سرپرست معاونت محیط زیست دریایی عنوان کرد تالاب انزلی نیازمند دیپلماسی آب

به گزارش باغ من، از گیلان سرپرست معاونت محیط زیست دریایی اظهار داشت: سالانه ۳۸۰ هزار مترمکعب فاضلاب از شهرهای مجاور وارد تالاب می شود و ۸۰۰ هزار مترمکعب رسوب به علت عدم آبخیزداری اتفاق می افتد؛ همینطور ورود کودها و سموم کشاورزی را به تالاب داریم.
مجتبی ذوالجودی امروز در جلسه کارگروه مدیریت و احیای تالاب انزلی که در حاشیه این تالاب برگزار شد اظهار نمود: تالاب انزلی یکی از بهترین اکوسیستم های کشور است که متاسفانه با فعالیتهای انسانی در لیست مونترو(تالاب های در معرض خطر) قرار گرفته است.
وی ضمن اشاره به چالش های مختلفی که تالاب بین المللی انزلی با آن مواجه می باشد، اضافه کرد: یکی از این چالش ها کاهش تراز آب دریای خزر است که به کشور ما و روسیه و کشورهای شمالی بازمی گردد.
سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه نیازمند دیپلماسی آب قوی هستیم، خاطرنشان کرد: سالانه ۳۸۰ هزار مترمکعب فاضلاب از شهرهای مجاور وارد تالاب می شود و ۸۰۰ هزار مترمکعب رسوب به علت عدم آبخیزداری اتفاق می افتد؛ همینطور ورود کودها و سموم کشاورزی را به تالاب داریم.
ذوالجودی ضمن اشاره به چالش حق آبه تالاب، اظهار داشت: مصوبه احیای تالاب انزلی در برنامه هفت ساله سازمان حفاظت محیط زیست شامل ۱۷ پروژه است که باید اجرایی شود.
وی ضمن اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه های مذکور در حوزه احیای تالاب انزلی، اظهار داشت: تکالیف و اعتبارات کلیه دستگاه بخصوص در حوزه آبخیزداری که در حوضه تالاب با چالش جدی مواجه هستیم هم مشخص شده است.
سرپرست معاونت محیط زیست دریایی همینطور بر ضرورت تکمیل پروژه جمع آوری فاضلاب های سه شهر رشت، صومعه سرا و فومن هم تصریح کرد.

منبع: