کاربرد انواع روغن و گریس صنعتی

روغن صنعتی دارای طیف وسیعی از روغن‌ها و روانکارها با کاربرد صنعتی هستنــد. یکی از تقسیـــم بندی آن‌ها بر اساس میزان گرانروی می‌باشد.

کاربرد انواع روغن و گریس صنعتی

روغن صنعتی دارای طیف وسیعی از روغن‌ها و روانکارها با کاربرد صنعتی هستنــد. یکی از تقسیـــم بندی آن‌ها بر اساس میزان گرانروی می‌باشد. روغن‌های صنعتی که برای روانکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند با توجه با کاربردشان در روانکاری در صنایع سبک یا سنگین، با یک غلظت مشخص ویسکوزیته مورد استفاده قرار می‌گیرند .

روانکار ها و یا به اصطلاح روغن صنعتی ماده ای سیال هستند که اصولا جهت کم شدن اصطکاک میان سطوح در تماس متقابل به کار برده می شود که در گرمای به وجود آمده زمان حرکت سطوح را کم می کند. همین طور امکان انتقال نیرو، حمل خارجی یا گرم کردن یا خنک کردن قطعات را دارا باشد.

روغن‌های صنعتی که با نام روغن‌های سبک و سنگین شناخته می شوند . روغن صنعتی سبک دارای با ویسکوزیته ۵ الی ۱۰ سانتی استوک هستند و در صنایع سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک سانتی استوک  برابر یک میلیمتر مربع بر ثانیه است، برای مثال آب در دمای ۲۰ درجه سانتـــی گراد دارای ویسکوزیته یک سانتی استوک می‌باشد. روغن صنعتی با ویسکوزیته بالاتر دارای غلظت بالاتر می باشد. مشاوره در فروش روغن صنعتی و مصرف روانکار از امور تخصصی می باشد .

 

انواع روغن صنعتی

روغن هیدرولیک

 روغن های با شاخص گرانروی بالا و یا روغن هیدرولیک بدون روی

روغن های گردشی

روغن برای به کارگیری در ماشین های صنعتی شامل سیستم های گردشی و هیدرولیکی

روغن های دنده

روغن های معدنی و سنتتیک

روغن های پمپ وکیوم

روغن های آب صابون و روغن های کشش

روغن های عملیات حرارتی

روغن محافظ

روغن کوئینچینگ قطعات فولادی و آلیاژهای گوناگون

روغن های کمپرسور هوا

روغن کمپرسورهای روتاری اسکروو

روغن کمپرسورهای گاز

روغن های کمپرسورهای سرمایشی

 روغن سرد خانه ها و سیستم های تهویه

 روغن پمپ های دیفیوژن با پایه سیلیکون برای مصرف در صنایع اتمی و اتاق های خلا

روغن های ترانس

روغن عایق الکتریکی

روغن های انتقال حرارت معدنی و سنتتیک

روغن سیستم های انتقال حرارت بسته و غیر مستقیم تا دمای ۳۶۰ درجه سانتیگراد

روغن های امولسیون شونده

روغن های توربین

روغن توربین های بخاری

روغن توربین گازی

روغن های مخصوص ماشین ابزار

روغن های برش

روغن مته کاری

روغن تراشکاری

روغن خوراکی

ویژه صنایع غذایی و داروسازی برای مصرف در دستگاه هایی که در نزدیکی مواد خوراکی فعالیت دارند

روغن زنجیر

 

 

شرکت والوالین

شرکت والوالین قبلا بخشی از شرکت Ashland آمریکایی بود که این فعالیت قسمت والوالین را در سال ۲۰۱۷ میلادی جدا کرد تا والوالین به عنوان یک شرکت مستقل تولید کننده روغن موتور در جهان شناخته شود . تولیدات والوالین را روغن موتور، روغن دنده، گریس و ضد یخ برای مصارف خودرویی تشکیل میدهد. شرکت والوالین به وسیله جان الیس (Dr. John Ellis) تاسیس شد. او در سال ۱۸۶۶ میلادی روانکار بر پایه نفت را تولید و محصولات خود را در سال ۱۸۷۳ در ایالت نیویورک آمریکا عرضه کرد. امروزه شرکت والوالین یکی از بزرگترین تولیدکننده روغن و محصولات روانکاری خودرو می باشد. روغن والوالین در بیش از ۱۰۰ کشور جهان مصرف می شود.

 

شرکت Molykote

Molykote شرکت چند ملیتی که مرکز آن در ایالت میشیگان ایالات متحده آمریکا است. Dow Corning در سال ۱۹۴۳ با هدف اکتشاف و توسعه در در تکنولوژی بر پایه سیلیکون تاسیس گشت. تخصص این شرکت تکنولوژی بر پایه سیلیکون است و بیش از ۷۰۰۰ نوع محصول و خدمات مختلف را از طریق دو شرکت Dow Corning و XIAMETER پوشش می دهد. بخشی از محصولات این شرکت را روانسازها تشکیل می دهند که عمده آنها با نام تجاری مولیکوت (Molykote) عرضه می شوند. گریس molykote  یکی از گریس های با کیفیت و پر مصرف می باشد .

 

شرکت اکسان موبیل

 شرکت اکسان موبیل یک شرکت آمریکایی است که در سال ۱۹۱۱ میلادی افتتاح شده ولی در سال ۱۹۲۰ به ثبت رسیده است . و در بورس آمریکا قابل معامله می باشد. اکسان موبیل یک کمپانی نفتی بزرگ در کشور آمریکاست که در حوزه تولید انرژی و روانکار فعال می باشد. امروزه روغن موبیل از با کیفیت ترین روغن های تولیدی در جهان می باشد. موبیل بعد از به ثبت رسیدن در سال ۱۹۹۹ شرکت اکسان سهام این شرکت را خریداری کرد و هر دو شرکت با یکدیگر ادغام شدند و هم اکنون هر دو شرکت با نام تجاری اکسان موبیل مشغول به فعالیت در حوزه انرژی می باشند . روغن mobil  در انواع روغن های صنعتی و روغن های موتوری تولید و عرضه می گردد .