وضعیت سخت مرجان ها، راه چاره چیست؟

به گزارش باغ من، مدیرکل دفتر محافظت از زیست بوم ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن توضیح در رابطه با اهمیت اکوسیستم های مرجانی اظهار داشت: این اکوسیستم ها حالا به دلیل دمای بالای آب در سخت ترین شرایط خود هستند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، صخره های مرجانی در وضعیت بحرانی قرار دارند. در سرتاسر جهان، مرجان ها به علت افزایش دمای دریا که پیامد تغییرات اقلیمی است درحال از بین رفتن هستند. هر چند در آب های شبه جزیره عربستان مرجان های مقاوم در مقابل گرما وجود دارند.

مرجان ها نه تنها زیبا هستند بلکه بخش حیاتی اکوسیستم دریایی به حساب می آیند. صخره های مرجانی زیستگاه یک چهارم تمامی گونه های دریایی و به لحاظ اقتصادی و زیست شناختی حائز اهمیت هستند. مرجان ها مواد مغذی جلبک ها و مکان ایمنی برای زیست آنها را فراهم می کنند در حالیکه جلبک ها هم ۹۰ درصد غذای مرجان ها را تأمین می کنند اما زمانی که دمای دریا به نقطه بالایی برسد، این رابطه از بین می رود همینطور با کاهش حجم جلبک ها، مرجان ها گرفتار سفیدشدگی می شوند.

محمد طالبی متین در گفت و گو با ایسنا در رابطه با اکوسیستم های مرجانی اظهار نمود: اکوسیستم های مرجانی یکی از زیست بوم های بسیار بااهمیت در سواحل خلیج فارس و دریای عمان جنوب کشور هستند که معیشت خیلی از جوامع محلی ساحل نشین وابسته به آنها است. هم اکنون دو گروه عمده از تهدیدات شامل تهدیدات طبیعی و تهدیدات ناشی از فعالیتهای انسانی تاثیرات منفی بر زیستگاه آنها گذاشته است.

وی اضافه کرد: مهم ترین تهدید طبیعی، تغییرات آب و هوایی و افزایش دمای آب دریاهاست که شرایط سختی را برای مرجان ها بوجود آورده است و الان مرجان های خلیج فارس در سخت ترین شرایط درحال زیست قرار دارند. در سالهای گذشته مرجان های خلیج فارس به دلیل افزایش دمای آب، گرفتار سفیدشدگی شدند اما خوشبختانه در طول سه سال قبل با پایش های انجام شده توسط کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست مشخص شد شرایط نسبت به قبل مساعدتر شده و کولونی های جدید مرجانی در خیلی از مناطق درحال شکل گیری هستند.
سفیدشدگی مرجان ها