افزایش زباله های ریزپلاستیکی در کف اقیانوس ها

به گزارش باغ من، کارشناسان اخطار دادند که زباله های ریزپلاستیکی پیدا شده در کف اقیانوس ها طی دو دهه گذشته سه برابر شده اند.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، این وضعیت به رغم کارزارهای آگاهی بخش همیشگی و اعتراض هایی است که خواهان کاهش پلاستیک یکبار مصرف در سرتاسر جهان شده اند.
“مایکل گرلاود” – یکی از نویسندگان این مطالعه – اظهار داشت: ته نشست های بررسی شده از دهه ها پیش که در بستر دریا ته نشین شدند، بدون تغییر باقی مانده اند.
کارشناسان برای انجام این مطالعه، مواد ته نشین شده در شمال غربی مدیترانه را بررسی کردند که یافته های آن در مجله “علوم و فناوری محیط زیست” انتشار یافته است.
“لورا سیمون-سانچز” – کارشناس – در اینباره اظهار داشت: از سال ۲۰۰۰ میلادی میزان ذرات پلاستیکی ته نشین شده در بستر دریا سه برابر شده است و نه تنها کاهش نیافته بلکه رشد انباشت آن متوقف نشده است. از دهه ۱۹۸۰ بخصوص طی دو دهه گذشته، انباشت ذرات پلی اتیلن و پلی پروپیلن از بسته بندی، بطری ها و لایه های پلاستیکی نازک مواد غذایی همینطور پلی استر الیاف مصنوعی در پارچه های لباس افزایش پیدا کرده است.
این مطالعه نشان داد که میزان هر یک از این سه ذره به سطح بحرانی ۱.۵ میلی گرم در هر کیلوگرم رسوب جمع آوری شده رسید که در آن پلی پروپیلن فراوان ترین است و بعد از آن پلی اتیلن و پلی استر قرار دارند همینطور تیم مطالعاتی، وضعیت تجزیه ریزپلاستیک های مدفون شده را بررسی کردند و دریافتند که آنها دیگر تجزیه نمی شوند.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، پروفسور “پاتریزیا زیوری” – زیست شناس دریا – در اینباره اظهار نمود: فرآیند تجزیه بیشتر در رسوبات ساحلی، روی سطح دریا یا در عمق اتفاق می افتد. بعد از رسوب، تجزیه به حداقل می رسد، ازاین رو پلاستیک های دهه ۱۹۶۰ در بستر دریا باقی می مانند و نشانه ای از آلودگی انسانی را در آنجا از خود باقی می گذارند.

منبع: