خسارات سیل را به چه صورت کاهش دهیم؟

به گزارش باغ من، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با تاکید براینکه کارکرد آبخیزداری استحصال و ذخیره آب نیست، اظهار داشت: آبخیزداری با کنترل حرکت سیل خسارت و لطمه های ناشی از آنرا می کاهد و درصورت اختصاص اعتبارات مناسب، عملیات آبخیزداری در استان تهران تکمیل خواهد شد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، سیل رخدادی است که تلفات جانی و مالی بسیاری همراه دارد. در ایام اخیر نیز بارندگی هایی در کشور رخ داد که برخی استانها از طرف سازمان هواشناسی هشدار وقوع سیل و آبگرفتگی معابر دریافت نمودند. بااینکه پدیده سیل و بارش های سیل آسا قابل پیشگیری نیست اما حداقل با انجام اقداماتی همچون آبخیزداری می توان سبب کاهش و کنترل لطمه و خسارات سیل شود. اجرای عملیات آبخیزداری با کارکردهایی که دارد، می تواند تهدید سیل را به فرصت تبدیل کند. در زمان وقوع سیل سازه های آبخیزداری ضربه سیل را کنترل می کنند تا با سرعت کمی در زمینه حرکت نماید. بگفته معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران هنگامی که سیل با شدت سرازیر می شود و در مدت زمان اندک و شدت زیاد تخلیه می شود حوضه های آبخیزداری سبب تاخیر در حرکت جریان سیل و نفوذ آب در سطح زمین می شود که سطح آب های زیرزمینی افزایش خواهد یافت.

بیشتربخوانید:
تبدیل تهدید سیل به فرصت با اجرای طرح های آبخیزداری
کارکرد آبخیزداری کنترل شدت سیل است نه ذخیره سازی آب

محمد فرامرز در گفت و گو با ایسنا درباره کارکرد آبخیزداری در کنترل سیل اظهار داشت: آبخیزداری وظیفه نگهداری، استحصال، ذخیره و تامین آب را برعهده ندارد. هنگامی که سیل با شدت سرازیر می شود و در مدت زمان اندک و شدت زیاد تخلیه می شود حوضه های آبخیزداری سبب تاخیر در حرکت جریان سیل و نفوذ آب درون زمین می شود تا سطح آب های زیرزمینی افزایش خواهد یافت.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ضمن تاکید بر این که آبخیزداری بر کاهش خسارات سیل تاثیر بسیاری دارد، درباره ی اعتبارات در نظر گرفته شده برای طرح آبخیزداری اظهار داشت: برای فعالیتهای آبخیزداری از چند محل اعتبارات مصوب شده است که حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبارات ملی وجود دارد که مراحل تشریفات مناقصه انجام و تعدادی پیمانکار نیز مشخص شده و باقی موارد نیز در حال انجام می باشد.

وی افزود: موافقت نامه ای به ارزش حدود ۲۱ میلیارد تومان با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران مبادله شده است و در طول هفته جاری نیز موافقنامه ای ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی از محل اعتبارات استانی، طبق ماده ۱۷ قانون مدیریت بحران با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران مبادله می شود بدین سبب در مجموع اعتبارات استانی برای اجرای طرح های آبخیزداری به ۳۱.۴۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

فرامرز اضافه کرد: اعتبارات مربوط به آبخیزداری در ستاد پیشگیری و مدیریت بحران مصوب شده است که هنوز منجر به مبادله موافقت نامه نشده است. در صورت مبادله موافقت نامه اعتبارات آبخیزداری بصورت شایان توجهی رشد خواهدنمود.

وی به دیگر منابع تامین اعتبارات برای اجرای طرح های آبخیزداری استان تهران اشاره نمود و اظهار داشت: اعتباراتی به میزان ۷۵ میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهوری به شهرستان های استان تهران تصویب گردید اما تا حالا تخصیصی از این محل داده نشده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اشاره کرد: خوشبختانه امسال اعتبارات استانی برای اجرای طرح آبخیزداری رشد شایان توجهی داشته است و با ادامه همین شرایط نیز برنامه های آبخیزداری تهران طی ۱۰ سال می تواند به سرانجام برسد.

وی اضافه کرد: تا حالا نزدیک به ۷۵ درصد از اقدامات آبخیزداری انجام شده است بدین سبب با وجود بارندگی ها اتفاق ناگواری نخواهد افتاد اما بطور کلی سیل با دور بازگشت های بالا اجتناب ناپذیر است و نمی توان اظهار داشت که سیل اتفاق نمی افتد اما می توان با آبخیزداری خسارات ناشی از سیل را کم کرد.

فرامرز در آخر ضمن اشاره به بارندگی های اخیر اشاره کرد: طی سال جاری نیز بارندگی های زیادی در منطقه شمیرانات صورت گرفت اما سیل و مخاطرات و لطمه های آن در مناطقی همچون شمیرانات، سد لتیان و… رخ نداد بدین سبب می توان اظهار داشت که اگر اقدامات و سازه های آبخیزداری وجود نداشته باشد، صدمه ای که سیل وارد می کند، بسیار زیاد خواهد بود.

منبع: