرانس سال جاری، مبحث اصلی تکرار شده توسط مقامات سازمان ملل، میزبانان مصری و فعالان آب وهوایی، اجرای تعهدات است. هدف از این گردهمایی، تشویق کشورها به توضیح چگونگی دستیابی به اهداف وعده داده شده در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای حتی پیشنهاد کاهش های بیشتر است چونکه کارشناسان می گویند که اهداف هم اکنون همچنان به سطوح فاجعه بار گرمایش منجر خواهند شد.
کشورهای درحال توسعه همینطور از کشورهای ثروتمندتر می خواهند تا نشان دهند که چگونه به وعده داده شده از کنفرانس گذشته در خصوص تأمین مالی ۵۰۰ میلیارد دلاری برای آب وهوا در پنج سال آینده عمل خواهند کرد و اطمینان حاصل کنند که حداقل نیمی از این بودجه برای سازگاری و نه کاهش است.
با این وجود، رویدادهای جهانی تهدیدی برای کاهش تحرک ناشی از COP۲۶ هستند. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، افزایش قیمت جهانی انرژی و جنگ در اوکراین بعضی از کشورهای اروپایی را وادار کرده است که به زغال سنگ برای تولید برق روی آورند، باآنکه آنها اصرار دارند که این تنها یک گام موقتی است. خاورمیانه همینطور دارای چندین کشور است که اقتصاد آنها به منابع سوخت فسیلی خود متکی است که از همه بیشتر عربستان سعودی و خلیج فارس همینطور مصر با افزایش تولید گاز طبیعی خود هستند.
تورم مداوم و احتمال رکود می تواند کشورهای بزرگ را در انجام تعهدات تأمین مالی آب وهوایی مردد کند.
در حالیکه مقامات بین المللی اغلب بر کاهش انتشار تاکید می کنند، ال هاتو اظهار داشت: باید به خاطر داشت که کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و سایر نقاط جهان درحال توسعه سهم عمده ای در تغییرات اقلیمی نداشته اند اما بار عمده آنرا متحمل می شوند.
وی بیان نمود: ما باید در مورد تأمین مالی برای سازگاری صحبت نماییم تا با مشکلی که آنها ایجاد نکرده اند، سازگار شوند.

منبع: