توسعه حمل و نقل عمومی، کلید کاهش آلودگی هوای تهران

به گزارش باغ من، یک کارشناس آلودگی هوا ضمن توضیح با اشاره به اینکه آلودگی هوای تهران دو راهکار عمده و اساسی دارد، اظهار داشت: تنها راه اصلاح وضعیت آلودگی هوای تهران توسعه حمل و نقل عمومی و دولت الکترونیک است.

یوسف رشیدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ترک فعل مشهود برخی دستگاهها در اجرای قانون هوای پاک اظهارکرد: وزارتخانه های مختلف از عمد ترک فعل نمی کنند. ما در موضوع آلودگی هوا نیازمند اقدام بسیار عاجل در توسعه حمل و نقل عمومی هستیم. با این اقدام فشار از روی سایر بخش ها برداشته می شود تا بتوانند اقدامات خودرا در فرصت مناسب انجام دهند.

وی افزود: فکر می کنم ما در نوشتن قوانین توجه خاصی به نحوه اجرائی کردن آن نمی نماییم و از پایه قانون را درست ننوشته ایم. بدین جهت با گذر زمان گرفتاری های بعدی به وجود می آید. وقتی زیرساخت و امکانات نداریم، هر کسی جایگزین مسوول وزارتخانه های فعلی باشد باز هم نمی تواند کاری انجام دهد و ترک فعل رخ خواهد داد.
قانون هوای پاک کارآمد است؟
رشیدی در پاسخ به سوال ایسنا که آیا قانون هوای پاک کارآمد و مبتنی بر واقعیات جامعه تدوین و تصویب شده است، توضیح داد: ما فکر می نماییم با نوشتن قانون مشکل آلودگی هوا حل می شود اما مشکل آلودگی هوا با اقدام جدی و اجرای کارآمد صرف نظر از این که قانون باشد یا نباشد، حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه مردم با توسعه حمل و نقل عمومی مناس برای رفت وآمدهای خود مجبور به استفاده از خودرو های شخصی نیستند. مقصر آلودگی هوای تهران تنها خودرو، موتورسیکلت و سوخت نیست چونکه با بهترین خودرو و سوخت نیز در ترافیک فعلی تهران حتما زمستان آلودگی هوا را خواهیم داشت. گنجایش اتمسفر برای تهویه هوا و آلاینده ها مقدار مشخصی است و بستگی به شرایط باد، وضعیت اقلیمی منطقه و توپوگرافی دارد بدین سبب آنچه لازم داریم انجام اقداماتی است تا سفرهای درون شهری را به سمت حمل و نقل عمومی سوق دهیم که متاسفانه حالا فاقد آن هستیم.

رشیدی با انتقاد نسبت به نبود حمل و نقل عمومی مناسب در تهران اظهار داشت: وضعیت ترافیک تهران نشان دهنده این است که نه فقط حمل و نقل عمومی مناسبی در پایتخت نداریم بلکه عقب ماندگی عمده ای نیز وجود دارد. اگر وضعیت مناسبی در حمل و نقل عمومی داشتیم خیلی از مشکلات مان حل می شد اما در غیاب حمل و نقل عمومی مناسب، سایر اقدامات برای کاهش آلودگی هوا بی ثمر خواهد بود.
اما و اگرهای نوشتن قانون هوای پاک
وی درباره ی نوشتن قوانین آلودگی هوا توضیح داد: برای نوشتن قوانین آلودگی هوا ابتدا باید بصورت پایلوت و در مقیاس کوچک قابلیت اجرائی آنها را بررسی نماییم و در صورت اجرائی شدن به سراغ نوشتن قانون برویم. حالا ما مشکلی که در خیلی از موارد در قانون هوای پاک داریم این است که ابتدا قانون و بعد از گذشت سه تا شش ماه بخشنامه اجرائی آن نوشته شد، در صورتیکه این کار اشتباه است. اول باید نحوه ی اجرای قانون مشخص شود سپس قانون نوشته شود. به عبارتی ما مسیر را برعکس طی کرده ایم. وقتی اجرای قانون مشخص نیست؛ تصویب قانون بی معنا است.

رشیدی اشاره کرد: ما در موضوع هوا غیر از آلودگی هوا، آلودگی قوانین را نیز داریم چونکه قوانین بسیاری وجود دارند اما نحوه عملیاتی کردن قوانین درست و شفاف نیست. با همه این تفاسیر بنظر می رسد می توان آلودگی هوای تهران را کم کرد.
برای وضعیت آلودگی هوای تهران چه کنیم؟

این کارشناس آلودگی هوا به دو راه حل اساسی و عمده برای اصلاح وضعیت هوای تهران اشاره نمود و اظهار داشت: صرفنظر از جلب حمایت مالی از صندوق ذخیره ارزی، صندوق توسعه یا… هر منبع دیگر ابتدا باید در یک بازه زمانی مشخص خطوط مترو را بسیار سریع و کارآمد تکمیل و مراکز جذب سفر را به ایستگاه ها نزدیک نماییم سپس لازم است توسعه دولت الکترونیک را در دستور کار قرار دهیم.

وی اشاره کرد: اگر این دو کار را انجام ندهیم هیچ گاه مشکل آلودگی هوا حل نخواهد شد. معضل آلودگی هوای تهران با بهره گیری از خودرو و موتورسیکلت برقی و موارد فانتزی از این دست حل نخواهد شد. واقعا توسعه حمل و نقل عمومی باید در اولویت اول قرار گیرد، به شکلی که سفرهای ضروری را پاسخگو باشد. با این کار عدالت اجتماعی را رعایت می نماییم علاوه بر آن آلودگی هوا کنترل خواهد شد.

رشیدی افزود: اقدام بعدی توسعه دولت الکترونیک و دوری جستن از سفرهای زائد است. با این دو اقدام موفق به حذف آلودگی هوا خواهیم شد بدین سبب اقداماتمان باید مبتنی بر فکر، دانش و عقل باشد تا بتوانیم به نتیجه برسیم.
رنگ قهوه ای هوا نشانه چیست؟
درباره مشاهده رنگ قهوه ای هوا در بعضی منطقه های تهران در پی شدت گرفتن آلودگی هوا در هفته های گذشته اظهار داشت: در وضعیت آلودگی هوا نمی توان از رنگ هوا به اطلاعات خاصی پی برد چون لزوما ممکنست به آلودگی هوا ربطی نداشته باشد. رنگ قهوه ای هوا احتمالاً به سبب بازتابش و تفرق نور به ذرات معلق بوده که سبب شده رنگ مشاهده شده در آسمان متعارف نباشد.
افزایش آلاینده دی اکسیدگوگرد با عدم مازوت سوزی در تهران تناقض دارد؟ رشیدی در پاسخ به سوال ایسنا که آیا افزایش آلاینده دی اکسید گوگرد با صحبت مسئولان در خصوص خودداری مازوت سوزی در نیروگاه ها تناقض ندارد، توضیح داد: این دو نکته تناقض ندارند چونکه امکان دارد سوختی که تحویل ناوگان حمل و نقل می شود، میزان گوگرد بالایی داشته باشد. امکان دارد مازوت یا ذغال سنگ در نیروگاه بسوزانیم اما با کنترل خروجی ها دی اکسید گوگرد کمی داشته باشیم. در عین حال ممکنست محتوای گوگرد سوخت بنزین یا گازوئیل بالا باشد. در نتیجه باتوجه به افزایش تردد خودرو ها و کاهش ضریب تهویه هوا امکان دارد شاهد انباشت دی اکسیدگوگرد باشیم.
وی اشاره کرد: اگر بدانیم دقیقا مقدار گوگرد سوخت ما چقدر است آیا از حد استاندارد بالاتر است یا خیر، می توانیم بگویم افزایش دی اکسیدگوگرد به سبب نوع سوخت دیزل و بنزین بوده یا عامل دیگری داشته است.
رشیدی در آخر اصرار کرد که افزایش آلاینده دی اکسیدگوگرد لزوما به مدلول مازوت سوزی نیست.

منبع: