رئیس اداره احیای تالاب های استان عنوان کرد آغاز ورود پرندگان مهاجر به خوزستان از نیمه آبان

باغ من: به گزارش باغ من، خوزستان رئیس اداره احیای تالاب های اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه سال قبل بیشترین تعداد و تنوع پرندگان مهاجر در تالاب هورالعظیم بوده است، اظهار داشت: میزان مهاجرت پرندگان به تالاب های خوزستان به وضعیت بارندگی بستگی دارد.

موسی مدحجی در گفتگو با ایسنا، در مورد زمان آغاز مهاجرت پرندگان به تالاب های خوزستان اظهار نمود: هم اکنون تنها مهاجرت پرنده “خوتکای ابروسفید” که گونه تابستان گذران در تالاب ها است به تالاب های خوزستان شروع شده و جمعیت زیادی از این گونه به سمت تالاب های استان آمده است.

وی ضمن اشاره به گرمای هوا با وجود قرار گرفتن در انتها مهرماه و تأثیر این شرایط در مهاجرت پرندگان به خوزستان، اضافه کرد: پرندگان از سه کریدور سیبری، اروپای شرقی و آفریقا وارد کشور می شوند و بر مبنای درجه هوا به مناطق مختلف می روند بگونه ای که حالا پرندگانی که از سمت سیبری یا اروپای شرقی مهاجرت کرده اند، در نیمه شمالی استان خوزستان مستقر شده اند.

رئیس اداره احیای تالاب های اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار داشت: برخی گونه ها مانند فلامینگو به صورت ویژه مهاجرت به تالاب های خوزستان را ترجیح می دهند و بیشتر گونه های آفریقایی در خوزستان مستقر می شوند و جوجه آوری می کنند.

مدحجی بیان نمود: فعلاً به علت گرمای هوا مهاجرت پرندگان به خوزستان آغاز نشده و معمولاً نیمه آبان ماه به سمت خوزستان می آیند.

وی اظهار داشت: سال قبل بیشترین تعداد و تنوع پرندگان مهاجر در تالاب هورالعظیم بوده است. عوامل مختلفی همچون وفور غذا، امنیت و کنترل شکار و صید باعث شد که این شرایط در تالاب هورالعظیم رخ دهد. البته باید توجه گردد که پرندگان در یک جا نمی مانند و امکان دارد در زمان سرشماری، به جای دیگری رفته باشند.

رئیس اداره احیای تالاب های اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار داشت: میزان مهاجرت پرندگان به تالاب های خوزستان به وضعیت بارندگی بستگی دارد. البته با عنایت به خشکی بخش عراقی تالاب هورالعظیم حتی در صورتیکه بارندگی رخ ندهد، همه پرندگان این بخش هم به سمت بخش ایرانی تالاب می آیند.