سیاست اصلی در آموزش، مردمی سازی است

به گزارش باغ من، نشست خبری معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد و مسولان این سازمان به خبرنگاران پاسخ دادند.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، بامداد امروز چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ نشست خبری معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با حضور نورالله مرادی معاون آموزش و مشارکت های مردمی، سید ابوالقاسم موسوی مدیرکل دفتر مشارکت مردمی و مسؤلیت اجتماعی و لیلا زمانی مدیرکل دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست برگزار گردید. نورالله مرادی در ابتدا به موازین محیط زیستی دولت اشاره نمود و اظهار داشت: نگاه دولت به مساله محیط زیست یک نگاه راهبردی است. دولت سیزدهم بر مبنای مستندات موجود جز محیط زیستی ترین دولت های گذشته بشمار می رود. تدوین منشور دولت در حوزه محیط زیست، نشست با فعالان و سازمان های مردم نهاد محیط زیست، سخنرانی پرارزش روز درختکاری شخص رئیس جمهور و چندین تاکید رئیس جمهور در خصوص «توسعه فرع محیط زیست» است، همه گواه بر منظومه فکری محیط زیستی دولت دارد. وی افزود: ازاین رو وظیفه آموزش و مشارکت مردمی با عنایت به رویکرد دولت سنگین است. در حوزه آموزش باوجود کارهای خوبی که صورت گرفته، کمتر مورد توجه قرار بوده است و همواره محیط زیست بعنوان امری فرعی تلقی شده است. ولی باید گفت مهم ترین رکن در جامعه محیط زیست و آموزش آن است. جامعه آموزش دیده سبب می شود مشکلات در رابطه با محیط زیست برطرف شود. سیاست اصلی ما در آموزش، مردم سازی است چونکه مردم سرمایه اجتماعی به حساب می آیند. معتقدم معاونت آموزش سازمان حفاظت محیط زیست پایه ترین معاونت این سازمان به شمار می آید. مرادی اضافه کرد: ما در اهداف خود به دنبال تربیت نسل مدیران دوستدار محیط زیست هستیم. متأسفانه حالا برخی مدیران در رویارویی با محیط زیست نگاه درستی ندارند و تصمیم گیری درست در این عرصه نیازمند دغدغه مندی محیط زیستی است. معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: باید بگویم کشور ما در بحث محیط زیست صاحب اندیشه است. به جهت اقلیم ایران هر منطقه دارای خرد شناسی در رابطه با خودش است. ما به دنبال احیای «خرد بوم شناسی بنیادین حفظ محیط زیست» هستیم که کمک می نماید برنامه های عملیاتی تدارک دیده شده بهتر اجرایی شود. ضمناً نخستین همایش ملی دانش بومی کشور را در چهارمحال و بختیاری خواهیم داشت. مرادی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست که شخص ریاست سازمان در آن مشارکت داشته است، توجه به دانشگاه ها است. نشست های گوناگونی با دانشگاه های سراسر کشور داشته ایم و دنبال آن هستیم هر دانشگاه استان در حوزه محیط محیط زیست ورود کند و یک مساله محیط زیستی استان خویش را حل کند تا کنون چهار کنسرسیوم دانشگاهی در استانهای اصفهان، گلستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی شکل گرفته است و امیدواریم تا آخر سال ۳۱ کنسرسیوم داشته باشیم. وی اظهار داشت: شناسایی مخاطب امری مغفول مانده است و ما به دنبال شناسایی و شکار مخاطبان جدید هستیم. به صورت مثال عشایر با جمعیت یک و نیم میلیون نفر فرصت مناسبی است برای محافظت از محیط زیست که بعنوان مخاطب جدید شناسایی شوند و آموزش ببینند. مرادی افزود: سازمان های مردم نهاد بازوهای سازمان حفاظت محیط زیست هستند. حمایت همه جانبه از سمن ها در دستور کار قرار گرفته است و آماده شنیدن حرف همه سمن ها هستیم. ما معتقدیم با کار نمایشی و مشارکت سوری سال پیش نمی رود و باید کار به صورت واقعی صورت گیرد. هدف غایی ما که توسعه سواد محیط زیستی است بدون مشارکت های اجتماعی امکان ندارد. توانمندسازی جوامع محلی که باید سرعت هم بگیرد به دست سمن ها اتفاق می افتد و فراهم شدن بستری برای نظارت همگانی بر مسؤلان در حوزه محیط زیست از وظایف سمن ها است. ما از این سازمان های مردم نهاد انتظار داریم که علاوه بر ایفای نقش اجتماعی و بازتعریف آن شبکه سازی تخصصی هم داشته باشند. این مقام مسول اشاره کرد: در تقویم رسمی کشور مناسبت محیط زیستی کم داریم. روز زمین پاک و روز جهانی محیط زیست تنها دو روز در تقویم رسمی کشور است و به دنبال آن هستیم روز محیط بان و هوای پاک هم در تقویم رسمی ثبت گردد. مرادی خبر داد: در جهت هویت دادن به محیط بان مقرر است در سال ۱۴۰۲ المپیک ورزشی محیط بانان مطلقه برگزار گردد و می خواهیم ظرف مدت ۴ سال این طرح تبدیل به یک مسابقات جهانی شود. معاونت آموزش و مشارکت های مردمی اظهار داشت: یکی دیگر از ضعف های سازمان کمبود محتوای محیط زیستی است. در همین رابطه می خواهیم دو فیلم سینمایی برای کودکان و بزرگسالان داشته باشیم. ۵۰ جلد کتاب شناسایی شده و تا آخر سال فیزیکی و دیجیتالی منتشر می شود. تولید ۲۰۰ پادکست با مبحث و مخاطرات محیط زیست در آینده هم جز برنامه های محتوایی سازمان است. مرادی در جهت مشارکت های عمومی از ایجاد رشته روزنامه نگاری محیط زیستی با مشارکت دانشگاه تهران اطلاع داد. لیلا زمانی مدیرکل دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست در ارتباط با ارزش گذاری اقتصادی محیط زیست اظهار داشت: حدود ۲۵ منطقه که شامل ۲ درصد مناطق کشور است با روش مکان محور که یک روش قدیمی است ارزش گذاری شده است. از سال ۱۴۰۰ روش نقشه سازی برای خدمت اکوسیستم که آخرین روش جهان بشمار می رود برای ارزش گذاری اقتصادی در نظر گرفته شده است. تابحال استانهای لرستان، کردستان، کرمان و خراسان جنوبی ارزش گذاری اقتصادی شده است. ۵ خدمت اکوسیستمی اولویت دار برای ما شامل نگهداشت خاک، تولید آب، کیفیت زیستگاه، تفرج و گردشگری می باشد. اقدامات دیگر معاونت آموزش سازمان محافظت از محیط زیست نورالله مرادی در ادامه توضیحات در رابطه با طرح های آموزشی اظهار داشت: حدوداً ۳۷ هزار دهیار داریم که جمعیتی برای توسعه آموزش های محیط زیست هستند. باید بگویم آموزش مقطعی نیست و باید مستمر باشد. درگذشته مسولان صرفا در تولید بخشنامه فعالیت داشتند و پیگیر آموزش و دنبال کردن آن نبودند. مرادی اضافه کرد: تأسیس خانه های محیط زیست یکی از کارهایی است که می تواند فرهنگ عمومی محیط زیست را ارتقا دهد. نخستین خانه محیط زیست در اردبیل راه اندازی شد و تا آخر سال ۱۴۰۱ امیدواریم ۱۴۰۱ خانه محیط زیست ایجاد شود. مرادی تصریح کرد: کشور ما سرزمین قصه گویی است. ما در حوزه محیط زیست کسی نداریم که با زبان مخاطب و مردم منطقه محیط زیست را تبیین کند. به دنبال آن هستیم سالانه ۵۰ روایت گر محیط زیستی تربیت نماییم. وی اظهار داشت: یکی دیگر از کارهای خوبی که اتفاق افتاده تأسیس انجمن های خیریه محیط زیست است که ماه پیش در اردبیل نخستین خیریه تأسیس شد. امیدواریم تمام استان ها دارای این خیریه ها شوند تا با جلب مشارکت های مردمی گامی در جهت حفظ محیط زیست برداریم. مرادی اظهار داشت: به صورت آزمایشی در ده دانشگاه کشور دو واحد آموزش شناخت محیط زیست به دانشجویان تدریس می شود و می خواهیم این دو واحد به صورت درس اصلی وارد تمام رشته های دانشگاهی شود. معاونت آموزش و مشارکت های مردمی به آفرودبازها اشاره نمود و اظهار داشت: آفرودها خطراتی برای محیط زیست هستند و در واقع تابحال هیچ برنامه ای برای آنها در نظر گرفته نشده بود. با گروههای آفرود نشست هایی داشتیم تا سند مناسبی تدوین شود و بتوانیم این خطرات را کاهش دهیم. سید ابوالقاسم موسوی مدیرکل دفتر مشارکت مردمی و مسؤلیت اجتماعی درمورد تشکل های مردمی اظهار داشت: تعداد سمن های محیط زیستی به صورت اسمی ۱۰۴۷ گروه است. ۶۶۱ عدد از آنها مجوز رسمی دارند و ۶۰ تشکل به صورت ملی فعالیت می کند. نورالله مرادی اشاره کرد: در بحث آموزش به محیط بانان، کرونا سبب شد آموزشگاه ها و دوره ها تعطیل شود. آموزشکده های شیراز، لرستان، مازندران و کرج اخیرا تأسیس شده است. در دوره اول پس از کرونا ۳۰۰ محیط بان نام نویسی شدند. این تعداد کسانی هستند که حداکثر سه سال از سابقه استخدام آنها گذشته است. در گام نخست ۸۰ نفر از آنها آموزش داده شدند. برای این دوره های آموزشی که حدوداً ۱۲۰ ساعت بود، ۲۳ استاد دعوت شد.

منبع: