۵۰۰۰ پرنده مهاجر وارد تالاب شدند؛ میقان به روی پرندگان مهاجر آغوش گشود

باغ من: تالاب میقان این روزها به روی پرندگان مهاجر آغوش خودرا گشوده است تا بیش از پنج هزار پرنده پاییز گذرانی خودرا در مرکز ایران شروع کنند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان ها: هر سال با شروع پاییز برخی از پرندگان مهاجر از مناطق سیبری به سمت تالاب های کشورمان حرکت می کنند و تالاب میقان نیز به عنوان یکی از زیستگاه های پرندگان مهاجر میزبان این قبیل پرندگان است.
در فصل پاییز مشاهده تالاب میقان با پرندگان مهاجر زیبایی خاصی را به منطقه می بخشد بطوریکه عکاسان و مسافران بسیاری را به سمت این نقطه می کشاند.

تالاب میقان در راه کریدورهای پرندگان مهاجر قرار دارد و هر سال پذیرای انواع مرغان مهاجر همچون درنای زیبای خاکستری، کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز است. برخی از این پرندگان زمستان خودرا در تالاب میقان اراک می گذرانند و تعدادی به مناطق گرم تر سفر می کنند.
تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک در زمره ۲۲ تالاب بین المللی کشور قرار دارد و یکی از ۱۰۵ منطقه مهاجرت پرندگان مهاجر در دنیا است.
مهدی مصطفوی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این رابطه اظهار داشت: کوچ پرندگان مهاجر از نیمه دوم شهریورماه هر سال شروع می شود و تا ابتدای دیماه ادامه دارد که البته زمان کوچ بستگی به زمان بروز سرما دارد.
وی بیان کرد: تالاب میقان در مناطق مرکزی کشور، تنها تالاب دارای آب در فصل پاییز بوده و دارای قابلیت میزبانی پرندگان مهاجر است.
میزبانی تالاب میقان از ۵۰۰۰ پرنده مهاجر
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: هم اکنون حدود ۵ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر همچون انواع مرغابی، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی، آنغوت، خوتکا، تنجه و غازهای وحشی … تالاب میقان را به عنوان مقصد خود در مرکز ایران انتخاب نموده اند.

مصطفوی افزود: این زیستگاه مهم پرندگان مهاجران در فصل های پاییز و زمستان از ۵۳ گونه پرنده مهاجر میزبانی می کند.
وی اضافه کرد: تالاب میقان اراک در زمستان سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان روبرو بوده است و هر ساله اهتمام می شود قبل از وقوع بیماری و با در نظر گرفتن احتمالات آمادگی لازم را برای مواجهه با بیماری داشته باشیم.
پایش تالاب در حوزه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اشاره کرد: هم اکنون تلاش شده است که طبق سالهای قبل تجهیزات انفرادی و سایر تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تهیه شود.

وی تصریح کرد: همین طور از شهریورماه که احتمال ورود پرندگان مهاجر به تالاب وجود دارد، پایش ها از منطقه بیشتر شده است و باتوجه به احتمال وقوع بیماری، این پایش ها در فاصله زمانی کوتاهتری انجام می گیرد.
اعتبار خرید «خودروی تالاب رو» اختصاص نیافت
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی درباب خرید «خودروی تالاب رو» که در مسافرت رییس سازمان محیط زیست قول داده شد، اظهار داشت: تالاب میقان اراک باتلاقی است و ۱۲.۵ هزار هکتار وسعت عرصه آبی آنست.
وی افزود: مسلماً در زمان وقوع بیماری، پایش این سطح به شکل پیاده نا ممکن و بسیار دشوار است، بنا بر این وجود خودروی تالابی اهمیت بالایی دارد که هنوز اعتباری بابت خرید آن اختصاص نیافته است.

منبع: