در گزارش باغ من عنوان شد؛ علل آلودگی هوا در تبریز

به گزارش باغ من، رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز دلایل آلودگی هوا در تبریز را شرح داد و اظهار داشت: در این خصوص خودرو های فرسوده نقش ویژه ای دارند.

بهروز ساری صراف در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد علل مؤثر بر آلودگی هوا اظهار نمود: فصل سرما از نظر طبیعت اقلیم شناسی، بستر ساز افزایش غلظت آلاینده ها است و به طور عمده هم در فصل زمستان این اتفاق می افتد و جوّ سرد و خشک هوا را پایدار کرده و سیستم اتمسفری آن تازه مسؤلان را به این فکر می اندازد که مشکلات بسیاری در حوزه ی آلودگی داریم.
وی افزود: مسئولین نباید تنها در یک فصل سال به یاد ریه های مردم بیافتند، باید در کل سال به حقوق زیستی مردم توجه نمایند چونکه در یک ماه و یک فصل نمی توان کاری مؤثر و زیر بنایی انجام داد.
وی اضافه کرد: ایران، کشور قدرتمند و توانمندی است اما در هر زمینه یک سری مشکلاتی ایجاد می شود که باید با درایت و استفاده از خرد جمعی اندیشمندان آن حوزه به شکل قابل قبولی و با ایجاد خسارات و هزینه های کمتر، حل کرد.
ضرورت افزایش سرانه فضای سبز
صراف اظهار داشت: بعنوان مثال در زمینه ی آلودگی هوا تا به شکل مناسب مسأله سوخت نیروگاه ها و تمامی کارخانجات، انتقال و ارتقا تکنولوژی ساخت ماشین های تولید داخل، افزایش سرانه فضای سبز و… حل نشود، مشکل آلودگی هم اصلاً و ابداً حل نخواهد شد و باید روی توسعه ماشین های کم آلاینده برنامه داشته باشیم.
صراف تصریح کرد: سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی و اراده بر رفع آلایندگی بسیار مهم می باشد، مشکل در یک بخش نیست که فقط بر روی آن تمرکز کنیم؛ گسترش بی رویه شهر، تراکم فروشی و گسترش عمودی شهر، انهدام فضای سبز با عنایت به این که میزان فضای سبز تبریز هم چندان زیاد نیست و تخریب اکوسیستم داخل و خارجی شهر، خود از عواملی هستند که بر افزایش میزان آلودگی تأثیرگذار هستند و حل و رفع آن، بحث تدریجی است و به برنامه ریزی و زمان نیاز دارد.
وی خاطرنشان کرد: سرمایش هوا و وارونگی دما، تغییر کاربری و تبدیل فضای سبز به فضاهای مسکونی و جاده ای که شهر را ناهنجار کرده اند، محصول عدم توجه به مدیریت شهری و مهندسی آلودگی هوا است و از ریشه باید اصلاح گردد.

نیروگاه تبریز به علت استفاده از مازوت عملکرد قابل دفاعی ندارد
وی ضمن اشاره به بارش های کم امسال تصریح کرد: بارش های پاییزی سالجاری خیلی کم بوده اند البته این مشکل تنها برای ایران نیست، از نظر ذخایر آبی هم پاییز خوبی نداشتیم اما باز هم نباید همه ی آنها را به اقلیم ربط داد چون که مردم و مسؤلین باید نسبت به اقلیم سرزمین، برنامه ریزی های مناسبی عرضه کنند و متناسب با آن به افزایش جمعیت و فعالیتهای دیگر اقدام نمایند.
رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز اظهار داشت: بار بسیاری را بر شهر تحمیل کرده ایم در زمینه تولید آلاینده، نیروگاه هم به علت استفاده از سوخت مازوت عملکرد قابل دفاعی ندارد و نقش بسیار آلوده کننده ای دارد اما تنها این عامل نیست، استقرار صنایع آلاینده و فعالیتهای صنعتی غیر استاندارد هم آرام آرام جمع شده و مشکلات ما را افرایش می دهند؛ کم توجهی به مدیریت شهری، تغییر کاربری اراضی، عدم گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی مورد نیاز مردم، استفاده از اتومبیل های آلاینده و متراکم کردن فضای شهری همچون عوامل دخیل در آلودگی هوا هستند.
وی ضمن اشاره به مازوت سوزی نیروگاه تبریز متذکر شد: نیروگاه مجبور شده است تا از مازوت استفاده نماید و با عنایت به شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر جامعه باید در رفع مشکلات نیروگاه کمک کرد و با تحقیر و مجرم انگاری آن کاری درست نمی گردد.
خودروها و منابع متحرک مشکل اصلی در آلودگی هوا هستند
وی تصریح کرد: خودرو ها و منابع متحرک و در یک نگاه کلی خودرو های قدیمی که چندین سال از عمر آنها گذشته است و همچنان کار می کنند، مشکل اصلی ما هستند؛ باوجود این که خودرو های داخلی کیفیت پایینی دارند اما بازهم تولید می شوند.
صراف همینطور اظهار نمود: برنامه آمایش سرزمین مناسبی در تبریز نداریم و یا اگر هم داریم به خوبی اجرا نمی گردد، مشکلات بسیاری در شهر وجود دارد؛ بارش های پاییزی هم خیلی کم بوده اند و سبب کمبود آب سدها شده اند.
وی افزود: مبحث اول بسترسازی و توجه به نقش مدیریت شهری است که اهمیت بالایی دارد و شاید از ابتدا درست نبوده یا به تدریج ضعف هایی پیدا کرده است، در جهت گسترش هر نوع برنامه و فعالیتی باید ملزومات اساسی آن ساخته و پرداخته شود و اگر به آنها بها ندهیم مشکلات عدیده ای روبه رو می شویم.
وی در انتها تصریح کرد: اگر بخواهیم توسعه بیابیم باید در هر موضوعی اراده سیاسی، برنامه ریزی و سرمایه گذاری داشته باشیم و با استفاده از مشارکت عمومی و فرهنگ سازی پیش رویم.

منبع: