کووید راهکار مقابله با آلودگی هواست؟

به گزارش باغ من، خراسان رضوی تهدیدی جهانی به وجود آمده و فرار تقریبا غیر ممکن است. در هوای داخل و خارج از خانه کمین و به تمام اندام های بدن نفوذ می کند. این تهدید کار قلب و ریه های ما را ضعیف و افراد بیشتری را مجبور می کند که فقط برای نفس کشیدن به دستگاههای استنشاقی تکیه کنند و کار سیستم های مراقبت های بهداشتی ملی را که قبلاً بیش از اندازه تحت فشار قرار گرفته بودند را سنگین خواهد نمود.
به نقل از ویفروم، به نظر می آید آلودگی هوا یک بیماری قابل انتقال حتی گسترده تر باشد و حدود ۹۹ درصد از ما در سرتاسر جهان هر روز آلودگی را تنفس می نماییم.
همان گونه که شعار مراقبت های بهداشتی می گوید که «پیشگیری بهتر از درمان است» مزایای هوای پاک تر فراتر از سلامت شخصی ما، به سلامت عمومی، محیطی و اقتصادی وابسته است و مانند واکنش جهانی به همه گیری کووید- ۱۹، آلودگی هوا به رهبری سیاسی سریع و هماهنگ فرامرزی نیاز دارد.
هوای آلوده همه جا را فرا گرفته است؛ این آلودگی از اجاق های پخت، وسایل نقلیه دیزلی و بنزینی، نیروگاه های زغال سنگ، آتشسوزی های جنگلی، سوزاندن زباله ها و موارد دیگر آزاد می شود.
آلودگی هوا ارتباط نزدیکی با بیماری های ریوی و قلبی، سرطان و آسم دارد اما می تواند بر زوال عقل، افسردگی، رشد مغز، زایمان زودرس، سقط جنین و ناباروری هم تاثیر بگذارد و سبب مرگ ۷میلیون نفر در سال و کاهش بیشتر از دو سال از میانگین طول عمر می شود.
طبق گزارش بانک جهانی، خسارات بهداشتی در رابطه با آلودگی ذرات آلاینده در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۸.۱ تریلیون دلار بوده که ۶.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است.
کشورهای با درآمد پایین و متوسط بیشترین بار ناشی از هوای آلوده را متحمل می شوند و ۹۱ درصد از مرگ ومیرهای زودرس در ارتباط با آلاینده های هوای بیرون است. این کشورها بیشتر به وسایل نقلیه قدیمی، ناکارآمد، با سوخت فسیلی و منابع انرژی، با انتخابهای جایگزین کمتری متکی هستند.
کووید-۱۹ توانایی درونی بشریت برای حفاظت از سلامت صدمه پذیرترین افراد را ثابت کرده است و الان باید همین کار را در مورد آلودگی هوا انجام دهیم.