در گفت وگو با باغ من مطرح کرد اعظمی: درحال جمع آوری اسناد برای تهیه گزارش ماده ۲۳۴ در رابطه با قانون هوای پاک هستیم

به گزارش باغ من، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تهیه گزارش در رابطه با ترک فعل ها در زمینه اجرای قانون هوای پاک در دستور کار کمیسیون قرار دارد و درحال جمع آوری اسناد برای تهیه گزارش جهت اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس هستیم و درصورتیکه که در اسرع وقت مسائل و مشکلات در رابطه با مبحث قانون هوای پاک که علل آن مشخص است، برطرف نشوند، می توانیم مفاد ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی را اعمال نماییم.

ذبیح الله اعظمی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه «در بعضی از قسمت های قانون هوای پاک خلاء هایی وجود دارد»، اظهار نمود: بروزرسانی قانون هوای پاک در فراکسیون محیط زیست و همینطور در کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در دستور کار است.

وی با انتقاد از عملکرد دستگاههای مسئول اجرای قانون هوای پاک اضافه کرد: متاسفانه قوانین موجود توسط دستگاههای مسئول همچون شهرداری و وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی نمی شود؛ استفاده از انرژی های نو و پاک، واردات خودرو های هیبریدی و برقی و از چرخه خارج کردن خودرو های با مصرف سوخت بالا و هم احتراق سوخت ناقص همچون مواردی است که در قانون قید شده اما از جانب دستگاههای مربوطه اجرایی نشده است. همینطور بنزینی که درحال استفاده هستیم دارای استاندارد یورو ۵ نیست و بخشی از عوامل آلودگی هم همین سوخت بنزینی است که استاندارد آن رعایت نمی شود.

سخنگوی کمیسیون محیط زیست مجلس با تکیه بر این که کمیسیون کشاورزی با جدیت پیگیر رعایت قوانین مصوب است، اظهار نمود: تهیه گزارش در رابطه با ترک فعل ها در دستور کار کمیسیون قرار دارد و درحال جمع آوری اسناد برای تهیه گزارش جهت اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس هستیم و همانطور که رئیس کمیسیون هم اعلام نموده است، درصورتیکه در اسرع وقت مسائل و مشکلات در رابطه با مبحث قانون هوای پاک که علل آن مشخص است، برطرف نشوند، می توانیم مفاد ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی را اعمال نماییم.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، در ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده است: هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاههای زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، مبحث بلافاصله از راه هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی ربط ارجاع می گردد و کمیسیون حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز مبحث را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خویش را از راه هیأت رئیسه به مجلس عرضه می دهد. درصورتیکه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد مبحث جهت رسیدگی به قوه قضاییه و سایر مراجع ذی صلاح ارسال می شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند. همینطور در صورتیکه مجلس در مورد رئیس جمهور یا هریک از وزیران سه نوبت رای به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم(۸۹) قانون اساسی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت.

منبع: