افتتاح 1401 خانه محیط زیست

به گزارش باغ من، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به این که مبحث مشارکت همه مردم برای حفظ محیط زیست بر مبنای اصل پنجاهم قانون اساسی ضروری می باشد، اظهار داشت: دولت ها به تنهایی نمی توانند در حفظ محیط زیست کشور موفق باشند و مردم بهترین کسانی هستند که می توانند از محیط زیست خود حفاظت کنند.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، علی سلاجقه در مراسم افتتاح هزارو چهارصد و یکمین خانه محیط زیست کشور، با اشاره به اینکه دولت سیزدهم از آغاز کار بعنوان دولتی انقلابی و مردمی تمام تلاش خویش را برای حل مشکلات و مرارت های مردم و قرارگیری کشورمان در تراز انقلاب اسلامی کرده است، اضافه کرد: مطمئنم این دولت، خط مشی و مسیر صحیح خویش را که برگرفته از اندیشه های تابناک امام خمینی(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری است، در پیش گرفته و روزهای خوش یکی بعد از دیگری به سراغ ملت شریف ایران که مستحق آن هم هستند خواهد آمد.
ایشان در ادامه ضمن اشاره به این که پس از مسائل در ارتباط با وزارت امور خارجه بیشترین ابعاد دیپلماسی بین المللی در حوزه محیط زیست بوده و دراین حوزه ظرفیت فوق العاده ای در کشور وجود دارد، اظهارکرد: ایران عضو بیشتر از ۱۵ کنوانسیون بین المللی و پروتکلهای مختلف است و خوشبختانه در یک سال و نیم گذشته دولت سیزدهم در ابعاد بین المللی محیط زیست اقدامات بسیار خوبی انجام داده و ما امروز در این عرصه حرفی برای گفتن داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به این که در تیرماه سال جاری اولین نشست منطقه ای محیط زیست را که ۱۱ کشور در سطح وزرا در آن حضور داشتند و دستاوردهای بسیاری داشت، برگزار کردیم، اظهار داشت: همینطور موضوع هایی همچون سازمان و صندوق منطقه ای محیط زیست را پی ریزی و پیگیری کرده ایم و تمام اساسنامه ها آماده و تحویل وزارت امور خارجه شده است.

سلاجقه افزود: ما نقشه ها و برنامه های عملیاتی مان برای کشورهای جنوب غرب و شمال شرق کشور را آماده کرده ایم و انشاالله با رایزنی های دیپلماسی محیط زیست بحث کنترل گرد و غبار در منشا را آغاز خواهیم کرد.

معاون رئیس جمهور در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به مشکل پسماند در کشور، اظهار داشت: برای حل مشکل پسماند در سراوان در شمال کشور، با همکاری وزرات کشور برنامه عمل چهارساله و ده ساله تدوین شده و طبق آخرین بازدید انجام شده این طرح پیشرفت خوبی داشته است.
وی مبحث آلودگی هوا را یکی دیگر از معضلات محیط زیست کشور عنوان نمود و اضافه کرد: در بحث حمل و نقل عمومی اقدامات خوبی در حال انجام می باشد و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ساخت شرکت خودروسازی ایران خودرو دیزل و هزار دستگاه هم سفارش از خارج توسط شهرداری تهران به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران افزوده خواهد شد.

سلاجقه همینطور ضمن اشاره به عرضه سیاهه انتشار آلایندگی برای ۹ کلان شهر کشور و پیگیری این موضوع، اظهارکرد: حدود ۶۰ درصد آلودگی هوا در کلان شهرها در ارتباط با منابع متحرک است و فرایند رفع این آلودگی زمان بر بوده و تلاش بر اینست که در این عرصه به صورت کمی اقدام نماییم و این مورد را در دستور کار داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر موضوعات مهم محیط زیست را وضعیت تالاب ها در کشور عنوان نمود و اظهار داشت: طرح احیای تالاب ها را برای تالاب های بزرگ کشور که ذخایر آبی کشور هستند آماده و جداول حقابه محیط زیستی آنها را به وزارت نیرو اعلام نموده ایم.

وی در قسمتی دیگر از سخنان خود ضمن اشاره به مبحث مهم مشارکت همه مردم برای حفظ محیط زیست بر مبنای اصل پنجاهم قانون اساسی، اظهار داشت: محیط زیست میراث آتیه ما و بین نسلی است و همه ما مکلف به حفظ آن هستیم و در این عرصه باید از ظرفیت های مردم برای حفظ محیط زیست کشور استفاده نماییم.

سلاجقه با اشاره به اینکه در این نظام هیچکس مستحکم تر و پایدار تر از ملت پای مسائل کشور ایستادگی نکرد و هیچکس بدون یاری مردم در حل مشکلات کشور موفق نخواهد بود، اضافه کرد: بر همین مبنا شعار سال جاری محیط زیست مبتنی بر شعار سال ۱۴۰۱، محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه نام گرفت.

وی ضمن اشاره به این که دولت ها به تنهایی نمی توانند در حفظ محیط زیست کشور موفق باشند و مردم بهترین کسانی هستند که می توانند از محیط زیست خود حفاظت کنند، اظهار داشت: بر همین مبنا طرح خانه های محیط زیست برای شبکه سازی استفاده از ظرفیت های مردمی و نیروهای جهادی برای حفظ محیط زیست عنوان شد و خوشبختانه امروز هزار و چهارصد و یکمین خانه محیط زیست کشور در یک مسجد راه اندازی شد و این افتخاری برای محیط زیست است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: وجود خانه های محیط زیست در مساجد با عنایت به جایگاه ویژه مساجد در میان مردم می تواند الگوی بسیار مناسبی برای عرضه دستاوردهای آن به جهان باشد.
بنا بر اعلام روابط عمومی وابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، شب گذشته و پس از نماز مغرب و عشاء علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در مسجد صاحب الزمان محله فرحزادی و آسمان تهران هزار و چهارصد و یکمین خانه محیط زیست کشور را افتتاح نمود و همینطور به سئوالات محیط زیستی نمازگزاران پاسخ داد.

منبع: