سرپرست مرکز ملی هوای سازمان محیط زیست عنوان کرد تهران درمعرض پدیده بیابان زایی

به گزارش باغ من، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: کاهش آلودگی هوا در اولویت هیچ کس نیست بدین سبب نمی توان انتظار هوای بهتری داشت حتی اگر سوخت و خودرو ها در کشور استاندارد شود اما باز هم وضعیت هوا بطور کامل بهتر نمی گردد چونکه ۹۴ درصد تولید انرژی کشور در موتورخانه های منازل، کارخانه ها و… برپایه سوخت های فسیلی است.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا داریوش گل علیزاده در نهمین نشست کمیته تخصصی محیط زیست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که با هدف انتقال تجربیات، هماهنگی و مشارکت در مسائل محیط زیستی امروز در شهرداری تهران برگزار شد، درباره ی معضل آلودگی هوا اظهار داشت: باتوجه به بارگذاری زیاد جمعیت و فعالیت آنها در کلانشهرها، میزان سرویس دهی به این افراد موجب از دست رفتن منابع می شود.

وی افزود: بایدها و نبایدهایی درحوزه محیط زیست وجود دارد. در حوزه بایدها می توان به تکالیف در قوانین مدیریت پسماند، هوای پاک و صیانت از خاک اشاره نمود. در حوزه نبایدها – نیز که بیش از بایدها دارای اهمیت است – می توان به طرح، پروژه و مصوبه های مغایر با سیاست های کاهش آلودگی هوا اشاره نمود. خودر محور بودن کشور موجب می شود که وضعیت همیشه همین گونه باقی بماند.

گل علیزاده اشاره کرد: مسئله و راه حل مشخص اما اجرا کردن آن گرفتار مشکل است. شعارها دراین زمینه باید به تغییر رفتار مسئولان و مردم منجر شود تا وضعیت پیچیده تر از این نشود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست آموزش را بسیار دارای اهمیت دانست و توضیح داد: آموزش بسیار موضوع مهمی است و نباید انتهای خط باشد بلکه باید ابتدا آموزش صورت بگیرد. محیط زیست تنها مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست نیست بلکه به همه شهروندان ارتباط دارد.

وی با اشاره به موضوع نوسازی کلانشهرها اضافه کرد: در صورت نوسازی کلانشهرها دیگر نباید خودرو های دیزلی در شهرها وجود داشته باشند. خودرو های فرسوده باید جمع آوری شوند. به عنوان مثال از ۱۰۰۰ اتوبوس موجود باید تنها ۵۰۰ اتوبوس باقی بماند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به این که تولید موتورهای کابراتوری ممنوع شده است اما هنوز با بهره گیری از آنها آلودگی بسیاری تولید می شود، اظهار داشت: در تهران منابع انتشار آلودگی بسیار بالاست، به همین علت استفاده از هر خودروی استاندارد و جدیدی سبب تشدید آلودگی می شود این در حالیست که هدف ما به حداقل رساندن آلودگی هوا است.

گل علیزاده با اشاره به تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک اظهارکرد: بر طبق این تبصره آلودگی صنعتی و جلوگیری از ورود به مرحله بحران باید صورت بگیرد و محدودیت هایی اعمال شود.

به گفته وی ستاد ملی مقابله با پدیده گردو غبار در مواقع بحران و اضطرار ناشی از مواجه شدن با گرد و غبار اقدامات لازم را انجام می دهد.

گل علیزاده همین طور تهران را در معرض پدیده بیابان زایی دانست.

وی به راهکاری کلیدی اشاره نمود و اظهار داشت: بهترین راه حل مدیریت یکپارچه شهری است.

گل علیزاده به توضیحی درباره ی قانون هوای پاک پرداخت و اظهار داشت: این قانون ۳۳ ماده دارد. برای ۱۷۶ تکلیف دستگاه احصا شده است. در ۱۰ سازمان اصلی و همین طور با ۲۳ دستگاه همکاری دارد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به این که یکی از دغدغه های اصلی مصرف مازوت در کلانشهرها بود که اهتمام در مدیریت آن داشتیم، توضیح داد: وزارت نیرو در بحث نیروگاه های بخاری، تامین حق ئابه تالاب و توسعه نیروگاه تجدید پذیر اقداماتی انجام داده است. برای کاهش آلودگی هوا در کشور باید به سمت استفاده از نیروگاه های با انرژی تجدیدپذیر برویم.

وی با اشاره به موضوع مدیریت پسماند اظهار داشت: سلیقه مردم به سمت افزایش زباله رفته است در صورتیکه باید ابزار قانونی و تشویقی برای کاهش تولید پسماند وجود داشته باشد. در غیر این صورت منابع مان را از دست می دهیم.

گل علیزاده افزود: طبق گزارش وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ در ۲۷ شهر آلوده کشور با ۳۵ میلیون جمعیت، حدود ۲۱ هزار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق ۲.۵ میکرون در بزرگسالان گزارش شد که ۱۱.۳ میلیارد دلار هزینه به کشور وارد کرده است. همین طور در تهران ۶۰۰۰ نفر جان خودرا به این دلیل از دست داده اند.

وی اشاره کرد: زندگی در کلانشهرها پنج سال از عمر هر فرد را باتوجه به چنین آلودگی هایی کم می کند باید ضمن توجه به امروز، برای آینده نیز راهکاری بیندیشیم که منجر به تشدید آلودگی نشود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست همین طور به مسائل محیط زیستی مانند فرونشست زمین و بحران آب اشاره و اظهار داشت: این مسائل بسیار جدی هستند حتی در سال ۹۸ جلسه ای برای چاره اندیشی نسبت به بحران آب انجام شد اما با بارندگی هایی که صورت گرفت کمی نگرانی ها برطرف شد. بطور کلی ما با هر تغییر اقلیم و بارش برف و باران مشکلات زیادی داریم همین طور در پروسه یخ زدایی در فصل زمستان که با بهره گیری از محلول شن و نمک صورت می گیرد، موجب لطمه به محیط زیست می شویم.

به گفته گل علیزاده شدت مصرف انرژی در ایران سه برابر دیگر نقاط جهان است.