در نشست تشکل های مردمی شهر تهران مطرح شد؛ واحدهای سازنده آلایندگی باید عوارض بدهند

به گزارش باغ من، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار داشت: صنایع و واحدهایی که تولید کننده آلایندگی هستند باید عوارض خودرا بابت آلوده کردن محیط زیست بپردازند.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی امروز پنج شنبه ۴ اسفند در نشست تشکل های مردمی شهر تهران با شعار تشکل های مردمی، حامی شهر تهران که در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی انجام شد گفت: اگر تشکل ها و سمن ها برای رفع مشکلات نباشند کارها جلو نرفته و مشکلات رفع نمی گردد. وی با اشاره به بند ه تبصره ۸ بودجه که مربوط به عوارض آلایندگی است اظهار داشت: باید این سیکل معیوب را رفع نماییم و اگر مطالبه عمومی آن رفع گردد قانون اصلاح می شود. رییس فراکسیون محیط زیست مجلس اشاره کرد: صنایع و واحدهایی که تولید کننده آلایندگی هستند باید عوارض خودرا بابت آلوده کردن محیط زیست بپردازند چون در کل دنیا این عوارض وجود دارد. رفیعی اظهار داشت: اگر صنعتی ایجاد شود و آلایندگی داشت باید جبران کرده و جریمه آلایندگی را به مردم آن منطقه بپردازد. وی ادامه داد: محل هزینه کرد این قانون در امتداد برطرف نمودن آلایندگی اصلی نیست و جای دیگر هزینه می شود که من ۲ سال است این مساله را پیگیری می کنم. رفیعی اشاره کرد: برای اصلاح این مساله و اصلاح قانون نیازمند کمک و مشارکت تشکل های مردم نهاد هستیم. وی اشاره کرد: روزی که نماینده مجلس شدم اعلام کردم که یک صندلی فراکسیون محیط زیست متعلق به تشکل های مردم نهاد است اما استقبال نکردیم و نیامدند. رفیعی اظهار داشت: درباره ی قانون ساماندهی صنعت خودرو که در مجلس اصلاح گردید اعلام کردم در این قانون قرار نیست خودروی فرسوده ای بیرون رود ولی تشکل های مردمی کجا بودند؟ وی ادامه داد: ایجاد کمپین برای بیان نظرات و مطالبات جهت رفع مشکلات خوب است؛ برنامه های تشکل های مردم نهاد برای کاهش مصرف انرژی هم مهم می باشد.
باید از سیاسی کردن تشکل ها دوری کرد در این جلسه همین طور احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: باید بر چالش هایی که اجازه نمی دهد تشکل های مردم نهاد بروز و ظهور پیدا کرده و نقش خودرا ایفا کنند تمرکز نماییم. وی ادامه داد: مشکل اساسی در گفتمان و بیان این که نگاه به تشکل ها چیست گرفتار ایراد هستیم. مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران اشاره کرد: مکتب شهید سلیمانی باید الگوی ما باشد برای اینکه وی در مقابل دشمن، جماعتی را به مشارکت آورد که از اعضا و جبهه ها و ادیان مختلف و گروه ها و اقشار مختلف جامعه بودند که باید این نگاه را در استفاده از تشکل های مردمی داشته باشیم. وی اظهار داشت: باید از سیاسی کردن تشکل ها دوری کرد؛ اگر از مردمی کردن امور برای رفع مشکلات استفاده نمائیم قلدری به نام داعش را به زانو در می آوریم ولی اگر چنین نکنیم گرفتار مشکل می شویم. احمدی صدر اضافه کرد: شهید سلیمانی می فرمایند که ما به عنوان حاکمیت باید نقش چوب خشک کنار نهال را بازی کنیم؛ تشکل های مردم نهاد باید به ما تکیه کنند و ریشه و ساقه داده و میوه بدهد و بعد ما کنار برویم برای اینکه آنها قوی شده اند. وی اشاره کرد: در گفتمان مشارکتی گرفتار مشکل هستیم و باید ادبیات صحبت کردن خودمان با مردم را تغییر دهیم. مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران اظهار داشت: تعدد و تکثر ساختار در کشور داریم؛ متأسفانه تعداد سازمان ها و ادارات پشتیبانی از تشکل های مردمی زیاد است و به وحدت رساندن آنها دشوار است. وی با اعلان اینکه ما مدیریت بحران نداریم بلکه بحران مدیریت داریم گفت باید مدل حمایت و اداره تشکل های مردم نهاد را تعریف نماییم. وی اظهار داشت: ساختار استفاده از سمن ها در کشور باید اصلاح شود؛ حمایت در تقنین برای تسهیل مسیر مشارکت کننده های اجتماعی مهم است؛ در تهران شورای شهر و شهرداری می توانند مشکلات را حل کنند. احمدی صدر گفت: تشکل ها اگر بخواهند با حاکمیت کار کنند گرفتار مشکل می شوند؛ باید نحوه فعالیت و به کارگیری تشکل ها را اصلاح کنیم؛ حمایت ها می تواند موانع و مشکلات تشکل ها را رفع کند. وی اظهار داشت: از تشکل های مردم نهاد تهران می خواهیم که برنامه های خودرا برای اداره بهتر پایتخت ارائه کرده و سهم خودرا برای مشارکت بهتر ایفا کنند ما برای این کار دبیرخانه دائمی پشتیبانی از تشکل های اجتماعی و تشکل های مردم نهاد را ایجاد کرده ایم.

منبع: