عضو هیأت علمی گروه میراث طبیعی هشدار داد: خطر پس روی و پیش روی آب در سواحل توریستی مازندران

به گزارش باغ من، «پس روی و پیش روی آب دریا، سبب تخریب تأسیسات ساحلی و اماکن تفریحی مازندران بخصوص در دو شهر نور و رویان شده است. برای فعالیتهای گردشگری باید تاثیر نوسانات آب دریا بر موقعیت خط ساحلی بررسی شود.»
به گزارش باغ من به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، خه بات درفشی ـ عضو هیأت علمی گروه میراث طبیعی پژوهشگاه ـ این مطلب ـ را در کارگاه علمی ـ تخصصی «نقش نوسانات تراز آب دریا و اقلیم آسایش در گردشگری ساحلی» بیان کرد.
وی در بخش نخست این کارگاه به بررسی رابطه نوسانات تراز آب دریا و گردشگری ساحلی پرداخت و اظهار داشت: امروزه گردشگری سواحل بعنوان یکی از عاملهای مهم در توسعه نواحی ساحلی به حساب می آید که در این راستا، دریای مازندران با داشتن جاذبه های گردشگری فراوان، مانند جنگل های سرسبز، کوهپایه ها و کوه های قابل دسترسی، آثار تاریخی و تأسیسات رفاهی مناسب از دریا و سواحل بهره مند است.
درفشی اضافه کرد: در همین زمینه منطقه ساحلی شهرهای «نور» و «رویان» با عنایت به امکانات و توانمندی های بسیار زیاد برای جذب توریست که بخش زیادی از آنرا مدیون جاذبه های طبیعی و محیطی است، هر ساله میزبان تعداد زیادی از توریستهایی می شوند که جهت استفاده از امکانات و جاذبه های آن، شامل ساحل زیبای دریا و جنگل های بسیار روح نواز به این منطقه می آیند.
این پژوهشگر اظهار داشت: با این حال، پسروی و پیشروی آب دریا دراین منطقه، سبب تخریب تأسیسات ساحلی و اماکن تفریحی می شود؛ بنابراین هرگونه برنامه ریزی برای فعالیتهای گردشگری باید از نقطه نظر تاثیر نوسانات آب دریا بر موقعیت خط ساحلی بررسی شود.

عضو هیأت علمی گروه میراث طبیعی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در بخش دوم سخنانش به تشریح کاربرد شاخصهای اقلیم آسایش گردشگری در ساحل پرداخت و اضافه کرد: وجود جاذبه های گردشگری در سواحل جنوبی دریای مازندران سبب شده که مکان های هدف گردشگری زیادی در منطقه مورد مطالعه وجود داشته باشد. این امر یکی از مهم ترین مسائل در زمینه برنامه ریزی و توسعه گردشگری را پیش روی مدیران بخش گردشگری قرار می دهد که آن تبیین اقلیم گردشگری منطقه بر مبنای شاخصهای اقلیم آسایش گردشگری می باشد.
درفشی، شرایط جوی را یکی از عوامل مؤثر بر سلامت و آسایش گردشگران دانست و بیان نمود: امروزه مطالعه تاثیر وضعیت جوی و اقلیمی روی زندگی، سلامتی و آسایش در چارچوب یکی از شاخه های علمی به نام زیست اقلیم شناسی انسانی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد.

منبع:

برچسب ها:,