رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور: اعتبارات کافی برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شده است

به گزارش باغ من، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار داشت: اعتبارات کافی برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شده و این مساله جزو اولویت های دولت سیزدهم است.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، علی سلاجقه عصر سه شنبه در جلسه مشترک اتاق تجاری تبریز با معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در تبریز اظهار داشت: اتاق تبریز از قسمت های اصیل بخش خصوصی کشور است، تبریز باتوجه به دیرینه و جایگاه خود در اتفاقات اخیر نشان داد که لنگر کشور، نظام و انقلاب است و از استان هایی که است شعور بالایی دارد و با وجود تبلیغات سو دشمن همچنان جایگاه خودرا حفظ نموده است.
وی افزود: در خام فروشی ها باید دقت کرد که جایگاه ما کجاست، در بحث مجوزها، مجوز از سازمان محیط زیست گرفته شده و تعهدات امضا می شود اما بعد از آن هیچ تعهدی در کشور صورت نمی گیرد.
وی اضافه کرد: گون یک بوته است که در قانون جمهوری اسلامی جزو گونه های ممنوع القطع می باشد، محیط زیست ما محیط زیست تعاملی است و جزو حقوق عامه است و همه به آن اعتقاد داریم.
وی اضافه کرد: باید دقت کرد که در بخش صنعت، معدن و بهره برداری چه مقدار سرمایه گزاری نموده ایم!؟ کدام خسارت ما جبران شده و کدام صنعت جبران مافات کرده است؟
وی افزود: یه پتروشیمی و پالایشگاه مجوز داده شد اما وقتی می گوئیم منطقه را آلوده می کنید، فیلتراسیون انجام دهید، انجام نمی دهند، مجوز را از ما گرفته اما به تعهدات خود عمل نمی نماید.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اشاره کرد: دولت اعتقاد دارد با تمام قوا کنار بخش خصوصی است اما شروطی دارد و محیط زیست نیز از شروط آنست، باید گره ها حل شود چونکه ریاست جمهوری هم اعتقاد دارد باید بصورت قانونی گره های ذهنی مردم را حل نماییم.
وی اظهار داشت: تا جایی که قوانین اجازه دهد، تبعیض نباید باشد و از منابع باید به خوبی استفاده شود، حتما فرآیندها را تسریع می نماییم اما به شرط این که تعهدات محیط زیستی که در اوایل چشم میگویید، قانونی شوند.
وی افزود: در بحث پسماند بهترین دستورالعمل ها داده می شود، عوارض آلایندگی برای این است که آن آلایندگی را از بین ببریم اما در شهرداری و دهیاری هزینه شده و خرج پسماند و محیط زیست نمی گردد.
سلاجقه اظهار داشت: توسعه کشور باید توسعه پایدار باشد و منابع ارزش افزوده داشته باشند؛ باید این میدان را مدیریت نماییم.
وی افزود: دریاچه ارومیه را چه کسی به این روز رسانده است؟ اگر رقم تغییر کابری آنرا بررسی کنید، می بینید که مردم شریف استانها پای تمام اقدامات نظام هستند و تاوان مدیران را می دهند.
وی افزود: دریاچه ارومیه جزو بزرگترین دریاچه های دنیا است و در معیشت مردم هم تأثیر دارد، ستاد ملی احیا شکل گرفت و اعتبارات هم بالایی هزینه شد و کاری به خوب یا بد بودن آن ندارم؛ مردم ایران همه نسبت به دریاچه ارومیه حساسیت دارند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور متذکر شد: قرار بود در ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ ریاست جمهوری سد کانی سیب را افتتاح کند اما به نتیجه رسیدیم که تونل باید تعمیر شود که اگر تعمیر نمی شد تمام هزینه ها از بین می رفت.
وی همین طور بیان کرد: تصفیه خانه ها به ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که دولت در سال ۱۴۰۱ آنرا تامین می کند و وزیر نیرو هم قول دادند تا از این پروژه حمایت کنند.
وی اضافه کرد: از وزیر نیرو پرسیدیم چرا حقابه را رعایت نمی کنید با شماره نامه ها بازی نکنید و ریاست جمهوری هم به این مساله تاکید نمودند چونکه این دولت بدنبال روش های عملیاتی است.
سلاجقه اظهار داشت: فاز دوم طرح دریاچه ارومیه نرم افزاری است اما آب فاضلاب، آب منطقه ای و جهاد کشاورزی استانهای آذربایجان شرقی و غربی باید پای کار باشند، این پروژه سرمایه ملی کشور است و اعتبارات کافی اختصاص داده شده است.
وی افزود: نقشه ارزش گذاری اقتصادی شش استان کشور آماده شده که در آبان ماه رونمایی می شود، خاک منبع بزرگی است و ارزش بالایی دارد و تنوع زیستی خاک را نباید از بین برد و مبنای مجوزات ما ارزش گذاری اقتصادیست.
وی اشاره کرد: باید دست به دست هم دهیم و برای حفظ کشور قدم برداریم تا محیط زیست کشور ارتقا یابد، تبریز هم مانند شهرهای دیگر کشور در خطر است، در بحث توسعه در کنار شما هستیم و اهتمام می نماییم تا فرایندها را تسهیل نماییم.

منبع: