آبخیزداری ؛ یک تیر و دو نشان فرسایش آبی در ۱۲۵ میلیون هکتار مساحت کشور

به گزارش باغ من مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ضمن اشاره به این که هر سیل به صورت میانگین ۴۵۰ میلیارد تومان خسارت به همراه دارد، اظهار داشت: فعالیت آبخیزداری و تغذیه آبخوان ها کمک می نماید سیل وخسارات ناشی از آنرا ۷۰ درصد کاهش پیدا کند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، آبخیزداری یکی از موثرترین اقدامات برای کاهش آثار خشکسالی و خسارات سیل است. مقام معظم رهبری هم با عنایت به اهمیت آبخیزداری در کنترل پدیده های طبیعی به پیگیری آن تاکید داشته اند. از سال ۹۷ تا ۹۹ هم به اذن مقام معظم رهبری اعتبارات قابل توجهی برای انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان داری از محل صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کرده بود که این بودجه باعث رشد چند برابری عملیات آبخیزداری در کشور شد این درحالی ست که به تازگی توجه زیادی به این مورد نشده است؛ در صورتیکه به قول مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، با ایجاد آبخیزداری و تغذیه آبخوان ها تا ۷۰ درصد میزان خسارات ناشی از سیل کاسته می شود.

هوشنگ جزی در گفت و گو با ایسنا، درباره فعالیتهای انجام شده در حوزه آبخیزداری اظهار نمود: هم اکنون ۳۹ میلیون هکتار مطالعه آماده به اجرا در این عرصه داریم که از این میزان ۱۹ میلیون هکتار مطالعه شده ولی اجرا نشده و یا اجرای آن نیمه کاره است. از ۱۲۵ میلیون هکتار مساحت کشور که تایش آبی دارد، ۹۰ میلیون هکتار از عرصه آبخیزداری کشور مورد مطالعه قرار نگرفته است که باید مطالعه و به تناسب آن فعالیت آبخیزداری صورت گیرد.

جزی درباره افزایش هزینه اقدامات آبخیزداری در سال ۱۴۰۱ اظهار نمود: طی سال جاری عملیات آبخیزداری در هر هکتار با هزینه ۲.۵ میلیون تومان انجام می شود و اگر بخواهیم در مساحت ۱۹ میلیون هکتار باقی مانده که مطالعات در آنها انجام شده، عملیات آبخیزداری را انجام دهیم، ۴۷ هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز است. برای انجام فعالیت ها یک برنامه سه ساله و یک برنامه تا آخر برنامه هشتم آماده شده است که در برنامه سه ساله ۱۹ میلیون برنامه مطالعه شده اجرا می گردد و تا آخر برنامه هشتم هم مطالعه ۹۰ میلیون هکتار باقی مانده به سرانجام می رسد.

وی اضافه کرد: مطابق برنامه های تعیین شده هم اعتبار عملیات اجرایی و هم اعتبار مطالعه بر مناطق باقی مانده تأمین خواهد شد و امکان تبیین را به وزارت جهاد کشاورزی ارسال کردیم که درهیأت دولت تایید گردد و به مرحله اجرایی برسد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره میزان خسارات وارد شده توسط سیل اظهار داشت: با عنایت به این که در خیلی از موارد همچون تلفات جانی، نمی توان ارزش گذاری مادی کرد، حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان تنها در بخش کشاورزی طی سیل مردادماه خسارت وارد شد که به نظر می آید این میزان خسارت افزایش یابد. به صورت متوسط برآورد ما از خسارت هر سیل حدود ۴۵۰ میلیارد تومان است.

وی درباره تاثیرات مثبت آبخیزداری هنگام سیل و خشکسالی اظهار داشت: برای هر هکتار فعالیت آبخیزداری حدود ۲.۵ میلیون تومان هزینه می شود و در این شرایط میتوان در کشوری که به صورت دائم در سیل و یا خشکسالی است سالانه ۷۰۰ متر مکعب آب استحصال کرد همینطور با این میزان هزینه می توانیم سالانه ۹ تن فرسایش را کاهش دهیم. علوفه و آب قنات ها و چاه ها هم افزایش می یابد علاوه بر آن به تغذیه آبخوان ها کمک می نماییم و سیل وخسارات ناشی از آنرا ۷۰ درصد کاهش می دهیم. این اقدامات باعث می شود حدود ۴.۷ برابر فعالیت و هزینه مصرفی سود می نماییم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: به آبخیزداری نباید تنها بعنوان یک فعالیت نگاه نماییم. مدیریت حوزه های آبخیز و عملیات آبخیزداری یک فعالیت حاکمیتی است ازاین رو نباید همچون فعالیتهای سدسازی، پتروشیمی و فولاد در انتظار سود و کسب درآمد از آبخیزداری باشیم.

جزی در انتها خاطرنشان کرد: این عملیات در نهایت به حفظ خاک و آب و امنیت غذایی و اجتماعی کشور ختم می شود علاوه براینکه نباید نگاه تجاری به آن داشت، باید منابع مالی مورد نیاز در اختیار قرار گیرد، درغیر این صورت هرساله شاهد خسارات وحشتناکی خواهیم بود.

منبع:

برچسب ها:, ,