تدوین دستورالعمل های جدید قانون مالیات سبز

به گزارش باغ من، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اعلان اینکه دستورالعمل های قانون مالیات سبز دیگر همچون گذشته نیست که همه یک درصد عوارض پرداخت کنند، اظهار داشت: صنایع و واحدهای معدنی با توجه میزان آلودگی که به محیط وارد می کنند با سه نرخ نیم، یک و ۱.۵ درصد مشمول پرداخت عوارض می شوند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، هلنا کعبی در نشست معاونت محیط زیست انسانی که امروز در اداره کل محیط زیست استان تهران برگزار شد، درباره ی شیوه فعالیت دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اظهار نمود: در دفتر ما داده های مورد نیاز را برای دفاتر تخصصی دیگر تهیه می کنند تا بتوانند تحلیلی از وضع موجود داشته باشند و سیاستگذاری های خودرا برمبنای این داده ها انجام دهند.

وی افزود: کار دفتر پایش فراگیر بر خلاف دیگر قسمت های سازمان حفاظت محیط زیست که نقش نظارتی دارند، بیشتر اجرایی می باشد یعنی فرایندی است که همکاران ما یا باید تجهیزاتی را نصب کنند و یا به همراه داشته باشند و نمونه برداری هایی انجام و داده هایی استخراج کنند تا در نهایت گزارش آن ارائه شود.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: تحریم ها بر مجموعه پایش خیلی اثرگذار بوده و افزایش نرخها در پروسه کاری ما و در تهیه داده ها بسیار اثرگذار بوده است. بنابراین یکی از مجموعه های سازمان هستیم که به شدت پیگیر هستیم تا بتوانیم بوسیله شرکت های دانش بنیان تجهیزات ایران ساختی را که در زمینه پایش تولید می شود صحت سنجی و در فرایندهای کاری از آنها استفاده نماییم.

وی اضافه کرد: پایش های ما در دو حوزه منابع نشر و منابع زیستی صورت می گیرد که منابع زیستی همان آب، هوا و خاکی است که به عنوان محیط زیست اطراف مشاهده می نماییم و منابع نشر هم واحدهای صنعتی، معدنی، خدماتی و تولیدی تلقی می شوند. آنها خروجی هایی دارند که می توانند بر منابع زیستی اثرگذار باشند.

کعبی افزود: در زمینه منابع زیستی ما ایستگاه های پایش کیفیت هوا را داریم و حدود ۲۴۰ ایستگاه پایش هوا متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست و حدود ۵۰ ایستگاه مربوط به شهرداری ها یا مناطق ویژه است و داده ها را در اختیار ما قرار می دهند. ایستگاه های کیفیت هوای ما بین ۳ تا ۱۰ سال عمر دارند که بیشتر ایستگاه های ما طول عمر خودرا طی کرده اند و نیاز به جایگزینی دارند که این مساله هزینه های بسیار زیادی را برای سازمان دارد.

وی اضافه کرد: یکی از سوال های معمول در زمان وقوع آلودگی هوا در ایستگاه های ما این است که چرا داده های ایستگاه ها با هم تفاوت دارد؟ نکته قابل توجه این است که این ایستگاه ها حسگرهای متفاوتی دارند. برای بعضی ایستگاه ها جهت سنجش گازها حسگر پیش بینی شده است و برخی ذرات pm۲.۵ و برخی دیگر نیز ذرات pm ۱۰ را دریافت می کنند یعنی اگر در یک لحظه شاخص کیفیت هوا را در این سه نمونه ایستگاه بررسی کنید، اختلافات فاحشی دارد.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پایش های دیگری که در منابع زیستی داریم در زمینه منابع آب های سطحی، زیرزمینی و خاک است. ما در حدود ۱۵۶ رودخانه در کشور داریم که حدود ۷۵۰ ایستگاه پایش روی آنها داریم که بطور معمول فعالیت و از رودخانه ها بصورت فصلی نمونه برداری می کنند همین طور ۱۵۰هزار واحد خدماتی، معدنی، صنعتی در کشور وجود دارد که ما از لابراتوار معتمد کمک گرفتیم که در پایش این ها ما را همراهی کنند. یک سری قوانین و زیرساخت برای آن مشخص کردیم که الان درحال اجراست.

وی تصریح کرد: از ۱۵۰هزار واحد موجود حدود ۲۲ هزار واحد تاثیرگذارتر و واحدهای بزرگتری هستند که خروجی دودکش و فلر و فاضلاب های آنها محیط را بیشتر می تواند تحت تاثیر قرار دهد. بطور متوسط درطول سال یک دفعه می توانیم خروجی آنها را پایش و داده های آنها را رصد نماییم.

کعبی افزود: در ارتباط با تجهیزات بی خطرناک بیمارستانی یکی از کارهایی که می توان انجام داد، پایش است که آیا عملکرد آنها درست است یا خیر؟ حدود ۱۰۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی داریم که تجهیزات کنترل آلودگی دارد و بصورت ماهانه آنها را پایش می نماییم.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از پایش هایی که انجام می دهیم، پایش سوخت است. پایش سوخت وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیست. ما منابع نشر را پایش می نماییم. سوخت محصولی است که در کشور از آن استفاده می شود ولی به علت این که بر کیفیت هوای شهرهای مختلف کشور اثرگذار است ما بصورت تصادفی ایستگاه هایی را از بین جایگاه های سوخت انتخاب و پایش می نماییم. بررسی ها نشان داده است بیش از ۸۰ درصد پارامترهای بنزن، آروماتیک و گوگرد بنزین از کیفیت مطلوبی برخوردار می باشند اما نفت گاز یا سوختی که در خودرو های سنگین از آنها استفاده می شود زیر ۴۰ درصد با استانداردها تطابق دارد.
هر واحد صنعتی نسبت به میزان ایجاد آلودگی باید مالیات بپردازد
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست درباره ی مالیات سبز توضیح داد: مالیات سبز یکی از فعالیتهایی است که برای الزام واحدهای صنعتی به کاهش آلودگی تعریف شده است تا هر واحدی که ایجاد آلودگی می کند، عوارضی را پرداخت کند که الزام به تسریع در رفع آلودگی الزام داشته باشد.

وی افزود: در موضوع عوارض سبز بررسی آلودگی ها و تهیه لیست و ارائه آن لیست به سازمان امور مالیاتی با سازمان محیط زیست است و با عنایت به تغییر قانون در سال ۱۴۰۰ دستورالعمل های قانون جدید تدوین شده است. در قانون جدید همچون گذشته نیست که همه یک درصد عوارض دهند و بر طبق شدت آلودگی یا آلودگی که به محیط تخلیه می کنند این ها را با سه نرخ نیم، یک و ۱.۵ درصد مشمول پرداخت عوارض می کنند که این دستورالعمل هم تهیه شده درکمیسیون دولت بررسی می شود که پس از ابلاغ فرایندهای عوارض آلودگی را هم بر طبق این سه نرخ از صنایع و واحدهای معدنی و خدماتی دریافت می کنند.

کعبی در آخر درباره ی محل هزینه این مالیات و عوارض اظهار داشت: این هزینه به خزانه دولت واریز و به شهرداری ها ودهیاری های کشور منتقل شود تا برای منطقه ای هزینه کنند که بتواند لطمه ناشی از آلودگی را پوشش دهد.

منبع: