اکبری عنوان کرد؛ احتمال بازگشت پلنگ ها به جاجرود

به گزارش باغ من، معاون محیط زیست طبیعی اظهار داشت: اصل حفاظت که نگه داشت ذخایر ژنی این مناطق بوده محقق شده ولی مشکلات خاصی که در حوزه تعارضات هم وجود دارد باید به شکل ویژه ای بررسی شود.

به گزارش باغ من به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، حسن اکبری در بازدید از بخش هایی از مجموعه حفاظتی جاجرود، ضمن اشاره به این که به رغم همه تنگناهایی که به واسطه برخی تعارضات وجود دارد، وضعیت حیات وحش در این منطقه مناسب می باشد، عنوان کرد: تراکم قوچ و میش واقعاً در کشور استثنایی است و بخش عمده ای از ذخایر ژنی این گونه پرارزش را ما باید در استان تهران و در این منطقه شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت آب منطقه به واسطه وجود چشمه ها خوشبختانه هم اکنون مطلوب است، اضافه کرد: به لحاظ رویشی هم منطقه از ظرفیت بالایی برخوردار می باشد اما متاسفانه خشکسالی سال جاری بر پوشش گیاهی مناطق تأثیر گذار بوده و اندک نگرانی برای تغذیه حیات وحش درزمستان پیش رو وجود دارد.

اکبری افزود: با عنایت به این که این منطقه قدمت زیادی دارد و از با سابقه ترین مناطق حفاظت شده کشور است، پاسگاه های محیط بانی منطقه نیازمند توجه بیشتری بوده که این مورد در دستورکار پیگیری ستاد سازمان و استان تهران بمنظور برخورداری از شرایط پاسگاه ها برازنده منطقه، قرار دارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، در حاشیه این بازدید تصریح کرد: ما باید بتوانیم ظرف دو سال آینده کل شبکه بی سیم را در حوزه محیط زیست و مناطق فعال نماییم و این هم یکی ازضروریات تمام مناطق تحت مدیریت بویژه دراستان تهران است چون که به طور عمده این مناطق کوهستانی بوده و بعضاً با مشکلاتی مواجهند.
وی ضمن اشاره به این که به لحاظ حریق هم این منطقه حساس است و باید تمهیدات لازم اندیشیده شود تا صدمه کمتری به آن وارد شود، اظهار داشت: با عنایت به این که عمده رویش منطقه رویش فصلی است، زمان هایی که رویش زیاد است و با فصل گرما گرفتار خشکی می شود، می تواند احتمال حریق هم بالا باشد و در این خصوص گردشگران و طبیعت دوستان باید دقت ویژه ای داشته باشند.
اکبری با قدردانی از حفاظت شبانه روزی محیط بانان که توانسته اند در کنار بزرگترین مرکز جمعیتی کشور چنین جمعیت قابل توجهی از گونه پرارزش قوچ و میش را نگهداری کنند، خاطرنشان کرد: نکته ای که وجود دارد اینست که جمعیت قوچ و میش منطقه کنترل کننده طبیعی ندارد و این یک تهدید است که حساسیت ها و صدمه های خاص خودش را هم دارد.
وی، بروز بیماری و مشکلات دیگر حاصل از تراکم بالای جمعیتی قوچ و میش مانند کوچ حیات وحش به خارج از زیستگاه ها یا بیماری ها و دیگر مورادی که می تواند به جمعیت صدمه بزند را همچون این تهدیدات برشمرد و افزود: باید در این مورد بررسی و مطالعه لازم صورت گیرد که آیا تکمیل حلقه های زنجیره غذایی مخصوصاً به سمت طعمه خواران بزرگ امکان پذیر است یا نه، و یا از طرفی آیا شرایط منطقه طوری است که ما بتوانیم طعمه خواران بزرگی مانند پلنگ را به منطقه برگردانیم، که اگر این گونه مطالعات جواب دهد، می تواند یک اقدام پرارزش برای تکمیل زنجیره غذایی منطقه باشد و یک کنترل کننده طبیعی برای جمعیت قوچ و میش در منطقه وجود داشته باشد تا گرفتار صدمه های بعدی نشویم.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست همینطور در بازدید از منطقه حفاظت شده ورجین با تشریح این که به صورت کلی ورجین منطقه ای متفاوت از بقیه مناطق حفاظت شده است، عنوان کرد: تعارضات، ساخت و ساز، جاده و حضور انسان به صورت نقطه ای با زیستگاه های طبیعی منطقه درهم تنیده است.
وی اضافه کرد: ارتفاعات و قله های با ارتفاع بالا و برف گیر و با شیب زیاد سبب می شود با شروع فصل سرما حیات وحش به ناچار از ارتفاعات پایین آمده و درنتیجه دامنه ها، حاشیه روستاها و مزارع را به منظور زندگی انتخاب کنند و این دست و پنجه نرم کردن حیات وحش با مستثنیات و جوامع محلی و همینطورعابرین جاده های منطقه، مشکلات خاص خودش را دارد و بعضاً حفاظت را دشوار می کند و زحمت دو چندانی را روی دوش محیط بانان و مسئولین منطقه و شهرستان می گذارد.
اکبری اظهار داشت: از سوی دیگر مساله تعارضات، تصرفات و مقابله با تصرفات و زمین خواری، در واقع یکی از اشکالات و مسائل طاقت فرسایی است که در این منطقه کار محیط بانان را خیلی سخت می کند. او همینطور تصریح کرد: خوشبختانه مردم روستاهای این مناطق و ساکنین اطراف آن در رعایت حقوق حیوانات پیشگام هستند، و باآنکه تخلفاتی هم در حوزه شکار و صید وجود دارد، اما در مجموع اگر همکاری جمعی مردم در جهت حفظ حیات وحش و ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی نبود ما هیچگاه امروزه شاهد این جمعیت حیات وحش در مناطقی مانند ورجین و مجموعه حفاظتی جاجرود نبودیم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست در جمعبندی نهایی خود تصریح کرد: اساسا انتخاب مجموعه حفاظتی جاجرود که دو پارک ملی را در بر می گیرد و تداوم حفاظت آن بعنوان یک رویشگاه و یک ذخیره گاه ژنی مهم در کنار شهر تهران یک فرصت کم نظیر و استثنایی است.
اکبری در انتها اظهار داشت: شهر تهران از هر طرف توسعه پیدا کرده و چهره طبیعت کاملاً به هم خورده است، اما با این وجود می بینیم در شرق تهران این مجموعه حفاظتی وجود دارد که نقش یک تنفس گاه طبیعی را برای شهر تهران بازی می کند و توانسته ذخائر ژنی و همچنین رستنی های اطراف محدوده تهران را به شکل تقریبا طبیعی حفظ کند و این بسیار پرارزش است و اساسا می تواند برای آینده و نسل آینده هم یک میراث بسیار خوبی باشد.
علیرضا مزینانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران هم در این بازدید به تشریح آخرین وضعیت حیات وحش و شرایط حفاظتی و پاسگاه های محیط بانی این مناطق و مشکلات پیرامون آن پرداخت.
وی همینطور گزارشی از وضعیت رفع تصرفات و پرونده های در ارتباط با تخلفات بخصوص تخلفات شکار و صید در منطقه حفاظت شده ورجین ارائه نمود.

منبع: